خارجیکسب و کار برتر

چگونه ایرانیان می‌توانند از طریق تحصیل به کانادا مهاجرت کنند؟

دولت فدرال کانادا روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) برای تعدادی از موسسات و دانشگاه‌های ایرانی همانند دانشگاه شریف و شهید بهشتی تحریم‌هایی را وضع کرده است که می‌تواند بر روند پذیرش و مهاجرت دانشجویان این دانشگاه‌ها به کشور کانادا تاثیر منفی بگذارد. کشور کانادا رتبه دوم را در میان دارد. کانادا به‌دلیل سطح بالای استانداردهای زندگی معروف است. در سطح بین‌المللی به‌عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی و ادامه تحصیل شناخته شده است. کانادا در میان مقاصد تحصیلی برتر دنیا جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.

کانادا کشوری مهاجرپذیر با ۲۲ درصد جمعیت مهاجر و نرخ بیکاری ۵% در سال ۲۰۲۳ است. تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای هم‌رده فرصتی فوق‌العاده محسوب می‌شود. امکان دریافتو پوشش هزینه‌های زندگی در مقاطع و دکتری برای دانشجویان مهیا است. مزیت کشور کانادا نسبت به سایر کشور‌ها، در امکان‌ اخذ برای پدر یا مادر دانش‌آموز دارای پذیرش ازیا دبیرستان‌های کانادا است. همچنین، دانشجویانی که مایل بههستند، میتوانند پس از اتمام تحصیل خود برای دریافت اقدام نمایند. کشور کانادا شرایط را برای دانشجویان خارجی نیز مهیا کرده است.

اجازه کار تمام‌وقت همسر دانشجو فرصتی کم‌نظیر است که این کشور در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. توجه داشته باشید امکان اخذ پس از سه سال اقامت در این کشور وجود دارد. اقدامات مربوط به اخذ پذیرش، ویزا، اجاره مسکن یا خوابگاه، ورک پرمیت و هرآنچه را که برای تحصیل و نیاز دارید، انجام می‌دهد و در این مسیر همراه شما است. کانادا در تمامی زمینه‌های تحصیلی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است. برای ارزیابی وضعیت شما جهت مهاجرت به کانادا ، لطفا فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

شرایط تحصیل در کانادا

کانادا همواره جزو گزینه‌های موردعلاقه برای Immigration and citizenship ایرانیان بوده است. از دلایل این محبوبیت می‌توان به شرایط مطلوب زندگی در کانادا اشاره کرد. نام کانادا در صدر لیست کشورهای غیرنژادپرستانه دیده می‌شود. همچنین اقتصاد کانادا به‌شدت پویاست و احتمال بیکار ماندن در این کشور بسیار کم است. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات کلی از شرایط تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف را ببینید. تحصیل در کانادا در یک نگاه پراکندگی جمعیت دانشجویان ایرانی در جهان بر اساس ده کشور اول

نظام آموزشی و مقاطع تحصیلی در کانادا

تحصیل برای کانادایی ها مهم است و استانداردهای تحصیل در سراسر کشور بسیار بالا است. به‌صورت ایالتی مدیریت می‌شود و حتی برخی از ایالت‌ها دارای قوانین آموزشی خود هستند و از قوانین کلی کشور کانادا پیروی نمی‌کنند. با این وجود، باتوجه به این که قوانین آموزشی این ایالت‌ها نیز از استانداردهای دولت پیروی می‌کنند، یک‌پارچگی نظام آموزشی در کانادا از‌بین نرفته است.

کودکان کانادایی به مدت یک یا دو سال در سن چهار یا پنج سالگی به‌صورت داوطلبانه به مهد کودک می‌روند. البته گذراندن دوره مهدکودک در برخی از استان‌های کانادا اجباری است. ابتدایی در کانادا از ۵ یا ۶ سالگی شروع می‌شوند. دوره ابتدايی از سال اول تا هفتم و در برخی از استان‌ها تا سال هشتم طول می‌کشد. بعد از دوره ابتدایی، دانش آموزان بسته به استان محل تحصیل، وارد دوره راهنمایی یا دوره اول دبیرستان می‌شوند. پس از گذراندن این دوره وارد دوره دوم دبیرستان می‌شوند. پس از گذراندن مقاطع تحصیلی در مدارس، دانش‌آموزان به کالج‌ها یا دانشگاه‌ها می‌روند.

تحصیلات دانشگاهی در کانادا در سه دسته: تحصیل در کالج‌ها، تحصیل در دانشگاه‌ها و تحصیل در موسسات فنی، تقسیم‌بندی می‌شود. این دوره‌ها در کشور کانادا به دو زبان رسمی این کشور یعنی انگلیسی و فرانسه ارائه می‌شوند. توجه داشته باشید که تسلط دانشجویان به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی برای تحصیل در کانادا کفایت می‌کند. کالج‌ها و موسسه‌های فنی بیشتر برای یادگیری فنون و جذب شدن سریع‌تردر بازار کار کانادا است. درحالیکه دانشگاه، محل تحصیل آکادمی دروس است. دوره کارشناسی در این کشور در کالج‌ها و دانشگاه‌ها دنبال می‌شود. دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری) در کانادا فقط در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

استاندارد بالای دانشگاه‌های کانادا باعث شده که مدارک اخذ شده دانشجویان، در تمامی کشورها اعتبار داشته باشد. شما پس از تحصیل در کانادا به‌راحتی می‌توانید این مدارک را در سایر کشورهای مشترک‌المنافع معادل‌سازی کنید. زمینه‌ کار و پیشرفت در کشور کانادا تا حد زیادی وجود دارد و موقعیت‌های مختلفی برای دانشجویان فراهم است که بتوانند نهایت استفاده را برای ساخت آینده خود ببرند.  و امکان این کشور را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیلات در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا، شما به مدرک زبان (یا ) نیاز دارید. همچنین برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی در کانادا لازم است معدل دیپلم و مدرک پیش‌دانشگاهی شما بالاتر از ۱۴ باشد. دانشجویانی که دوره پیش‌دانشگاهی را سپری نکرده‌اند، به شرطی می‌توانند در دوره کارشناسی در کانادا پذیرش بگیرند، که تعداد واحدهای موردنظر دانشگاه را، پیش از شروع دوران تحصیل دانشگاه بگذرانند. برای تحصیل در برخی رشته‌ها و در برخی از دانشگاه‌های ممتاز کانادا، معدل دیپلم شما باید بالای ۱۵ باشد. چنان‌چه قصد پذیرش کارشناسی در کانادا بدون داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی را دارید باید مدارک زیر را در رزومه خود داشته باشد:

  • مدرک دیپلم با حداقل سه سال تحصیل
  • معدل بالای ۱۵
  • کسب نمره موردنیاز در آزمون‌های زبان انگلیسی (بسته به رشته‌ای که قصد تحصیل در آن‌ را دارید.)

نکته‌ای که باید ذکر شود این است که اخذ پذیرش در دوره کارشناسی به‌دلیل هزینه بالا و پایین بودن امکان دریافت بورسیه و فاند کم‌تر از سایر دوره‌ها مرسوم است و ممکن است شرایط آن تا حدودی سخت‌تر باشد. راهنمایی گرفتن از متخصصان مهاجرت GO2TR می‌تواند در موفقیت شما برای گرفتن پذیرش در مقطع لیسانس مؤثر باشد. نکته‌ای که باید ذکر شود این است که اخذ پذیرش در دوره کارشناسی به‌دلیل هزینه بالا و پایین بودن امکان دریافت بورسیه و فاند کم‌تر از سایر دوره‌ها مرسوم است و ممکن است شرایط آن تا حدودی سخت‌تر باشد. راهنمایی گرفتن از متخصصان مهاجرت GO2TR می‌تواند در موفقیت شما برای گرفتن پذیرش در مقطع لیسانس مؤثر باشد. از کشورهایی که شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آنها راحت تر از کانادا است، می‌توان به ، و اشاره نمود

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا

پذیرش گرفتن برای تحصیل در مقطع ، ساده‌تر است و بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به جذب دانشجویان در مقاطع فوق لیسانس می‌پردازند و به دانشجویان این مقطع بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند. همچنین امکان مکاتبه با استادان و اخذ فاند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد. موسسه GO2TR با سابقه درخشان در اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد همراه شما است. دوره‌های فوق لیسانس در کشور کانادا به دو صورت ارشد پژوهش‌محور و درس‌محور ارائه می‌شوند. در کارشناسی ارشد پژوهش‌محور دانشجو ملزم به انجام پروژه‌ای پژوهشی تحت‌عنوان پایان‌نامه است.

در کارشناسی ارشد دانش‌محور یا درس‌محور، دانشجو به‌جای گذراندن پایان‌نامه واحد‌های درسی را می‌گذراند. امکان اخذ بورسیه فقط برای کارشناسی ارشد پژوهش‌محور مهیا است. برای اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس در کانادا، شما به ارائه مدارک زیر نیاز دارید. تحصیل در مقطع دکتری در کانادا تحصیل در مقطع ، گنجینه‌ای از فرصت‌های پژوهشی به شما در توسعه تخصصتان ارائه می‌دهد. بیش از یک‌سوم کل پژوهش‌های کشور کانادا در دانشگاه‌های این کشور انجام می‌شود. برای تحصیل در کانادا در مقطع دکتری باید مدارک زیر را به دانشگاه ارائه دهید. مدارک لازم جهت تحصیل در مقطع دکتری در کانادا:

  • مدارک مربوط به دانش زبان آزمون آیلتس (امتیاز حداقل ۶.۵) یا تافل یا
  • مدارک مربوط به آزمون GRE
  • مدارک تحصیلی قبلی معادل‌سازی شده (مدارک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • ریزنمرات ترجمه‌شده
  • CV و رزومه تحصیلی
  • توصیه‌نامه از دو یا سه نفر از استادان قبلی
  • SOP یا نامه هدف از تحصیل
  • کاور لتر
  • مقالات پژوهشی چاپ‌شده
  • پورتفولیو یا نمونه کار هنری برای رشته‌هایی مثل (معماری، شهرسازی و …)

تحصیل در مقطع فوق دکتری در کانادا

کشور کانادا پژوهشگاه‌های دانشگاهی و صنعتی بسیاری دارد. گذراندن دوره ، شغل محسوب می‌شود و شما در ازای گذراندن این دوره از موسسه پژوهشی یا دانشگاه مورد‌نظر، حقوق دریافت می‌کنید. مجموع سال‌های فعالیت شما به‌عنوان محقق دوره فوق دکتری در کانادا محدودیت دارد. شما فقط می‌توانید درمجموع ۵ سال در دوره دکتری در کانادا فعالیت کنید. مدارکی که برای ارائه به موسسه پژوهشی یا دانشگاهی برای تحصیل پست داک در کانادا به صورت معمول مورد نیاز است، در لیست زیر مشاهده می‌کنید. (ممکن است موسسه پژوهشی موردنظر شما مدارک دیگری نیز درخواست کند که باید آن‌ها را هم ارائه دهید.) مدارک لازم جهت تحصیل در مقطع فوق دکتری در کانادا:

  • مدارک قبلی ترجمه و معادل‌سازی شده (مدرک دیپلم، کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری)
  • ریزنمرات ترجمه شده
  • CV و رزومه تحصیلی
  • سوابق تحقیقاتی و لیست مقالات منتشر شده
  • پاسپورت
  • نمرات مربوط به آزمون‌ها (آیلتس و GRE)
  • دو یا سه توصیه‌نامه
  • مدارک مربوط به

موسسه GO2TR در زمینه مشاوره، اخذ پذیرش و دریافت فاند و بورسیه برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا همراه شما است. تخصصی با کارشناسان گوتوتی آر میتواند به روند تحصیل شما در کانادا سرعت ببخشد.

تحصیل در مدارس کانادا

در مهاجرت با  مدرک فنی و حرفه ای در مقطع دبیرستان داشتن مدرک زبان از اهمیت زیادی برخوردار نیست، اما اگر فرد مدرک زبان داشته باشد یک امتیاز به شمار می‌رود. این نکته را برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان باید در نظر داشته باشید که فرد ۱ تا ۲ سال از دوره تحصیلی خود عقب می‌افتد. برای مثال اگر فرد در پایه یازدهم مشغول‌به‌تحصیل باشد، پس از مهاجرت تحصیلی در کانادا باید از پایه نهم شروع به تحصیل کند. درنتیجه فردی که در دوران دبیرستان مهاجرت تحصیلی انجام می‌دهد، باید از دوره راهنمایی شروع کند. موسسه مهاجرتی GO2TR برای دریافت پذیرش از مدارس کانادا همراه شماست. تحصیل در کانادا هم از دبستان و هم دبیرستان شروع می‌شود. ترجیحا برای مهاجرت تحصیلی سن فرد باید ۱۲ سال تمام باشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا