خارجی

گلوبال‌تایمز:‌ آمریکا از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد

نشریه گلوبال تایمز به این گزارش واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد.

لی ویجیان کارشناس مسائل خاورمیانه در همین رابطه، اظهار داشت: صدای آمریکا فقط بر مهار پکن تمرکز کرده و به این معنا نیست که ایران یا چین با یکدیگر مشکلی دارند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه خاورمیانه در چنین شرایط حساسی به روابط مستحکم و تقویت روابط ۲جانبه بین چین و ایران نیاز دارد، گفت: شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور و وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین با ابراز همدری با تهران، بر گسترش مشارکت راهبردی جامع بین ۲ کشور تاکید کرده‌اند و سفارت ایران در پکن نیز در همان روز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» از ابراز همدری دولت و مردم چین قدردانی کرد.

لی ویجیان با بیان اینکه روابط تهران و پکن بر اساس منافع مشترک شکل گرفته است، تاکید کرد هیچ اتفاقی نمی‌تواند بر روابط ایران و چین تاثیر بگذارد.

لو شیانگ یکی دیگر از کارشناسان مسائل آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین با بیان اینکه روابط با تهران جایگاه مهمی در روابط خارجی چین دارد، افزود:‌ هدف ما توسعه روابط با ایران در یک محیط‌ خارجی بسیار پیچیده است.

وی افزود:‌ همکاری‌های تهران و پکن ویژگی‌های ضدهژمونیک دارد و ثبات در روابط بین ۲ کشور بر گسترش جهان چندقطبی و حفظ امنیت و صلح در خاورمیانه مفید است.

این کارشناس چینی با بیان اینکه ایران ممکن است در آینده نزدیک با دشواری‌هایی روبه‌رو شود، تصریح کرد: فضا و پتانسیل بزرگی برای همکاری‌های ۲جانبه خارج از بلوک آمریکا و غرب وجود دارد و غربی‌ها نمی‌توانند مانع توسعه روابط تهران و پکن شوند.

نشریه گلوبال تایمز با بیان اینکه هدف راهبردی آمریکا، مهار چین است، افزود: برخی از رسانه‌های آمریکایی سعی‌می‌کنند در راستای اهداف واشنگتن، بین ۲ دشمن این کشور ( ایران و چین) اختلاف بیاندازند.

گلوبال‌تایمز:‌ آمریکا از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد

این نشریه چینی افزود: رسانه‌های آمریکایی در زمانی که آیت‌الله رئیسی در اسفند سال‌گذشته برای تقویت همکاری‌های ۲ جانبه به پکن سفر کرده بود، مدعی شده‌ بودند، ایران از تردیدهای چین در گسترش روابط اقتصادی خود با تهران، مایوس است.

همین رسانه‌های آمریکایی، مذاکرات بین تهران و پکن در رابطه با بحران دریای‌سرخ را فشار چین بر ایران تفسیر می‌کردند یا همکاری عادی بین ۲ کشور را خطرناک جلوه می‌دادند تا نفوذ پکن در خاورمیانه را کاهش دهند.

گلوبال‌تایمز با بیان اینکه چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کالاهای صنعتی و ایران هم یکی از تولیدکنندگان مهم انرژی است، تصریح کرد: ۲ کشور از نظر اقتصادی بسیار مکمل یکدیگر هستند و از زمانی تشکیل دولت‌ رئیسی شاهد توسعه در روابط بین ۲ کشور بودیم.

این رسانه چینی اظهار داشت: هرچه شرایط خاورمیانه حساس‌تر باشد، تلاش‌های بیشتری برای ثبات این منطقه نیاز است.

310310

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا