خارجی

وال استریت ژورنال: اسرائیل با خطر شکست در جنگ غزه مواجه است

وال استریت ژورنال می‌نویسد: «اسرائیل در حال حاضر با احتمال شکست در جنگ، همزمان با از دست دادن شتاب جنگ و نداشتن برنامه منسجم برای پس از جنگ مواجه است.»

به گزارش رویداد برتر، این روزنامه در گزارش خود آورده است: با بازگشت بیشتر نظامیان اسرائیلی به خانه‌های خود و همچنین بازگشت حماس به مناطقی که ارتش اسرائیل اعلام کرده بود در دوره قبل از وجود نیروهای حماس پاکسازی شده است و ناکامی اسرائیل در دستیابی به هدف اعلام شده خود از جنگ، یعنی از بین بردن رهبران حماس و نابودی این جنبش از نظر نظامی و سیاسی، تهاجم به نوار غزه دچار تزلزل شده است.

این روزنامه نوشت: «برخی از رهبران نظامی و سیاسی، ناکامی نتانیاهو در تهیه طرحی برای غزه پس از جنگ را مقصر می‌دانند و می‌گویند که این طرح یک خلأ سیاسی ایجاد کرده که حماس از آن برای ساختن خود و بازگرداندن نفوذ خود در نوار غزه استفاده می‌کند.»

این روزنامه اشاره کرد: به دلیل ناتوانی دولت در ارائه چشم انداز روشن برای آینده، ناامیدی هر هفته در بین اعضای آن افزایش می‌یابد، زیرا بدون برنامه سیاسی برای غزه، دستاوردهای تاکتیکی در میدان نبرد به هیچ پیروزی استراتژیک پایدار تبدیل نمی‌شود. در این راستا افسران و سربازان سابق که ماه‌ها در جنگ گذرانده‌اند از کار سخت می‌گویند.

این روزنامه می‌افزاید: «با وجود ادعای موفقیت‌های اسرائیل علیه حماس، به طور مخفیانه، بسیاری از افسران و سربازان عادی نگران این هستند که موفقیت‌های تاکتیکی آنها علیه حماس به دلیل تردید سیاسی به باد داده شود.»

اشغالگران مدعی شدند که حدود ۱۳ هزار مبارز مسلح را کشته و ۲۰ گردان از ۲۴ گردان حماس را متلاشی کرده‌اند، در حالی که این روزنامه خاطرنشان کرد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و مصر معتقدند تعداد مبارزان حماس کشته شده کمتر از تعداد اعلام شده است.

این روزنامه توضیح داد: «به گفته کارشناسان، حماس که قبل از جنگ حدود ۳۰ هزار مبارز داشت، همچنین می‌تواند از میان تعداد زیادی از جوانان غزه اعضای جدیدی را جذب کند.»

وال استریت ژورنال ادامه داد مبارزان حماس در ماه ژانویه، زمانی که نیروهای اسرائیلی پس از اشغال شهر غزه، در شمال نوار عقب نشینی کردند، دوباره ظاهر شدند. این الگو در خان یونس تکرار می‌شود، جایی که لشکر ۹۸ اسرائیل قبل از عقب نشینی نبرد طولانی انجام داد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: «جنگ اسرائیل اکنون در دروازه‌های رفح، شهری واقع در مرز جنوبی غزه، جایی که تیپ‌های حماس ادعا می‌شود هنوز در آن حضور دارند و حدود ۱.۵ میلیون نفر در آن هستند، رسیده و در آنجا متوقف شده است. غیرنظامیان فلسطینی در حال پناه گرفتن هستند.»

این روزنامه به نقل از شخصیت‌های بلندپایه نظامی نوشت که حمله زمینی به رفح نمی‌تواند به این زودی‌ها انجام شود.

به نوشته این روزنامه، اشغالگران در تلاش هستند تا راهی برای انتقال تعداد فزاینده پناهجویان به مکان دیگری در نوار غزه شدیدا ویران شده بیابند.

این روزنامه نوشت: «جنگ طولانی و تلفات انسانی فزاینده آن منجر به تنش در روابط اسرائیل با ایالات متحده شده است. بسیاری در اسرائیل نگران هستند که روابط آمریکا و اسرائیل به طور جبران ناپذیری از جنگ آسیب ببیند.»

انتهای پیام

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا