خارجی

تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست

آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع گروهی از سران یهودی گفت که تشدید بیشتر تنش با ایران در راستای منافع ایالات متحده یا اسرائیل نیست. 

اظهارات بلینکن را سه منبع حاضر در این جلسه به پایگاه خبری آکسیوس که یک رسانه نزدیک به منابع اسرائیلی و آمریکایی است گفته است.

جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ در عملیاتی موسوم به «وعده صادق» ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل شلیک کرد.

این عملیات برای تنبیه رژیم اسرائیل به دلیل حمله موشکی این رژیم به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین‌ماه انجام شد. در آن حمله ۷ نفر به شهادت رسیدند. 

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اقدام نظامی ایران ذیل بند ۵۱ منشور سازمان ملل در خصوص دفاع مشروع صورت گرفته است.

در روز‌های گذشته برخی از مقام‌های اسرائیلی و یا رسانه‌های نزدیک به آن‌ها مدعی شده‌اند که حمله ایران را پاسخ خواهند داد. 

یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت ارزیابی واشنگتن این است که ایران به هر گونه حمله قابل توجه و آشکار اسرائیل در خاک ایران با حملات موشکی و پهپادی جدیدی پاسخ خواهد داد.

این مقام آمریکایی گفت: «ما فکر می‌کنیم تکرار موفقیت عظیمی که روز شنبه برای مهار صد‌ها موشک و پهپاد ایران داشتیم بسیار دشوار خواهد بود و اسرائیلی‌ها این را می‌دانند.»

مقام‌های آمریکایی روز یکشنبه ادعا کرده بودند واشنگتن با همکاری شرکای منطقه‌ای خود موفق به رهگیری ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک‌شده از سوی ایران شده است. این ادعا از سوی تحلیلگران مستقل به چالش کشیده و رده شده است. 

گزارش‌ها حاکی است آمریکا ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌ها را مبنایی برای ترغیب اسرائیل به عدم پاسخ به ایران قرار داده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک‌شده با هدف گرفتن تلفات انسانی شلیک نشده‌اند و هدف از آن تنها ضربه به برخی مراکز مهم رژیم بوده‌اند و به همین سبب عملیات «وعده صادق» موفقیت‌آمیز بوده است.

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا