خارجی

اسرائیل یک پیشنهاد جدید به حماس داده است

آفتاب‌‌نیوز :

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت اسرائیل  یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

بایدن گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»

بایدن همچنین گفت که ایالات متحده خواهد کوشید تا تضمین کند که رژیم صهیونیستی به تعهدات خود بر اساس این پیشنهاد سه‌مرحله‌ای جدید عمل خواهد کرد.

او گفت: «اگر حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد، اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند. آمریکا هم می‌کوشد تضمین کند که اسرائیل به تعهدات خود پایبند می‌ماند.»

رئیس‌جمهور آمریکا از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند، پیشنهادی که شامل آزادسازی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است.

بایدن گفت بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. بااین‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

در مرحله دوم این طرح پیشنهاد، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل کرده، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیرو‌های خود را از غزه خارج می‌کند.

به گفته بایدن، سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود.

این طرح در حالی پیشنهاد شده که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه در روز یکشنبه، دست‌کم ۴۵ غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیدند. تصاویر تلخ این حمله و آتشی که در میان چادر‌های آوارگان فلسطینی به راه افتاد به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و رژیم اشغالگر شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت.

بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا