۲۰ سناریو آموزش و پرورش برای کاهش بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: عدد کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به کمترین میزان خود در طول سالهای گذشته رسیده است. تنها در سال تحصیلی ذکرشده حدود ۵۰هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب آموزشوپرورش شدند و این عدد نسبت به عدد سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش حدود ۵۰هزار نفری را نشان میدهد.
به گزارش رویداد برتر، حمید طریفی گفت: آنچه در مورد کودکان بازمانده از تحصیل بهخصوص در دوره ابتدایی وجود دارد این است که درصد بسیار بالایی از این کودکان به دلایل متعدد و متقن مانند دارا بودن بیماری صعبالعلاج، ناتوانی شدید ذهنی، مهاجرت و فوت و سایر عوامل دیگر، امکان حضور در مدرسه را ندارند. دلیل بازماندگی از تحصیل صرفا مسائل مالی و فقر مالی نیست و برجسته کردن این دلیل چندان منصفانه نیست. برای تایید این مطلب، سهم کودکان کار در میان علل بازماندگی از تحصیل کودکان این گروه سنی کمتر از (۱۱ صدم درصد) است. نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی بهعنوان مهمترین شاخص توسعه عدالت آموزشی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد فراوانی (حدود ۰.۲۵درصد) داشته است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل این اتفاق رصد فردبهفرد و چهرهبهچهره کلیه کودکان بازمانده از تحصیل این گروه سنی و اهتمام برای جذب تکتک آنان است. در راستای تحقق این نرخ که از افتخارات نظام اسلامی است ما در سطح کشور تعداد قابلتوجهی مدارس یکنفره، دونفره و سهنفره داریم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در ادامه اقدامات وزارت آموزشوپرورش برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان ترکتحصیل را برشمرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه در راستای دستیابی همه کودکان لازمالتعلیم به حقوق الهی خود سامانهای جامع، دقیق با یکپارچهسازی اطلاعات ملی تحت عنوان سامانه شهید محمودوند (شهید شاخص تفحص شهدا) راهاندازی و وضعیت دقیق کودکان بازمانده از تحصیل را مشخص کرد. در این سامانه بهصورت میانگین برای هر ۵ کودک بازمانده از تحصیل یک پیگیریکننده جهادی از بین فرهنگیان اختصاص پیدا کرد و این پیگیریکننده به درب منزل تکتک این کودکان مراجعه و وضعیت آنها را در سامانه شفاف اعلام کرده است.
وی افزود: در سامانه مذکور دلایل، اقدامات و شیوه جذب، آموزش و نگهداشت کلیه کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱سال احصاء شد.
به گفته طریفی، در سال جاری ۲۰ سناریو برای کاهش آسیبهای اجتماعی این پدیده (بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل) طراحی و با تدوین برنامه اقدام ملی برای انسداد مبادی بیسوادی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، اقدامات جهادی و انقلابی برای کاهش این روند را آغاز کرده است. هر روز وضعیت این آمار با سرعت بسیار مناسب بهسوی بهبودی حرکت میکند که نتایج آن در پایان سال تحصیلی جاری برای اطلاع عموم مردم ایران منتشر خواهد شد.
انتهای پیام