اقتصادی

بازار مسکن در آتش رکود/ شکاف قیمتی چه برسر خرید و فروش املاک آورد؟

آفتاب‌‌نیوز :

کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن و شکاف بین قیمت پیشنهادی مالکان با قیمت واقعی املاک، اصلی‌ترین چالش‌هایی‌ست که در حال حاضر بازار مسکن با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

آمار‌های رسمی حاکی از آن است که معاملات بازار مسکن با شروع سال ۱۴۰۳ بار دیگر در حالت رکودی فرو رفته است.

در این بین، برخی مشاوران املاک فعال در بازار و کارشناسان بخش مسکن معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان با قیمت واقعی ملک فاصله پیدا کرده است؛ پدیده‌ای که می‌تواند در درازمدت نظم حاکم بر این بازار را بر هم زند.

تمایل بازار مسکن به چسبندگی قیمت‌ها بالاست

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن درباره علت فاصله قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن با قیمت واقعی املاک به «تجارت‌نیوز» گفت: «در بازار مسکن شاهد فاصله قیمت پیشنهادی ملک با قیمت واقعی آن هستیم. علت پدیداری این اتفاق و از آن مهم‌تر دلیل ماندگاری این شکاف به چند عامل مهم بستگی دارد.»

وی در این باره افزود: «نخست آنکه ذات بازار مسکن این است که چسبندگی قیمت در آن نسبت به سایر بازار‌های مالی شدیدتر و میل به ماندگاری قیمت در صورت جهش آن بسیار بالاتر از بازار‌های موازی است.»

انتظارات تورمی، قیمت مسکن را در سطوح بالا حفظ می‌کند

غیبی همچنین توضیح داد: «دومین عامل در این زمینه انتظارات تورمی و نگرانی‌های ناشی از آن است که بیشترین تاثیر را بر بازار مسکن دارد. مسکن به‌عنوان مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی افراد از این لحاظ تاثیرپذیر است.»

شکاف قیمت مسکن، معاملات را متوقف کرده است

این کارشناس حوزه مسکن همچنین درباره آثار شکاف قیمتی در بازار مسکن عنوان کرد: «شکاف قیمت باعث شده است که برخی از سرمایه‌گذاران بخش مسکن نتوانند به قیمت دلخواه خود مسکن را به بازار ارائه دهند. از سوی دیگر، برخی افراد نیز نگران هستند که اگر ملک خود را بفروشند، نمی‌توانند جایگزین متناسبی از لحاظ قیمت و شرایط بازار برای آن پیدا کنند؛ در نتیجه از فروش دست کشیده‌اند.»

محرک‌های بازار مسکن خاموشند

غیبی همچنین کناره‌گیری دلالان را از بازار مسکن یکی دیگر از چالش‌های این عرصه دانست و بیان کرد: «در این برهه بازار داد و ستد ملک در جایگاه یک کالای تجاری بین دلال‌ها و کاسبان نیز با مشکل مواجه شده و غنایی به آن تزریق نمی‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه، کناره‌گیری دلالان از بازار ملک خبر خوبی است، افزود: «با این حال متاسفانه باید گفت، با حضور دلال‌هاست که همیشه بازار ملک رونق پیدا می‌کند. همچنین التهابات ارزی نیز عموما باعث می‌شود که خرید و فروش ملک افزایش یابد.»

وی افزود: «البته این موارد ناشی از خلاء برنامه‌های موثر و عملیاتی نظام حاکم اقتصادی است که باید ترمیم شود.»

پیش بینی بازار مسکن در تابستان

غیبی همچنین در خصوص پیش بینی بازار مسکن در تابستان عنوان کرد: «به نظر می‌رسد با اتمام فصل امتحانات در خردادماه رونق بیشتری بر بازار مسکن حاکم شود. از سوی دیگر با افزایش تقاضای قطعی در بازار اجاره مواجه خواهیم بود.»

کارشناسان معتقدند بازگرداندن معاملات به بازار مسکن محوری‌ترین اقدامی است که دولت باید در این عرصه انجام دهد.

ادامه توقف معاملات در بازار همراه با روند صعودی قیمت که در داده‌های میدانی و آمار‌های رسمی پیداست، رکودی تورمی به دنبال خواهد داشت که آثار منفی آن تا مدت‌ها از این بازار پاک نمی‌شود.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تجربه و تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اطلاعات موثق و تحلیل‌های قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا