استان هاکسب و کار برتر

مکان های تفریحی شیراز

بسیاری از سفرهای ایران با هیجان تاریخ مرتبط است و یکی از نکات برجسته سفرهای داخلی، کشف تاریخ مناطق است. شیراز شهری تاریخی در استان فارس است، هوای اینجا معتدل است و با رایحه بهارنارنج حال و هوای بهشتی ایجاد می کند. دیدنی های شیراز یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری ایران است. این شهر در کنار لذت بردن از مکان های تاریخی، فرصتی برای کشف طبیعت ناب را نیز فراهم می کند. برای ماجراجویی در شهر بهشتی فارس تا پایان این مقاله با گردشی تاپ همراه باشید.

1. باغ نارنجستان قوام، یکی از مکان های مهم شیراز

شیراز شهر باغ های معروف و بهشتی ایران است که باغ های رنگارنگ و زیبا با آب و هوای زیبا را در خود جای داده است. باغ نارنجستان یا باغ قوام یکی از مکان های دیدنی شیراز است که در خیابان لطف علی خان زند واقع شده است.

باغ نارنجستان یادگار دوره قاجاریه و ظاهری کهن دارد. درختان کهنسال و گل های رنگارنگ هر گوشه باغ نارنجستان را تزئین می کنند. پس از عبور از درب ورودی و لذت بردن از هنر نصب این درب چوبی، وارد خانه ای می شوید که سقف آن با هنر شگفت انگیز معماری ایرانی مانند گچ، آجر، آجر و کاشی تزئین شده است.

محوطه باغ با فضایی بهشتی و درختان بالغ نزدیک به هم پذیرای شما خواهد بود. فصل بهار یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از پارک نارنجستان است چرا که در این پارک زیبا مست از عطر بهارنارنج خواهید شد. در ضلع شمالی، شرقی و جنوبی باغ نارنجستان، بناهای زیبایی با سبک معماری منحصر به فرد ایرانی را خواهید دید. این مجموعه با هفت هنر منبت کاری، کاشی کاری، نقاشی سنتی، شیشه کاری، مجسمه سازی، معرق کاری و مجسمه سازی تزیین شده است.

مشاهده کل مجموعه هنرهای سنتی در معماری ایرانی از ویژگی های بازدید از نارنجستان قوام است. باغ اصلی نارنجستان در شمال مجموعه قرار دارد و نمای زیبای آن رو به دریاچه و باغ است. دو ستون مرمری و هنر به کار رفته در تزئین این تراس یکی از جالب ترین قسمت های باغ نارنجستان قوام به شمار می رود.

باغ نارنجستان گوام موزه ای از آثار کاوش ها و اکتشافات تحقیقاتی پروفسور «پوپ» یکی از به اصطلاح ایران شناسان آمریکایی را در خود جای داده است. از فضای تماشایی باغ و عمارت باشکوه لذت ببرید و از عتیقه های موزه دیدن کنید.

2. تمن عفیف آباد، علاقه به هنر گل آرایی

هنگام گشت و گذار در شیراز، فهرست بلندبالایی از باغ های ایرانی را در اولویت های خود قرار دهید و خود را برای سفر به بهشت ​​آماده کنید. یکی دیگر از دیدنی های باغ عفیف آباد شیراز است که شاهکاری در هنر گل آرایی باغ های ایرانی به شمار می رود.

عفیف آباد یکی از قدیمی ترین پارک های شیراز است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در معماری این بنای دو طبقه از سبک های هخامنشی، ساسانی و قاجار استفاده شده است. این عمارت شباهت زیادی به بنای باغ ارم شیراز دارد، ایوانی بزرگ با ستون های سنگی رو به حوض مستطیل شکل باغ می بینید.

تزیین خاص بناهای ایرانی و درهای چوبی از نکات برجسته عمارت باغ عفیف آباد شیراز است. امروزه این باغ به موزه نظامی تبدیل شده است و شما می توانید ضمن لذت بردن از زیبایی های باغ از موزه دیدن کنید تا با تاریخچه صنایع نظامی ایران بیشتر آشنا شوید.

برای ورود به باغ، باید از یک دروازه چوبی و یک راهرو عبور کنید. اکنون در پارک عفیف آباد هستید و این باغ با حوض بزرگ مستطیل شکل، درختان بلند و مجموعه ای از گل های رنگارنگ پذیرای شماست. در باغ عفیف آباد می توانید هنر گل آرایی به سبک باغ های سنتی ایرانی را ببینید و از سرسبزی درختانی مانند بید، سرو، کاج، موز، نارنج و… لذت ببرید.

3. دلگشا باغ، اولین خانه ایران کلاه فرنگی

باغ دلگشا یکی از قدیمی ترین باغ های بهشت ​​شیراز  و یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در محله سعدیه واقع شده است. جریان آب آرامگاه سعدی معروف به چشمه قنات «گزورن» نیز به پارک دلگشا می رسد و پارک را سرسبز می کند.

علاوه بر عطر و رنگ گل ها و گیاهان، می توان یک ساختمان سه طبقه باشکوه را نیز دید، اولین ساختمان کولافرنگی در ایران. درختانی مانند گردو، نارنج، سرو، نارنج، کاج و … در این باغ ردیف شده اند.

ماجراجویی در دلگشا با ورود از دروازه اصلی در سمت جنوبی آغاز خواهد شد. فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ دلگوش است، چرا که این باغ رنگارنگ با گل‌های درختان مختلف است که هیچ تفاوتی با بهشت ​​ندارد.

استخر هشت ضلعی، محیط آبی شفاف، آب نماها و درختان بالغ شما را به مرکز پارک می برد. ساختمان اصلی باغ نیز مانند بسیاری از باغ های ایرانی، نقطه کانونی مجموعه است و چهار خیابان مملو از گل و گیاه به نام چهارباغ یا به معنای واقعی نهرهای آب در چهار جهت جغرافیایی باغ دیده می شود. .

کاخ کلافرنگی باغ دلگشا یکی از شاهکارهای معماری جاذبه های گردشگری شیراز است که با هنرهایی چون شیشه کاری، کنده کاری، نقاشی و کنده کاری در چوبی مزین شده است. مهمترین قسمت این خانه مجلل یک اتاق بزرگ با چهار تخت است که به زیبایی تزئین شده و به نگین باغ دلگشا تبدیل می شود.

امروزه ساختمان کولافرنگی به موزه تاریخی تبدیل شده است که در آن اشیایی مانند سکه های قدیمی، مجموعه تمبرهای تاریخی، ظروف، دوچرخه های قدیمی، مجموعه ای از رادیوهای نسل های مختلف و …

4. باغ موزه نظر، برجای مانده از دوره زندیه

موزه باغ نظر یا پارسی را باید در شیراز دید که به حکومت زندیه واگذار شد و کریم خان زند در این باغ قرار گرفت. باغ نظر نیز مانند همه باغ های ایرانی با ردیف درختان بلند و گل های زیبا آراسته شده و حوض و آبنما زیبایی آن را کامل می کند.

باغ نظر موزه پالس قدیمی ترین موزه استان فارس را در خود جای داده است. این بنای هشت ضلعی به دستور کریم خان زند برای تشکیل نیروهای دولتی در هنگام پذیرایی از نمایندگان خارجی ساخته شد و از این رو یکی از بناهای مهم شیراز محسوب می شود.

بیش از 80 سال پیش این بنا به عنوان موزه جاذبه های شیراز معرفی شد و امروزه مجموعه ای از سکه های قدیمی، انواع مهر، اشیاء فلزی، سرامیک و … را در خود جای داده است. موزه پارسی نمونه‌ای عالی از صفحات تاریخ است و در این موزه می‌توان آثاری از پیش از تاریخ تا دوران مدرن را یافت.

باغ دولتی، مقبره وکیل، باغ شاهزاده و باغ موزه از دیگر نام‌های باغ نظر است که با توجه به هر دوره تاریخی به آن نسبت داده می‌شود. عمارت کلاه فرنگی باغ با پلانی هشت ضلعی ساخته شده است و قسمت های مختلفی از عمارت های قدیمی مانند کاخ سلطنتی در گوشواره در آن دیده می شود. تزیینات آجری، کاشی کاری، نقاشی، مقرنس و غیره از جمله هنرهایی است که بیشتر قسمت ها و تالارهای عمارت خانه با آن تزیین شده است.

یکی از قسمت های شگفت انگیز و پرماجرا این باغ آرامگاه وکیل آباد است. این آرامگاه با سنگ قبر مرمرین خانه ابدی کریم خان زند است که در زمان آقا محمد خان قاجار به سرنوشت عجیبی دست یافت. به دستور آقا محمد خان استخوان‌های پادشاه زندیه را برای دفن روی پله‌ها به کاخ گلستان شاه قاجار آوردند و شاه قاجار هر روز آن‌ها را زیر پا گذاشت.

در دوره پهلوی اول، استخوان‌های کریمخان به شیراز و آرامگاه او بازگردانده شد. در جریان ماجراجویی در باغ نظر و موزه پارس؛ یکی از مهم ترین مکان های دیدنی شیراز، بازدید از آرامگاه کریم خان زند را از دست ندهید.

5. باغ اراما، در فهرست میراث جهانی یونسکو

باغ ارم یکی از مکان های دیدنی شیراز و یکی از نمونه های منحصر به فرد باغ های ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. سرسبزی شیرازی و جذابیت معماری بنا از ویژگی های باغ ارم شیراز است. به محض ورود به باغ ارم شیراز در زیبایی شاعرانه آن گم می شوید. مسیرهای باغ ارم نیز مانند دیگر باغ های رنگارنگ شیراز حال و هوای بهشتی دارد.

زمانی را به قدم زدن در باغ آرام بگذرانید و احساسات جدیدی را کشف خواهید کرد و از عطر گل رز سرمست خواهید شد. مسیرهای باغ از غرب به شرق، شمال به جنوب کشیده شده و در ابتدای مسیر غرب شرق به شرق، حوض بزرگ و بنای چشمگیر این بنا را خواهید دید.

بنای اصلی باغ ارم شاهکاری از معماری است و زیبایی هنر کاشی کاری و نقوش هفت رنگ آن را نمی توان نادیده گرفت. این بنای سه طبقه با الهام از تاریخ زندیان و صفویه ساخته شده و تزئینات زیبایی دارد. کاشی کاری، گچ بری، نقاشی، ستون های سنگی، درهای چوبی و… از تزئیناتی است که در ساخت باغ ارم شیراز انجام شده است.

طراحی معماری و دکوراسیون هنری آن شما را به یاد کاخ باغ نارنجستان قوام می اندازد. بازدید از موزه گوهرها و سنگ های دریای نور در ساختمان اصلی باغ ارم را فراموش نکنید تا مجموعه گرانبهایی از جواهرات مختلف را در یکی از زیباترین مکان های شیراز ببینید.

یکی از جاذبه های ارمگرد نیز مانند بسیاری از باغ های شیراز، پوشیدن لباس های سنتی و گرفتن عکس های یادگاری در فضای تاریخی باغ است. همچنین می توانید از فروشگاه های صنایع دستی و سوغات منحصر به فرد شیراز دیدن کنید و پس از بازدید از باغ از یک خرید خوب لذت ببرید.

6. باغ جهان نما، یکی از جاهای دیدنی شیراز

بعد از دروازه قرآن، یکی دیگر از مکان های زیبای شیراز که پیش روی شما سبز است، باغ جهان نما است. این باغ زیبا در نزدیکی آرامگاه حافظ واقع شده و 15 دقیقه پیاده تا حافظیه فاصله دارد. حکاکی های هنری روی تنه درختان در ورودی باغ به استقبال شما می آید. وارد باغ جهان نما شوید و بنفشه، گل اطلسی، گل داودی، گل رز هفت رنگ و غیره را ببینید. از قدم زدن در میان باغ های سرسبز لذت ببرید.

در این باغ درختان زیادی مانند سرو، کاج و پرتقال را خواهید دید. در مرکز باغ جهان نما، ویلایی با ساختار هشت ضلعی را خواهید دید. اگرچه این باغ در قرن هشتم و در زمان سلطنت سلسله های «مظفر» و «اینجو» ساخته شد، اما ساخت این باغ و حوض های آن در زمان کریم خان زند و به دستور وی ساخته شد.

طراحی باغ معنوی از باغ ناصره الگوبرداری شده است. خانه در مرکز باغ قرار دارد، چهارطاقی یا چهارباغ خانه را با ردیف درختان سبز و جویبارهایی که در امتداد این چهارطاقی جاری است احاطه کرده است. فضای داخلی باغ جهنم امروز به موزه تبدیل شده است. پس از قدم زدن در خیابان های باغ پر از گل، گشت و گذار در این موزه را از دست ندهید.

قبل از اختراع دوربین، مسافران اروپایی توصیفی از بناهای تاریخی ایران را روی کاغذ می کشیدند و در موزه نقاشی های سیاه قلم این مسافران به نمایش گذاشته می شود. مجموعه ای از تمبرها، سکه ها، کلیدهای دست ساز و اسناد تاریخی از جمله گنجینه های کمیابی است که در موزه باغ جهانامت نگهداری می شود.

دکمه بازگشت به بالا