سلامت و دانش

انفجار و مرگ ۵ نفر کافی نبود/ تاریخ تکرار خواهد شد؟

تینا مزدکی: اگرچه صنعت شناورهای خصوصی پس از کشته شدن پنج نفر در اثر انفجار یک زیردریایی OceanGate در مسیر کشتی تایتانیک، متزلزل شد، سخنگوی کانر می‌گوید این سفر زمانی که کشتی به‌طور کامل توسط یک سازمان دریایی تأیید شود، انجام خواهد شد و هیچ چارچوب زمانی برای سفر برنامه‌ریزی‌شده وجود ندارد.

این دو نفر قصد دارند از زیردریایی به نام تریتون ۴۰۰۰/۲ (Triton 4000/2 Abyssal Explorer) برای این ماجراجویی خود استفاده کنند. بخش «۴۰۰۰» به عمق برحسب متر اشاره دارد که این زیردریایی می‌تواند بدون بروز مشکل تا این نقطه برود. زیردریایی تیتان که توسط OceanGate ساخته ‌شده بود از فیبر کربن ساخته شده بود و تنها برای ۱۳۰۰ متر گواهینامه دریافت کرد، این به این معناست که تیتان تنها تا عمقی می‌توانست برود که با تایتانیک فاصله زیادی داشت.

بنابراین در ژوئن ۲۰۲۳ زیردریایی هنگام سفر به کشتی تایتانیک منفجر شد. استاکتون راش، ۶۱ ساله، مدیر اجرایی OceanGate، به همراه چهار مسافر دیگر یعنی شهزاده داوود، تاجر بریتانیایی-پاکستانی ۴۸ ساله، و پسرش سلیمان ۱۹ ساله، تاجر انگلیسی هامیش هاردینگ ۵۸ ساله و پل هنری نرگئولت غواص سابق نیروی دریایی فرانسه که ۷۷ ساله بود، جان خود را از دست دادند. البته راش به نادیده گرفتن ایمنی شهرت داشت و چندین بار هشدار مشاوران را در مورد مشکلات احتمالی تایتان را نادیده گرفته بود.

انفجار و مرگ ۵ نفر کافی نبود/ نوبت میلیاردر معروف امریکایی است که راهی تایتانیک شود!
لری کانر (Larry Connor)، سرمایه دار و ماجراجو و پاتریک لاهی (Patrick Lahey)

کانر می‌گوید : «من می‌خواهم به مردم سراسر جهان نشان دهم درحالی‌که اقیانوس فوق‌العاده قدرتمند است، می‌تواند شگفت‌انگیز و لذت‌بخش باشد و واقعاً زندگی را متحول کند.» صنعت شناورهای خصوصی پس از فاجعه تیتان متضرر شد و اما این زوج امیدوارند که یک سفر موفقیت‌آمیز دوباره توجه و علاقه افراد زیادی را به خود جلب کند.

OceanGate فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورد و سایر شرکت‌ها از لغو سفارش‌ها و کاهش فروش پس از انفجار تایتان خبر دادند. لاهی می‌گوید:« این فاجعه تأثیر وحشتناکی بر علاقه مردم به این وسایل نقلیه داشت.»

لاهی در سال ۲۰۰۸ شرکت زیردریایی تریتون را تأسیس کرد. همچنین کانر رئیس گروه کانر، یک شرکت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در نزدیکی دی‌تون، اوهایو است. در سال ۲۰۲۱، این دو نفر باهم در یک زیردریایی به Challenger Deep و Sirena Deep در ماریاها ترنج رفتند. این گودال با حدود ۳۶۰۰۰ فوت، عمیق‌ترین نقطه در بستر دریایی زمین است.

منبع: bbc

۳۲۳

کارگروه خبری علمی پزشکی

هدفم این است که از طریق مطالب علمی و پزشکی، شما را در مسیر بهبود و حفظ سلامتی همراهی کنم و بهترین توصیه‌ها و راهکارها را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا