خبرهای کلیکسب و کار برتر

تفاوت ورق فابریک و برش خورده

ممکن است تا به حال نام ورق های فابریک و برش خورده فولادی به گوش شما خورده باشد، اما آیا تفاوت میان این دو محصول چیست؟ به صورت کلی می توان گفت ورق های مختلف فولادی پس از این که تحت فرآیندهای مختلف نورد گرم، نورد سرد، پوشش دهی و … تولید می شوند، مطابق با سفارش خریداران در یک ابعاد استاندارد و سفارشی در ضخامت، طول و عرض برشکاری شده و سپس بسته بندی و عرضه می گردند.

این فلزات با نام شیت فابریک شناخته می شوند و دارای کیفیت بسیار بالایی نیز می باشند؛ زیرا صفر تا صد مراحل تولید آن ها در یک کارخانه معتبر صورت گرفته است. از سوی دیگر این فلزات هیچ گونه سطح ناصاف، شکستگی و … را در سطح خود نداشته و در نهایت طبیعتاً قیمت بالاتری را نیز به خود اختصاص می دهند.

با این حال می توان گفت ورق های برش خورده یا به اصطلاح برشی نیز دارای محبوبیت بسیاری در حوزه آهن آلات هستند؛ زیرا این فلزات در واقع همان رول های فولادی هستند که پس از تحویل به خریداران توسط خود آن ها یا واحدهای کوچک برشکاری در ابعاد مد نظر آن ها برشکاری می شوند. این موضوع نیز در صورتی که شرکت برشکاری از دستگاه و افراد متخصصی در این زمینه بهره مند باشد، با هزینه کمتر و سرعت بالاتری همراه است.

اکنون اصلی ترین تفاوت ورق فابریک و برش خورده را متوجه شدید. این دو محصول از نظر جنس، رنگ، ساختار شیمیایی و کاربرد تفاوت خاصی با یک دیگر ندارند، اما فرآیند تولید آن ها با یک دیگر در تمایز است. در واقع مراحل تولید شیت فابریک از صفر تا صد در کارخانه تولید کننده صورت می گیرد؛ در صورتی که شیت های برشی توسط خود مصرف کنندگان یا واحدهای برشکاری خارج از کارخانه تولید می شوند.

از تفاوت های دیگری که می توان برای ورق های فابریک و برش خورده نام برد، مربوط به مبحث قیمت است که امروزه از مهم ترین دغدغه های مصرف کنندگان ورق های فولادی به شمار می آید. نرخ شیت های فابریک به علت کیفیت بسیار بالای لبه ها، سطح ظاهری، کاربرد نهایی و ساخت ایده آل بالاتر از قیمت ورق برش خورده است که توسط کارخانجات دیگر به وسیله دستگاه های برش ساخته می شود. از سوی دیگر نیز باید این موضوع را در نظر گرفت که شرکت های تولید کننده با ساخت شیت های فابریک همواره سعی در ارائه بالاترین کیفیت را به مشتریان خود دارند؛ به همین علت کیفیت سطح ظاهری، ابعاد، ضخامت، وزن، ساختار درونی و بسته بندی نهایی را به خوبی با آزمایش ها و ابزار آلات مختلف تست کرده و سپس به خریداران تحویل می دهند.

این در صورتی است که شیت های برش خورده ممکن است در سوله های مختلف توسط افراد غیر متخصص و دستگاه های نامناسب تولید شوند و در نهایت ممکن است ورق فولادی پایانی از کیفیت ظاهری و لبه های چندان مناسبی برخوردار نباشد. از این رو می توان گفت تفاوت در کیفیت نیز از دیگر مواردی است که در مبحث تمایز ورق های فابریک و برش خورده به آن باید توجه شود.

کارخانه های تولید کننده ورق فابریک

به صورت کلی ورق های فولادی در کشور بیشتر به صورت رول تولید و عرضه می شوند. رول های فولادی محدودیتی در طول ندارند، اما باید خارج از کارخانه و توسط دستگاه های برشکاری واحدهای کوچک به شکل شیت های برش خورده به کار روند. با این وجود برخی از کارخانجات تولید کننده ورق سیاه این فلزات را به صورت شیت های فابریک با ابعاد مشخص تولید می کنند؛ زیرا ورق سیاه یکی از پرکاربردترین فلزات شناخته شده و با ضخامت های بالا تولید می شود. این در صورتی است که سایر ورق های فولادی مانند اسیدشویی، روغنی، گالوانیزه و رنگی در بازه ضخامتی نهایتاً 10 میلی متر و به صورت رول عرضه می گردند.

با این وجود 4 کارخانه در کشور ورق های سیاه را به صورت شیت های فابریک تولید می کنند که شامل کارخانه فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولاد کاویان، مجموعه فولاد اصفهان و شرکت فولاد خرم آباد هستند. ورق سیاه در این چهار کارخانه در بازه ضخامتی 5 میلی متر تا 100 میلی متر تولید می شود و از این رو نوع بسته بندی آن در ابعاد مد نظر خریداران به شکل شیت های فابریک می باشد.

شرکت فولاد اکسین و کاویان از جمله برترین تولید کنندگان محصولات گرم ضخیم بار هستند که کیفیت ساختاری و ظاهری این محصول را در بهترین حالت خود تولید می کنند. از سوی دیگر شرکت فولاد خرم آباد و فولاد اصفهان نیز کارخانجات برتری به شمار می آیند که بازه ضخامتی کمتری را برای ورق سیاه در نظر گرفته اند، اما کیفیت بالایی را به خود اختصاص می دهند.

شرکت فولاد اکسین تمامی ورق های سیاه با گرید های مختلف آلیاژی، دریایی، آتش خوار، معمولی، صنعتی، لوله سازی و … را با بهترین سطح ظاهری و ترکیبات شیمیایی تولید می کند و یکی از محبوب ترین ها شناخته شده است. این شرکت ورق سیاه را از ضخامت 5 تا 100 میلی متر با لبه های تمیز، سطح بسیار صاف و ابعاد دقیقی عرضه می کند.

عوامل مؤثر بر قیمت فابریک و برش خورده

محصولات و مقاطع فولادی مختلف تحت فرآیندهای متعدد نورد گرم و سرد، پوشش دهی، آنیلینگ، گالوانیزاسیون و برشکاری تولید و عرضه می شوند؛ در نتیجه تمامی این موارد تحت تأثیر کیفیت دستگاه ها، نوع کارخانه و هزینه تولید بر قیمت ورق های فابریک و برش خورده نهایی اثرگذار هستند.

بیشتر این نوسانات و عوامل مربوط به وضعیت اقتصادی کشور، میزان استخراج مواد اولیه از معادن، هزینه های احیا، مدل دستگاه ها، نرخ جهانی شمش فولادی، کیفیت سطح ظاهری، ترکیبات شیمیایی و آلیاژی، کاربرد نهایی، کیفیت فرایند برشکاری، نوع روش جداسازی، تلورانس ابعادی و … هستند که بر قیمت شیت های فابریک و برشی مؤثرند. با این حال بهتر است بدانید قیمت شیت های فابریک از شیت های برشی بیشتر است؛ زیرا گارانتی کارخانه را داشته و توسط افراد متخصص انجام می گیرد.

محصولات برش خورده نیز کیفیت بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهند، اما باید توسط افراد متخصص در این زمینه و دستگاه های به روز انجام شوند. به طور مثال شرکت آهن اینفو تمامی خدمات برشکاری را در جهت تولید شیت های برشی با هر جنسی بر روی اجناس مشتریان با بالاترین کیفیت سطح ظاهری، ابعاد دقیق و بدون تلورانس انجام می دهد.

کاربرد ورق برش خورده در صنعت

شیت های فولادی از نوع برش خورده کاربردهای بسیار زیادی را در صنایع به خود اختصاص می دهند. شدت گستردگی کاربرد این فلزات از صنعت ساخت و ساز تا کشتی سازی و همچنین در بحث واردات صادرات ادامه دارد. با این حال در ابتدا می توان گفت ورق های برش خورده سیاه در صنایع زیر به کار می روند:

  •         ساخت و ساز
  •         پتروشیمی
  •         ساخت مخازن حمل و تحت فشار
  •         تانکرسازی
  •         تجهیزات نظامی
  •         تجهیزات کشتی سازی و دریایی
  •         خودروسازی
  •         لوله های انتقال
  •         سدسازی و پل سازی

محصولات سرد یا روغنی نیز با داشتن سطح ظاهری صیقلی، درخشان و زیبا با ضخامت کم بیشتر در صنایع کوچک تر و عمومی تر کاربرد دارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  •         صنعت خودروسازی
  •         بشکه سازی
  •         ساخت لوازم خانگی
  •         قفسه سازی
  •         ساخت مبلمان اداری و صندلی و میزهای مختلف
  •         تولید محصولات گالوانیزه

ساخت ورق های گالوانیزه که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند، به وسیله پوشش دهی ورق های سرد صورت می گیرد و این فلزات به صورت برش خورده با قیمت مقرون به صرفه در صنایع زیر به کار می روند:

  •         ساخت ورق های رنگی و شیروانی
  •         کانتینرسازی
  •         نماسازی
  •         تولید قوطی و پروفیل
  •         ساخت ساندویچ پانل
  •         بدنه و شاسی خودروها
  •         ساخت درب و پنجره
  •         ساخت حفاظ درب های ورودی
  •         تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
  •         کانال کولر و سیستم های تهویه

شیت های رنگی و شیروانی نیز برای پوشش دهی انواع سقف های ساختمان های مختلف، سوله سازی، درب پارکینگ، حصار دور محوطه و … به کار می روند. همچنین در نهایت باید گفت محصولات قلع اندود نیز بیشتر به صورت فابریک و برش خورده تولید شده و نقش مهمی را در بسته بندی صنعت مواد غذایی مانند قوطی کنسرو، بشکه های حمل مواد غذایی و … ایفا می کنند.

جمع بندی

در نهایت نیز می توان گفت با توجه به توضیحات ذکر شده برای تفاوت های ورق فابریک و برش خورده محصولات فولادی در هر جنسی باید به ابعاد مشخص برشکاری شوند. حال اگر این عملیات توسط شرکت تولید کننده صورت گیرد هزینه های بسیار زیادی را در ساخت، حمل و نقل، بسته بندی و نگهداری به خود اختصاص می دهد؛ در نتیجه می توانید ورق های فولادی را به شرکت های برشکاری معتبر با تجهیزات مدرن سپرده تا آن ها را به صورت شیت های برش خورده با ابعاد دقیق به شما تحویل دهند.

 

دکمه بازگشت به بالا