سلامت و دانشکسب و کار برتر

خواص زینک سولفات چیست؟

روی یک ماده معدنی طبیعی است. این ماده برای سلامت، رشد و نمو بافت های بدن مهم است. زینک سولفات برای پیشگیری یا درمان کمبود روی در بدن استفاده می شود.

روی در استخوان ها و ماهیچه ها ذخیره می شود. کمبود روی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و بدن را مستعد ابتلا به عفونت و بیماری کند. این عنصر لایه های پوست را نیز تقویت می کند. افرادی که کمبود روی دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های پوستی هستند و زخم های آنها کندتر بهبود می یابد. زینک سولفات می تواند این کمبود را درمان کند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف خوراکی زینک سولفات می تواند جوش های آکنه را کاهش دهد.

زینک سولفات همچنین ممکن است در بهبود علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی نقش داشته باشد.

زینک سولفات

پیش از مصرف زینک سولفات

دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه مصرف این دارو دنبال کنید و دستورالعمل های روی بسته را به دقت مطالعه کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه مشکل یا آلرژی به پزشک خود اطلاع دهید. اگر بیماری های دیگری دارید، نمی توانید از زینک سولفات استفاده کنید.

اینکه آیا زینک سولفات برای جنین مضر است یا خیر هنوز مشخص نیست. اگر باردار هستید، بدون مشورت با پزشک از زینک سولفات استفاده نکنید.

مشخص نیست که آیا زینک سولفات وارد شیر مادر می شود و می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند یا خیر. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، این دارو را بدون نظر پزشک مصرف نکنید.

نحوه استفاده از زینک سولفات

بیش از مقدار و زمان توصیه شده توسط پزشک خود را صرف نکنید.

زینک سولفات را با یک لیوان آب مصرف کنید.

اگر زینک سولفات باعث ناراحتی معده می شود، می توانید آن را با غذا مصرف کنید.

درمانگر ممکن است دوز دارو را برای دستیابی به بهترین اثر درمانی تغییر دهد. دوز زینک سولفات بستگی به سن بیمار دارد.

از مصرف این دارو با غذاهای حاوی کلسیم یا فسفر (شیر، پنیر، ماست، بستنی، لوبیا یا نخود خشک، عدس، آجیل، کره بادام زمینی، آبجو و کاکائو داغ) خودداری کنید. زیرا می توانند جذب زینک سولفات را دشوار کنند.

دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و رطوبت نگهداری کنید.

اگر داروی فراموش شده را فراموش کردید، به محض مشاهده داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان کمی تا نوبت بعدی باقی مانده است، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید. از مصرف داروهای اضافی برای جبران قرارهای از دست رفته خودداری کنید.

در صورت مصرف بیش از حد دارو، فورا به اورژانس مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حالت تهوع

• استفراغ شدید

• کم آبی بدن

• بی قراری

عوارض جانبی زینک سولفات

برای علائم یک واکنش آلرژیک، مانند مشکل در تنفس، کهیر، تورم صورت، دهان، لب‌ها و گلو، به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی جزئی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی می تواند نحوه عملکرد دارو در بدن را تغییر دهد. در مورد هر گونه دارو، ویتامین یا داروهای گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید و از شروع یا قطع تصادفی داروها خودداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا