خبرهای کلیکسب و کار برتر

تاثیر بروشور و بسته بندی فروش محصولات

طراحی بسته بندی محصولات یکی از موثرترین و اثربخش ترین ابزار بازاریابی و فروش یک محصول است. بسته بندی می تواند یک محصول خوب را به محصول عالی تبدیل نماید چون بسیاری از مشتریان شما به ویژگی های ظاهری محصولات اهمیت زیادی می دهند. همچنین می تواند در جذب مشتری موفق باشد، اگر زیبا و جذاب و تاثیر گذار طراحی شده باشد. بسته بندی نقش بسیار مهمی در استراتژی بازاریابی شرکت شما در دنیای کسب و کار امروز دارد.

مزایای یک بسته بندی حرفه ای:

1) افزایش سهم بازار شما نسبت به رقبایتان

2) افزایش فروش محصول شما

3) متمایز کننده محصول شما از رقبا

4) تاثیرگذاری برند شما در قلب و ذهن مشتریان

5) برقراری ارتباط بسیار خوب با مشتریان

در طراحی بسته بندی شناخت جایگاه محصول در کنار رقبا و فعالیت آنها، ایجاد شخصیت بصری متناسب با نوع خریدار، راهنمایی نحوه استفاده از کالا، حفظ کیفیت و ایمنی کالا، کارکرد تبلیغاتی بسته بندی در ایستگاههای عرضه و … از جمله مواردی است که مشاوران ارتباطات پیام به آن فکر می کنند تا کالای شما در بازار شلوغ و پرفراز و نشیب از جایگاه و رشدی مطلوب برخوردار باشد.

یک بسته بندی جذاب شانس انتخاب محصول شما توسط مشتریان را افزایش می دهد. سوالات مهمی که قبل از سفارش طراحی بسته بندی باید از خود بپرسید:

– گروه مخاطب محصول شما کیست ؟

– فرم محصول چگونه شما است؟

– ویژگیهای فیزیکی محصول شما چیست ؟

– محل نگهداری محصول شما کجاست؟

– قیمت محصول شما با توجه به تیپ شخصیتی استفاده گر چقدر است؟

بسته بندی گرافیکی محصول اگر با خلاقیت و تنوع بالا همراه باشد میزان فروش محصول را به حداکثر می رساند. همچنین اضافه کردن توضیحات و نوشته روی بسته بندی محصولات و استفاده از تصاویر مرتبط با آن، تنوع در رنگ و شکل بسته بندی به رضایت بیشتر مشتریان کمک می کند. بازاریابی محصولات و نشان دادن آن به مشتری و بیان مشخصات و ویژگی ها و نکات مثبت آن اگر با یک بسته بندی خوب همراه باشد فروش محصول را بیشتر می کند. در واقع بسته بندی محصولات یکی از جذابیت های ظاهری است که می توان از آن در یک بازاریابی موفق استفاده کرد.

مصرف کنندگان اغلب برای خرید یک محصول بسته بندی های منحصر بفرد را ترجیح میدهند، مثلا آسان بودن حمل و نقل کالا با یک بسته بندی مناسب و یا اندازه ی مناسب برای بسته بندی برای محصولات خوراکی و مواد غذایی که بتوان آنها را بهتر نگه داری کرد، از نکات مورد توجه مصرف کنندگان است.

بسیاری  از بسته بندی ها حتی پس از استفاده از محتویات آن می توانند برای نگهداری دیگر وسایل مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین این نکات کوچک به خرید بیشتر مصرف کننده کمک می کند. اما بسته بندی های نامطلوب اغلب باعث عدم خرید می شود. تفاوتی ندارد که چه محصولی را به فروش میرسانید نه فقط در زمینه ی خوراکی ها بلکه برای پوشاک، لوازم مربوط به تاسیسات که نیاز به حمل و نقل دارند و یک بسته بندی خوب می تواند به نگهداری محصول در هنگام حمل و نقل کمک کند از جمله مواردی است که مشتریان به آن توجه می کنند.

اما از منظر دیگری بسته بندی به بازاریابی کمک می کند چون یک بسته بندی خوب باعث تشویق بیشتر مشتریان و برانگیختن علاقه آنها به خرید محصول می شود. یک بسته بندی خوب با طراحی زیبا می تواند خود به خود به خرید کمک کند و مشتری را جذب کند. خیلی از برندها از لوگو و نشان محصول خود روی بسته بندی استفاده می کنند بنابراین این به تشخیص بهتر کالا کمک کند تا مشتری راحت تر محصول را از میان دیگر محصولات در یک فروشگاه بیابد. تغییر رنگ و طراحی می تواند محصول را از دیگر محصولات مشابه در بازار کالاها جدا کند.

همچنین داشتن اطلاعات کافی روی بسته و پرداختن به جزئیات باعث جذب مشتریان می شود چون مصرف کننده اغلب به نوشته های روی محصول توجه می کند و هر چقدر که یک برند توضیحات کامل تری را روی بسته بندی محصولات خود داشته باشد ارزش بیشتری برای مشتریان قرار داده و مشتری را بیشتر به خود جذب می کند. در بازاریابی

تعریف طراحی بروشور (کاتالوگ)

در کاتالوگ‌ها مشخصات کالا همراه با تصاویر آنها طراحی و چاپ می شود؛ به همین دلیل سبب شده تا خریداران بتوانند با استفاده از کاتالوگ به راحتی انتخاب خود را از میان کالاهای موجود انجام دهند.
در مجموع به کاتالوگ‌، کالانما یا راهنمای کالا نیز می گویند در کاتالوگ‌ها، کالای تولیدی یک کارخانه یا موسسه به تصویر کشیده می شود؛ و همراه این تصاویر نام کالا، مدل و برخی از مشخصات فنی ذکر می شود؛ و همچنین موسسات خدماتی، اجتماعی و فرهنگی نیز برای معرفی خدمات و فعالیت‎های خود اقدام به طراحی و چاپ کاتالوگ می کنند.
در  باید از تصاویر با کیفیت بالا استفاده شود و تا جایی که مقدور است عکاسی صنعتی برای محصولات و خدمات انجام شود تا کیفیت عکس‌ها بالا و دارای ظاهری جذاب باشد.

انواع طراحی محتوای کاتالوگ

در اینجا منظورمان انواع کیفیت طراحی کاتالوگ نمی باشد بلکه منظورمان اینست که طراحی متن کاتالوگ به چند شیوه اجرا می شود:
-طراحی کاتالوگ می تواند بصورت تک محصولی باشد که در آن یک محصول یا نوع خدمات بررسی و معرفی می شود.
-طراحی کاتالوگ می تواند بصورت چند محصولی باشد یعنی به معرفی چند محصول یا خدمات می پردازد.

چرا طراحی کاتالوگ لازم است؟

-کاتالوگ ها به این دلیل حاوی اطلاعات مورد نیاز در مورد کالا و خدمات آن مجموعه به همراه تصاویر می باشند موجب شده اند که مشتریان و مخاطبین آن مجموعه خیلی سریع‌تر اطلاعات خود را جمع آوری کرده و بتوانند در زمان خیلی کوتاه‌تر برای خرید تصمیم گیری کنند.
-از طرفی در طراحی کاتالوگها اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه نگهداری، اندازه، تنوع رنگی، ویژگی‌های محصول به مخاطبین می دهد که این موضوع موجب می شود کاتالوگ بتواند برای مدت طولانی به سوالات زیاد مخاطبین خود پاسخ دهند.
-زمانی که شما در نمایشگاه شرکت کرده اید برای فروشنده های برند شما هیچ چیز اندازه یک کاتالوگ نمی تواند ابزار مفید و کاربردی در جهت فروش و بازاریابی باشد.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی

-در طراحی کاتالوگ باید جدیدترین، با کیفیت‌ترین و بهترین ساخته های و خدمات شرکت، کارخانه‌جات و مؤسسات معرفی گردد. در واقع کاتالوگ باید بهترین نما از فرآیند و محصولات شما را داشته باشد.
-اطلاعات فنی‌ای که در کاتالوگ درباره محصول و خدمات آورده می شود باید کامل، صحیح و بی نقص باشد.
-اگر آن مؤسسه، تولیدی و کارخانه دارای امتیاز و یا رتبه خاصی باشد در طراحی کاتالوگ آورده شود.
-نام و عملکرد کارخانه تولیدی در کاتالوگ بهتر است آورده شود.
-تصاویر کاتالوگ باید بگونه باشد که از زوایای مختلف تهیه شده و دارای کیفیت بالا باشد تا انتخاب مخاطبین را آسان شود. با توجه به اهمیت تصاویر درج شده در طراحی کاتالوگ اهمیت عکاسی صنعتی نیز مشخص می شود بهتر است برای اینکه اعتبار برند و محصولات شما بالا برود از عکاسی صنعتی استفاده شود.

 

عکاسی صنعتی

-عکاسی صنعتی یا عکاسی تبلیغاتی نوعی عکسبرداری دقیق می باشد که از زوایای مختلف محصول را به نمایش می گذارد.
-در عکاسی صنعتی فقط از کالا یا خدمات عکسبرداری نمی شود بلکه می توان از سازمان و یا کارخانه نیز عکسبرداری نمود.
-در عکاسی صنعتی باید از تجهیزات و دوربین مناسب استفاده شود؛ و همچنین با استفاده از نورکافی از کالا یا محصولات، عکس‌های خیلی واضح به نمایش گذاشته شود.
-در عکاسی صنعتی از زوایای مختلف از کالا عکس تهیه می شود تا برداشت مناسبی از کالا به دست آید.
مجموعه بانی چاپ با داشتن کادر مجرب در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و همچنین در بخش طراحی، می تواند طراحی کاتالوگ حرفه ای را برای شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نازلترین قیمت و کیفیت رقابتی ارائه دهد.

کاتالوگ دیجیتال چیست

انواع کاتالوگ

کاتالوگ لوکس و خلاقانه

در طراحی اینگونه کاتالوگ ها از ایده‌های خلاقانه بسیاری استفاده می شود. مهم نیست که ابعاد و شکل کاتالوگ چگونه باشد و بهتر است در آن خلاقیت زیادی نیز بکار برده شود و همچنین باید در اینگونه کاتالوگ‌ها از تصاویر بسیار با کیفیت و لوکس استفاده شود.
ممکن است برای طراحی کاتالوگ لوکس از سبک طراحی کاتالوگ ژورنالی استفاده شود. در طراحی کاتالوگ لوکس باید کاتالوگ رنگبندی، هارمونی و ریتم شیک و چشمگیری داشته باشد.

طراحی کاتالوگ صنعتی

این نوع طراحی کاتالوگ اصولاً برای کارخانجات انجام می شود و باید حاوی اطلاعات و نمودارهای دقیق از محصولات و یا کارخانه و خط تولید باشد؛ طراحی کاتالوگ صنعتی کار مهم و پیچیده ای است که باید دقت لازم برای آن صورت بگیرد.

طراحی کاتالوگ پوشاک

در کاتالوگ پوشاک کیفیت عکس‌ها دارای اهمیت ویژه ای است و می تواند تأثیر چند برابر نسبت به متون برای افزایش فروش داشته باشد.

طراحی کاتالوگ تجهیزات پزشکی

طراحی کاتالوگ تجهیزات پزشکی بیشتر با رنگ‌های آرام مثلاً آبی می باشد چرا که استفاده از رنگ های تند و جیغ برای طراحی کاتالوگ تجهیزات پزشکی جذابیت و زیبایی ندارد.

طراحی کاتالوگ رنگ مو

در طراحی کاتالوگ رنگ مو برای درست چاپ شدن رنگ موها باید دقت کامل شود زیرا رنگی که در مانیتور مشاهده می شود با رنگی که چاپ می‌شود ممکن است تفاوت داشته باشد.

طراحی کاتالوگ مبلمان

در طراحی کاتالوگ مبلمان باید اینرا در نظر بگیرید که کاتالوگ مبلمان نیز مانند کاتالوگ پوشاک و لباس کاتالوگی عکس محور می باشد زیرا ظاهر مبلمان برای دکوراسیون داخلی بسیار دارای اهمیت است.

طراحی کاتالوگ طلا و جواهر

برای چاپ کاتالوگ طلا و جواهر باید از کاغذ مرغوب و چاپ باکیفیت استفاده شود زیرا در جلوه و زیبایی کار بسیار تأثیر دارد.

طراحی کاتالوگ دکوراسیون

در طراحی کاتالوگ دکوراسیون داخلی هارمونی و ترکیب‌بندی کاتالوگ دارای اهمیت بسیار می باشد بنابراین بهتر است که کار خود را به یک طراح حرفه ای و با تجربه بسپارید. توجه داشته باشید در صورت عدم طراحی کاتالوگ حرفه ای تأثیر منفی روی کار شما خواهد گذاشت.

طراحی کاتالوگ صنایع دستی

این ایده خوبی است که برای چاپ کاتالوگ صنایع دستی از پوشش UV موضعی استفاده کنید با این روش مخاطبین شما می توانند با لمس کردن صفحه کاتالوگ حس کنند که محصولات را لمس نموده اند.

چند نکته مهم در طراحی کاتالوگ

کاتالوگ ها باید دارای چند ویژگی مهم و البته کلیدی باشند تا موجب جذب مخاطبین گردند. بیشتر این ویژگی‌ها باید در طراحی کاتالوگ رعایت شود:

-درطراحی کاتالوگ خلاصه گویی جزء موارد مهم است.
-طراحی کاتالوگ بگونه‌ای باید باشد که با مخاطب ارتباط برقرار کند.
-طراحی کاتالوگ باید بگونه باشد تا در نهایت کاتالوگ قابل حمل باشد و بتوان آنرا در زمان فراغت مطالعه نمود.
-طراحی کاتالوگ باید ترکیب تصاویر و متن باشد تا بتواند به مشتریان شما برای انتخاب محصول یا خدمات مناسب و مورد نیازشان کمک کند.

 

گرافیک در طراحی کاتالوگ

ظاهر زیبا و جلوه بصری کاتالوگ از مهمترین دلایلی است که موجب موفقیت و جذابیت کاتالوگ می شود؛ طراحی کاتالوگ زیبا و چشم‌نواز موجب جذابیت و جلب اعتماد مخاطبین شما می شود. بنابراین در طراحی کاتالوگ حتماً باید اصول گرافیکی رعایت گردد.

رنگ کاتالوگ

انتخاب رنگ کاتالوگ نیز ارتباط زیاد به اصول گرافیکی کاتالوگ دارد و رنگ زمینه، رنگ فونت و سایر اجزای کاتالوگ شما دارای اهمیت هستند.
رنگ کاتالوگ باید متناسب با اهداف سازمان و پیامی که قرار است بوسیله محصول به مخاطبین القاء شود انتخاب گردد. مثلاً برای تجهیزات پزشکی از رنگ‌های سرد و برای مواد غذایی از رنگ‌های گرم استفاده شود. برای شرکت هایی که رنگ از پیش تعیین شده دارند بهتر است از همان رنگ سازمانی بصورت هوشمند استفاده شود.

فونت کاتالوگ

انتخاب فونت در طراحی کاتالوگ نیز خود دارای اهمیت زیاد می باشد و باید برای آن موارد زیر را رعایت کرد:

-نوشته ها خوانا باشد.
-تناسب در ابعاد نوشته ها با تصاویر و ابعاد کاتالوگ وجود داشته باشد.
-باید میان فونتی که برای طراحی کاتالوگ انتخاب می شود و نوع بیزنس هماهنگی لازم باشد.

تصاویر محصولات در طراحی کاتالوگ

از مهمترین بخش‌های طراحی کاتالوگ بکارگیری از عکس‌های باکیفیت و مناسب برای معرفی محصولات و خدمات است. در بکارگیری عکس در طراحی کاتالوگ باید موارد زیر لحاظ گردد:
1.نور، زمینه و ادیت عکس‌ها باید متناسب با گرافیک کل کاتالوگ باشد و با نورِ زمینه و روشِ طراحی کاتالوگ هماهنگی لازم را داشته باشد در غیر اینصورت ممکن است که تصویر محصول در کاتالوگ مانند تافته ای جدا بافته به نظر آید.
2.از عکسهای گروهی برای معرفی محصولات استفاده نکنید و محصولات را بصورت تکی معرفی کنید اما می توانید 2 تا 5 محصول هم خانواده را در یک صفحه بگذارید.
3.رنگ زمینه، رنگ فونت و تصاویر باید با هم هماهنگی لازم را داشته باشند.

 

 چاپ کاتالوگ

یکی از مواردی که در چاپ کاتالوگ دارای اهمیت است تفاوت رنگ‌ها در مانیتور و چاپ نهایی می باشد که یک طراح با تجربه به این تفاوت‌ها واقف است و کدرنگ‌ صحیح را در فایل نهایی به چاپخانه ارسال می کند.

محتوای متنی در طراحی کاتالوگ

-قبل از طراحی کاتالوگ باید محتوای متنی کاتالوگ مشخص و برنامه ریزی شود.
-در این محتوای کاتالوگ باید اطلاعاتی نظیر معرفی نامه، تاریخچه، اهداف و گواهینامه و افتخارات شرکت وجود داشته باشد.
-توضیحات در مود محصولات باید در محتوای متنی کاتالوگ آماده گردد.
-در طراحی کاتالوگ و در بخش محتوای متنی آن از جملات کوتاه و روان و از کلمات ساده و کوتاه استفاده شود. مخاطبین شما وقت زیادی برای مطالعه متن‌های کاتالوگ نمی گذارند بنابراین باید برای هر محصول از حداکثر 50 تا 150 کلمه استفاده کنید.

 

غلب ممکن است از خود محصول و یا کاتالوگ آن استفاده شود اما هر قدر که طراحی خلاق تری به محصول داده شود می تواند به بازاریابی آن کمک کند، چون بخشی از روند بازاریابی در مورد معرفی محصول است و هر چقدر که یک محصول بسته بندی بهتر و کامل تری داشته باشد نشان از کیفیت بالای محصول است. بنابراین خود محصول به تنهایی می تواند کیفیت خود را با بسته بندی بهتر و جذاب تر نشان دهد.

منبع: ویکی پدیا

 

دکمه بازگشت به بالا