استان ها

حمایت رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا از «طرح صلح» بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری رویداد برتر، حکیم جفریس رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا با استقبال از طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه، آن را «طرح  صلح» خواند و گفت که این طرح برای «تثبیت پیروزی» اسرائیل طراحی شده است.

حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در بیانیه ای گفت: حماس دیگر هرگز نباید مردم اسرائیل را تهدید کند. در این راستا، طرح صلح پیشنهادی برای تثبیت پیروزی نظامی همه جانبه اسرائیل و همچنین پایان دادن به جنگ طراحی شده است.

بایدن روز جمعه پیشنهادی برای “آتش بس پایدار” ارائه کرد که به گفته وی مورد تایید اسرائیل قرار گرفت. اما رهبران اسرائیل به سرعت تاکید کردند که جنگ را بدون دستیابی به هدف «نابودی» حماس به پایان نخواهند رساند.

حماس همچنان در سراسر غزه فعال است و به حملات نیروهای اسرائیلی پاسخ می دهد.

تناقض بین بیانیه های آمریکا و اسرائیل باعث سردرگمی شده است. با این حال، جفریس مانند سایر سیاستمداران آمریکایی و غربی از حماس خواست این توافق را بپذیرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل «نقشه راه برای آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان ها» است. «می دانم عده ای در اسرائیل با این طرح مخالفت خواهند کرد. این واقعا یک لحظه تعیین کننده است. حماس باید این توافق را انجام دهد. زمان پایان دادن به جنگی است که حماس شروع کرد.»

طرح سه مرحله ای که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معرفی کرد، شامل:

مرحله اول: ۶ هفته طول می کشد که شامل «آتش بس کامل»، خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسیران از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی است. گروگان های آمریکایی در این مرحله آزاد می شوند.

بقایای اسیران مرده به آغوش خانواده هایشان بازخواهد گشت. غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در محله های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک های بشردوستانه با ورود ۶۰۰ کامیون روزانه به غزه افزایش خواهد یافت. صدها هزار چادر توسط جامعه بین المللی توزیع خواهد شد.

مرحله دوم: شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل سربازان اسرائیلی از غزه است.

مرحله سوم: شامل آغاز “طرح بازسازی بزرگ غزه” و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

ارتش اسرائیل ۲۶ می ( ۶ خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

آمریکا بصورت مکرر اعلام کرده که از عملیات نظامی اسرائیل در رفح که واقع در جنوب غزه است حمایت نمی‌کند اما با وجود کشته شدن غیرنظامیان در نتیجه این عملیات نظامی آمریکا هنوز عواقب تنبیهی برای رژیم اسرائیل در نظر نگرفته است.

اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

وزارت بهداشت غزه در دویست و سی‌ و پنجمین روز جنگ، اعلام کرد که از آغاز عملیات طوفان الاقصی هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تا به امروز به ۳۶ هزار و ۹۶ نفر افزایش یافته و آمار مجروحان این جنایات نیز به ۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا