سلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا قرص امگا 3 برای کبد چرب مضر است

به تجمع ذرات چربی در سلول های کبدی گفته می شود که می تواند منجر به التهاب، فیبروز، سیروز و حتی سرطان کبد شود. بیشترین علت کبد چرب چاقی، دیابت نوع 2، دیس لیپیدمی یا چربی خون بالا و سندروم متابولیک است.  البته مصرف بعضی داروها، مشکلات متابولیک ژنتیکی، جراحی بای پس ژوژنوم و سوء تغذیه هم می توانند باعث به وجود آمدن کبد چرب شوند.

   داروی کبد چرب چیست؟

کاهش وزن اولین درمان کبد چرب می باشد.  کاهش 5 تا 10 درصد از وزن فعلی توصیه می شود. همین مقدار کاهش وزن باعث کم شدن گرید بیماری و بهبود وضعیت کبد می شود.  قیمت پک چاقی صورت دکتر بیز معمولاً بسته به محتویات آن، نوع محصولات استفاده شده و متخصص مورد نظر متفاوت است . در بعضی افراد که چاقی مرگبار دارند استفاده از جراحی های کاهش وزن و لاغری هم جزو گزینه ها می باشد. کنترل چربی و قند خون هم درصورت بالا بودن آنها توصیه می شود.

بنابراین داروهای کاهنده چربی خون و داروهای درمان دیابت هم جزو داروهایی است که در درمان کبد چرب استفاده می شوند. از مکمل امگا 3 برای درمان چربی بالای خون در افراد مبتلا به کبد چرب هم استفاده می شود. علاوه بر آن، به دلیل اینکه استرس اکسیداتیو ایجاد شده بر اثر بیماری باعث آسیب به سلول های کبدی می شود استفاده از ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی است به بهبود بیماری کمک می کند.

استفاده از داروهایی که حساسیت به انسولین را افزایش می دهند در افراد دیابتی مبتلا به کبد چرب بسیار موثر است.  در این افراد اکثرا مقاومت به انسولین وجود دارد که باعث می شود قند خون بالا رفته و تولید اسیدهای چرب افزایش پیدا کند.  این اسیدهای چرب در کبد تجمع پیدا کرده و ایجاد کبد چرب کرده یا گرید آن را افزایش می دهند.  داروهای تیازولیدین دیون با افزایش حساسیت سلول ها به انسولین قند خون را کاهش داده و سبب بهبود وضعیت کبد می شوند. (1و2)

قرص هایی که برای کاهش چربی کبد استفاده می شوند؟

ممکن است با اصطلاح “قرص کبد چرب” مواجه شده باشید که معمولا منظور از آن داروهای مناسب درمان کبد چرب است، باید توجه داشته باشید که فقط یک قرص کبد چرب وجود ندارد بلکه معمولا باید چند دارو و مکمل با هم و زیر نظر پزشک مصرف شوند تا اثرات درمانی داشته باشند. داروها و مکمل هایی که معمولا در درمان کبد چرب به کار می روند عبارتند از: (3)

  • داروهای افزایش دهنده حساسیت به انسولین مانند تیازولیدین دیون ها (پیوگلیتازون):

نحوه مصرف: روزانه 15 تا 30 میلی گرم در روز قبل یا بعد از غذا

  • ویتامین E: تنها مکمل دارویی کبد چرب می باشد و برای کاهش آسیب وارده به سلول های کبدی به کار می رود

نحوه مصرف: روزانه 800 واحد بین المللی

  • مکمل های پروبیوتیک
  • مکمل امگا 3  بخصوص مکمل هایی با مقدار EPA و DHA بالا
  • مکمل کورکومین: بعضی تحقیقات نقش موثر کورکومین در بهبود کبد چرب را نشان داده اند

نحوه مصرف: روزانه 500 میلی گرم

مکمل و قرص برای جلوگیری از کبد چرب

برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب باید عوامل به وجود آورنده آن را کنترل کرد. مهمترین علت ابتلا به کبد چرب چاقی است. بنابراین تغییر شیوه زندگی شامل پیروی از رژیم غذایی مناسب و متعادل، حذف الکل و نیکوتین، عدم مصرف فست فودها، غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های ساده، انجام فعالیت بدنی، کنترل قند، چربی و فشار خون و همینطور کاهش وزن از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می کنند.  همه مکمل هایی که به کاهش وزن یا کنترل قند و چربی خون کمک می کنند درواقع از ابتلا به کبد چرب هم جلوگیری می کنند.(4)

بهترین مکمل برای کبد چرب چیست؟

مکمل هایی که برای بهبود کبد چرب توصیه می شوند و اثرات درمانی آنها اثبات شده، شامل موارد زیر هستند. پک های درمانی بیز متشکل از مجموعه ای از محصولات دارویی و تکنیک‌های درمانی است . یادآوری می شود که هیچ مکملی را بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه استفاده نکنید و تشخیص بهترین مکمل برای کبد چرب شما به عهده پزشکتان می باشد:(5)

  • آنتی اکسیدان ها: ویتامین ها و موادی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند بخصوص ویتامین E آسیب های وارده به کبد بر اثر استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سبب بهبودی کبد چرب می شوند. توجه داشته باشید استفاده از مکمل ویتامین A با اینکه یک آنتی اکسیدان است ولی ممکن است اثر منفی روی کبد داشته باشد، بنابراین استفاده از آن توصیه نمی شود.
  • مکمل امگا 3: بخصوص مکمل هایی که نسبت EPA و DHA بالایی دارند به کاهش تری گلیسرید خون و کم شدن مقاومت به انسولین کمک کرده و وضعیت کبد چرب را بهبود می دهند
  • مکمل های پروبیوتیک: باعث بهبود سطح آنزیم های کبدی، کاهش مقاومت به انسولین و کمک به تنظیم متابولیسم لیپید می شود
  • کورکومین: استفاده از مکمل کورکومین باعث کاهش فاکتورهای مربوط به آسیب کبدی می شود

آیا قرص روغن ماهی برای کبد چرب مفید است؟

همچنین با افزایش عملکرد کبد و کاهش التهاب باعث کم شدن علائم کبد چرب می شوند. ماده موثره زردچوبه، کورکومین است که اثرات ضد التهابی قوی دارد.  تحقیقات نشان داده اند که استفاده از مکمل کورکومین اثر مطلوبی بر نتایج سونوگرافی کبد، کاهش آنزیم های کبدی سرم، کلسترول خون و BMI در افراد مبتلا به کبد چرب دارد. بنابراین استفاده از آن می تواند سبب بهبود وضعیت بیماران مبتلا شود. (7)

آیا اصطلاح پاک سازی کبد علمی است؟

این روزها با اصطلاح پاک سازی کبد زیاد مواجه می شوید که شامل رژیم های غذایی، نوشیدنی ها، آبمیوه ها، ویتامین ها، مکمل ها و یا مخلوطی از چند محصول است که ادعای از بین بردن سموم انباشته شده در کبد را دارند. در واقع هیچ اثبات علمی وجود ندارد که روشی برای پاک سازی کبد وجود دارد.  سموم یا مواد مضری که وارد بدن می شوند در کبد باقی نمی مانند بلکه کبد آنها را از بدن دفع می کند.  بسیاری از محصولات “پاک سازی کننده” کبد تائیدیه های علمی لازم را ندارند و بعضی از آنها اثرات سلامتی معکوسی هم بر کبد دارند.(8) روش هایی که می توانید به سلامت کبد خود کمک کنید عبارتند از:

  • مصرف نکردن نوشیدنی های الکلی
  • استفاده از یک رژیم غذایی متعادل که شامل همه گروه های غذایی باشد
  • عدم مصرف کربوهیدرات های ساده، چربی های مضر، غذاهای آماده و فرآوری شده
  • داشتن وزن نرمال
  • کنترل قند، چربی و فشار خون
  • انجام فعالیت بدنی روزانه درصورت نداشتن محدودیت پزشکی برای ورزش کردن
  • مصرف نکردن خودسرانه داروها یا مکمل ها بدون تجویز پزشک

مکمل های شرکت کارن که برای بهبود کبد چرب مفید هستند

  • مکمل های کاهش وزن: اسلیم لست، گلیکواسلیم، لیپواسلیم، کربوفایت، کیتوزان، کارنیتین
  • مکمل های امگا 3: گلدن سیز، امگا 3 هزار میلی گرم، امگا 3 DHA بالا آکواتیک و امگا 3 EPA بالا آکواتیک
  • کورکومین: کورکومین  500 میلی گرم
  • آنتی اکسیدان ها: ویتامین E 400 واحدی، جوشان ویتامین C 1000 میلی گرم

مجددا تاکید می شود مصرف خوسرانه داروی ترک اعتیاد دکتر بیز یکی از علل آسیب های کبدی است بنابراین قبل از مصرف هر یک از مکمل های بالا حتما با پزشک مشورت فرمایید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا