خبرهای کلی

مهمانی عروسک‌های زنده – رویداد برتر

اواسط اسفند ماه محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه‌ملی از پخش برنامه مهمانی به کارگردانی ایرج طهماسب خبر داده و گفته بود این برنامه تلفیقی از عروسک‌های قبلی و جدید است که در جلسات برگزار شده، پخش آن نهایی شده است. مهمانی که پیش از این با عنوان «مهمونی» از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد، باخبر اعلام شده از سوی برمهانی،مخاطبانش را مشتاق تماشا کرد تا بالاخره با فرارسیدن نوروز۱۴۰۳ روی آنتن برود. 

به گزارش رویداد برتر، به نقل از جام جم، فصل اول این مجموعه نوروز ۱۴۰۱ و فصل دوم آن نوروز۱۴۰۲ به طور مشترک از دو پلتفرم شروع شد و تا آبان همان سال ادامه داشت. اما تولید و پخش «مهمونی» طهماسب در حالی آبان ۱۴۰۲ در شبکه نمایش خانگی به پایان رسید که گمانه‌هایی مبنی بر ادامه‌ ساخت آن در تلویزیون قوت گرفته بود. بالاخره با اعلام خبر رسمی، مخاطبان این برنامه مشتاق شدند بار دیگر در انتظار مهمانی بمانند.این برنامه ترکیبی از عروسک‌های کلاه قرمزی و مهمونی به تهیه‌کنندگی حسن خدادادی، نویسندگی و کارگردانی ایرج طهماسب و با صداپیشگی هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، بهادر مالکی، سهیل مستجابیان، محمد شعبانپور، نازنین شعبانی و امیر ادیب است که از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. پخش آن در ایام نوروز به صورت روزانه و بعد به شکل هفتگی ادامه یافت. برنامه‌ای که حالا با حضور عروسک‌هایی مثل بچه، پشه، شاباش و دی جی، کته، قیمه، فامیل دور و بچه‌اش، دی‌بی، جیگر، خونه بغلی و…روی آنتن می‌رود. 
   
یک ستاره با ۴ عروسک 

شاید بتوان یکی از جذابیت‌های اصلی مجموعه مهمانی را درست مانند برنامه‌های پیش از این، حضور صداپیشگان توانمند دانست. از جمله صداپیشگانی که به جای چهار شخصیت عروسکی بچه، شاباش، دیبی و خونه بغلی صحبت می‌کند، هوتن شکیباست. او اولین بار سال ۹۳ ‌و پیش از آن‌که در قامت یک بازیگر توانمند شناخته شود، صداپیشگی دیبی در مجموعه کلاه قرمزی را در دست گرفت. همکاری او با ایرج طهماسب ادامه یافت و توانست به یک عضو ثابت این برنامه موفق تبدیل شود. او بعدها با در دست گرفتن کاراکترهای عروسکی بیشتر، جای پایش را در این مجموعه بیشتر تثبیت کرد. ظرافتی که او در بیان جزئیات کاراکترها دارد، باعث شده این چهار شخصیت به کاراکترهای محبوب این برنامه تبدیل شود.‌دیبی که باید آن را از اولین کاراکترهایی دانست که شکیبا را به طهماسب رساند، با تاثیر پذیرفتن از کاراکتر دیو در افسانه‌های ایرانی، گویش خاصی دارد. هم مهربان است و می‌خندد هم خلاق است و با بیان کردن برعکس همه صحبت‌ها، تلاش می‌کند با دیگر شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. همین ادبیات خلاف کلیشه او باعث ایجاد جذابیت‌هایی در قصه می‌شود. 
 
ملموس و زنده

نکته دیگری که برنامه مهمانی و به طور کلی کاراکترهای برنامه کلاه قرمزی دارد، نحوه عروسک‌گردانی آن است که به زنده بودن شخصیت‌های این برنامه کمک بسیاری می‌کند. نحوه هدایت کاراکترها به‌گونه‌ای است که مخاطب آنها را زنده احساس می‌کند. درست مثل کاراکتر آقای همساده که با یک لهجه شیرازی شیرین از بدبختی‌ و مصیبت‌هایش می‌گوید و می‌خندد. فرای برخی دیالوگ‌هایی که شاید حال و هوای فرا واقعیت یا سوررئال به خود بگیرد، بخش زیادی از دیالوگ‌ها طوری است که مخاطب احساس می‌کند با شخصیت‌هایی ملموس، زنده و از همین دنیا روبه‌روست. به طوری که اگر دقیق نگاه کنیم، مصداق برخی از آنها را اطراف‌مان ببینیم. 

نحوه ورود مهمانی به تلویزیون 

حسن خدادادی، تهیه‌کننده برنامه مهمانی درباره حضور این برنامه در تلویزیون به جام‌جم می‌گوید: برنامه مهمانی ۳۰ قسمت است که ایام نوروز هر روز روی آنتن می‌رفت و با اتمام آن، پنجشنبه و جمعه هر هفته پخش می‌شود و تا آغاز محرم ادامه پیدا می‌کند. 
وی در خصوص حضور برخی عروسک‌ها در این برنامه هم عنوان می‌کند: با برخی مدیران سازمان صحبت کرده بودیم و خروجی کار این شد که یک حرف نهی از طریق برخی شخصیت‌ها وجود داشته باشد و مجری به آن اشاره کند. در واقع تصمیم گرفته شد که تکه کلام‌ها باشد تا برخی نکات به شکل نهی آموزش داده شود. اما نکته مهم درباره این برنامه در نظر گرفتن مخاطب تلویزیون است. خدادادی در این باره می‌گوید: مخاطب فضای مجازی با تلویزیون متفاوت است و برخی مخاطبان، برنامه مهمونی در شبکه نمایش خانگی را ندیده بودند و برای همین اشاره‌ای برای معرفی عروسک‌ها داشتیم. حتی برای برخی، این توضیحات بدیهی بود اما باید مرز بین صداوسیما و شبکه نمایش خانگی را رعایت می‌کردیم تا آنهایی که ندیده بودند، برنامه برای‌شان گنگ و مبهم نباشد. وی درخصوص دلیل آمدن این برنامه به تلویزیون هم می‌گوید: به خاطر مردم خواستیم که برنامه به تلویزیون بیاید تا حال و هوای خوب به آنها بدهیم و آنها را خوشحال کنیم. می‌دانستیم این برنامه در رسانه‌ملی و تلفیق آن با کلاه قرمزی قطعا مورد پسند مخاطبان است اما فراتر از آنچه فکر می‌کردیم، بازخوردهای مثبت گرفتیم. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا