ورزش

تکرار چالش تولید تجهیزات پزشکی در شرکت‌های دانش‌بنیان

تکرار چالش تولید تجهیزات پزشکی در شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به چالش تولید تجهیزات پزشکی گفت: در این شرکت که محصولات آندوسکوپی، هندپیس انسداد عروق و … تولید می‌شود برای ورود به بازار با چالش‌هایی مواجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرضا اسرار مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری شیراز در بازدید خبرنگاران از این پارک با اشاره به تولید 4 محصول دانش‌بنیان در قالب طرح کلان ملی آندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر، اظهار کرد: این محصولات شامل گاستروسکوپ، کولونوسکوپ، برونکوسکوپ، سیستوسکوپ و  پردازنده‌های آن  می شود.

اسرار افزود: این طرح ابتدای سال 1399 به مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ارائه شد و پس از طی مراحل داوری، مورد حمایت این مرکز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح آندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر در سال 1399 آغاز شد، خاطرنشان کرد: این طرح در انتهای سال 1400 با تولید 5 محصول دانش‌بنیان به اتمام رسید. ایده اولیه محصول از نمونه‌های خارجی گرفته شده است، اما طراحی و تولید بسیاری از قطعات کلیدی توسط متخصصان داخلی این شرکت انجام شده است. قیمت نمونه خارجی دستگاه ست اندوکولونوسکوپ حدود 4 میلیارد تومان است، در حالی که محصول تولیدی ما با قیمتی حدود 2 میلیارد تومان به بازار عرضه می‌شود.

تولید هندپیس انسداد عروق

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولیدت دیگر این شرکت گفت: هندپیس انسداد عروق یا لیگاشور، محصول دیگر این شرکت، جایگزین بسیاری از وسایل در جراحی از جمله پنس شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه یکبار مصرف بوده و کاربردهای مختلفی در جراحی لوزه، تیروئید و … دارد، تأکید کرد: استفاده از هندپیس انسداد عروق، زمان عمل تیروئید را از 2 تا 3 ساعت به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این امر، به نفع بیماران و کادر پزشکی خواهد بود. در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز نهایی از اداره کل تجهیزات پزشکی است.

چالش‌های حوزه تجهیزات پزشکی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به وجود چالش ها در این حوزه گفت: در مناقصه‌ها، به شرکت‌های خارجی به‌طور مستقیم معادل دلاری را پرداخت می‌کنند. در مقابل، ما معادل ریالی آن را با نرخ نیمایی دریافت می‌کنیم که نصف قیمت دلار آزاد است. پیشنهاد ما این است که برای تراز کردن شرایط، به ما نیز دلار تعلق بگیرد. در حال حاضر برای واردات مواد اولیه، ارز نیمایی تعلق می‌گیرد اما متأسفانه این موضوع در مورد تولید داخلی صدق نمی‌کند. این در حالی است که مواد اولیه‌ای مانند استیل در بازار داخلی با قیمت جهانی و به نرخ دلار 60 هزار تومان عرضه می‌شوند.

وی با اشاره به چالش خرید و فروش چنین محصولات دانش‌بنیانی در حوزه پزشکی گفت: خریدار عمده ما یکی از نهادهای معتبر دولتی است که به صورت انبوه خریداری و در قالب مناقصه به بیمارستان‌ها ارائه می‌کند. اگر ما در مناقصات برنده شویم معادل 20 هزار دلار معادل نیمایی، ریال پرداخت می‌کنند و با نصف قیمت انجام می‌شود. اما به خارجی‌ها دلار نقدی پرداخت می‌شود که این موضوع، برای تولیدکننده‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار آزاردهنده است.

به گزارش آنا، این بازدید در قالب تور فناورانه توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام گرفت.

گروه تحریریه مقالات ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر راهنمایی‌های تمرینی و بهبود عملکرد ورزشی. با به اشتراک گذاری تکنیک‌ها و استراتژی‌های موثر در ورزش، هدفمندی خود را در بهبود عملکرد ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراهی با من را بپذیرید و به جزئیات هیجان‌انگیز دنیای ورزش بپردازید.
دکمه بازگشت به بالا