سلامت و دانشکسب و کار برتر

عوارض شیاف پروژسترون در بارداری + نکات مهم

مصرف مسکن در بارداری چگونه است؟

استفاد از داروهای مسکن در بارداری آیا مجاز و بی‌خطر است؟ شرایط استفاده از قرص‌های مسکن و آرام‌بخش در دوران بارداری به چه شکل است؟ لیست داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران حاملگی شامل چه مواردی است؟ کدام دارو باعث ناقص شدن جنین می‌شود؟ اصولا هنگام تصمیم‌گیری برای مصرف یک دارو در دوران بارداری، مهم است که در مورد اثرات احتمالی آن دارو بر روی کودک خود اطلاعاتی داشته باشید. زیرا بیشتر داروهای مصرف‌شده در دوران بارداری از جفت عبور کرده و و وارد جریان خون جنین می‌شوند.

پس قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری از جمله داروهای مسکن، با داروساز، ماما یا پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن آن مشورت کنید. از عوارض مصرف خودسرانه انواع مسکن در بارداری یا داروهای دیگر می‌توان به تاخیر در رشد، ناتوانی ذهنی، نقایص مادرزادی، سقط جنین و مرده‌زایی اشاره کرد. خوشبختانه امرزوه داروهای مسکن بی‌خطری وجود دارند که پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند در شرایط حاد برای تجویز آن‌ها اقدام کند. در این مطلب قصد داریم شما را با لیست مسکن‌های مجاز در بارداری شامل انواع آمپول مسکن در بارداری، شیاف پروژسترون در بارداری و قرص مسکن در بارداری، داروهای مجاز در بارداری برای سرماخوردگی و داروهای معده مجاز در بارداری آشنا کنیم.

بهترین مسکن‌های دوران بارداری

داروهای ضد درد که به آن‌ها مسکن نیز گفته می‌شود، می‌توانند بدون نسخه (OTC) یا با نسخه تهیه شوند. به طور طبیعی، مسکن‌های تجویزی معمولاً قوی‌تر از داروهای OTC هستند و همچنین خطرات احتمالی بیشتری را برای جنین در حال رشد ایجاد می‌کنند. با این حال، مصرف خودسرانه مسکن‌های OTC در دوران بارداری بدون خطر نیست. پس حتماً قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری، اعم از OTC یا تجویزی، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به لیستی از داروهای بی‌خطر و مجاز در دوران بارداری اشاره خواهیم کرد. داروی مسکن استامینوفن در دوران بارداری اصولا مصرف استامینوفن در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و در درجه اول برای رفع سردرد بارداری، کاهش تب، کاهش درد عضلانی و بهبود گلودرد استفاده می‌شود. طبق آمار، تقریباً ۵۰ درصد از زنان باردار در سه ماهه اول از آن استفاده می‌کنند. معمولا رایج‌ترین مسکنی است که پزشکان به زنان باردار اجازه مصرف آن را می‌دهند.

با این حال، اخیرا نگرانی‌هایی در مورد مصرف آن در طی ۹ ماه بارداری مطرح شده است. برخی از تحقیقات به طور فزاینده‌ای ارتباط بین مصرف استامینوفن قبل از تولد و بروز مشکلات رفتاری در دوران کودکی، از جمله اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) را پیدا کرده‌اند. برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد نوزادانی که در معرض سطوح بالای استامینوفن در رحم قرار می‌گیرند، خطر بیشتری برای تشخیص اوتیسم یا ADHD در دوران کودکی دارند. بنابراین، با وجود اینکه استامینوفن با مشکلات بزرگی مانند سقط جنین یا نقایص مادرزادی مرتبط نیست و پزشکتان می‌گوید مصرف آن اشکالی ندارد، تا جایی که می‌توانید برای مدت کوتاهی از شیاف استامینوفن در بارداری یا استامینوفن ۵۰۰ در بارداری استفاده کنید.

در یک مطالعه ثابت شده است که مصرف روزانه استامینوفن برای دوره‌های طولانی (۲۸ روز یا بیشتر) می‌تواند کودک شما را در معرض خطر بیشتر تاخیر در رشد خفیف یا اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) قرار دهد. در هفته پنجم بارداری جنین در دیواره داخلی رحم رشد کرده و حدود ۲ میلی‌متر می‌شود. جنین به اندازه یک دانه توت فرنگی می‌شود. در سونوگرافی نمی‌توان جنین را مشاهده کرد، اما می‌توان کیسه حاملگی را دید. در هفته پنجم بارداری احتمالا به دلیل تعویق در پریود متوجه بارداری شده‌اید. در این هفته جنین در پوشش داخلی رحم فرو رفته و پایه اندام‌ها تشکیل شده است.

اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که باردار هستید، احتمالا می‌خواهید در مورد روند بارداری بیشتر بدانید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که هفته پنجم حاملگی چگونه است؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد؟ اندازه جنین چقدر شده است؟ چه علائمی ممکن است داشته باشید؟ کدام علائم خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد؟ چه تغییراتی در بدن شما ایجاد می‌شود؟ چگونه باید از خود مراقبت کنید؟ در صورتی‌که تست بارداری داده‌اید و جواب آن مثبت است، باید برای مراقبت‌های دوره بارداری و بررسی آزمایش‌های لازم به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

احتمالا با عقب افتادن پریود در اواخر هفته چهارم بارداری، برای تست بارداری اقدام کرده و در هفته پنجم حاملگی متوجه بارداری شده‌اید. طبق تقویم بارداری در هفته پنجم بارداری لانه‌گزینی جنین انجام شده و در پوشش داخلی رحم فرو رفته است. اندازه جنین در این هفته به ۲ میلی‌متر می‌رسد. در این هفته شما بیشتر متوجه تغییرات فیزیکی و احساسی می‌شوید. برخی افراد تا قبل از هفته ۵ بارداری هیچ علامتی ندارند. اگر در این هفته تست بارداری خانگی یا آزمایش خون دهید، به احتمال زیاد جواب درست است. زیرا میزان هورمون بارداری در هفته پنجم به اندازه کافی افزایش پیدا می‌کند. اما اگر هنوز هم جواب تست منفی است و علائم بارداری را دارید، چند روز بعد دوباره تست را تکرار کنید.

آزمایش پروژسترون به منظور سلامت بارداری در زنان تجویز می‌شود، زیرا پروژسترون هورمونی است که بدن زن را برای بارداری آماده می‌کند. همچنین میزان خطر بارداری و سقط جنین نیز توسط انجام این آزمایش مشخص می‌شود. بدن مردان نیز مانند زنان هورمون پروژسترون تولید می‌کند اما مقدار ترشح آن کمتر است. این هورمون در مردان عملکردهایی مانند رشد اسپرم را به عهده دارد. اگر قصد دارید در ارتباط با آزمایش پروژسترون اطلاعات کاملی را سب کنید، ادامه مطالب را دنبال نمایید. هورمون پروژسترون، رحم را برای قرارگیری جنین آماده می‌سازد و از تخمک بارور شده در هنگام بارداری حمایت می‌کند؛ از طرف دیگر، سینه‌ها را برای تولید شیر آماده می‌کند تا پس از اتمام بارداری، شیر‌دهی آغاز شود. سطح این هورمون در یک زن باردار حدود ۱۰ برابر بیشتر از یک زن غیرباردار است.

نقش پروژسترون در مردان چیست؟

این ماده که به‌عنوان یک هورمون زنانه شناخته شده است، در بدن مردان نیز حضور دارد؛ اما در مردان، پروژسترون برای چیست؟ مردان برای تولید تستوسترون به پروژسترون نیاز دارند. میزان پروژسترون در بدن مردان پایین و مشابه زمان پیش از تخمک‌گذاری در زنان است. این هورمون در تولید اسپرم و تعیین ظرفیت آن و واکنش‌های بیوسنتز تستوسترون در مردان تاثیر دارد. از آزمایش پروژسترون برای فهمیدن علت ناباروری استفاده می‌شود؛ زیرا هورمون پروژسترون در تمام مراحل قاعدگی وجود دارد اما مقدار آن در مراحل مختلف یکسان نیست در نتیجه از اندازه‌گیری‌های متعدد می‌توان برای فهمیدن مشکل کمک گرفت. این آزمایش برای تشخیص کیست تخمدانی، مشکلات باروری، شک به بارداری خارج رحم یا سقط جنین استفاده می‌شود.

اگر باردار هستید، پزشک ممکن است برای شما آزمایش پروژسترون تجویز کند تا وضعیت بارداری و سلامت جنین بررسی شود؛ به‌ویژه اگر در معرض عوارض مختلف بارداری مانند سقط جنین، گرفتگی و خونریزی شکمی هستید یا سابقه سقط جنین دارید. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که مصرف روزانه استامینوفن در نیمه دوم بارداری احتمال خس‌خس سینه یا آسم را در کودک افزایش می‌دهد. استامینوفن کدئین در بارداری به‌دلیل داشتن ماده مخدر منع مصرف دارد. زیرا مصرف انواع مواد مخدر با خطر کم‌وزنی نوزاد هنگام تولد، نارس بودن، مرده‌زایی و نقایص مادرزادی ( در مغز، قلب، دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری جنین) و غیره همراه است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا