استان ها

صادرات غیرنفتی ایران باِلغ بر ۵۰ میلیارد دلار در سال است

به گزارش خبرگزاری رویداد برتر استان چهارمحال وبختیاری، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران وچین در همایش بررسی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی کشور چین با این استان با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی این استان در حال نزدیک شدن به اتاق‌های نسل چهارم است، اظهار کرد: فصل جدیدی از اقدامات در اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری در حال رقم خوردن است.

وی با بیان اینکه این اتاق بازرگانی مشترک در سال ۲۰۰۰ تشکیل شد، گفت: در حال حاضر این اتاق بزرگترین، فعال‌ترین و موثرین اتاق بازرگانی بین اتاق‌های مشترک است و در همه دولت‌ها باوجود سلایق سیاسی جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه قبل از آغاز بیماری کرونا ۱۸ پرواز فعال از ایران به کشور چین به صورت هفتگی انجام می‌شد، عنوان کرد: اکنون تعداد پروازها به هشت پرواز کاهش پیدا کرده است، البته مشکلات اقتصادی نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

حریری با اشاره به اینکه در هفته گذشته یک سمینار با حضور ۳۰۰ فعال اقتصادی و گردشگری در چین برگزار شد، افزود: مقرر شد تورهای سرمایه‌گذاری از کشور چین در دو حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری به کشور ایران سفر کنند، درصدد هستیم تا این افراد در استان‌ها برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین یادآور شد: صادرات غیرنفتی ایران باِلغ بر ۵۰ میلیارد دلار در سال است که یک سوم آن به‌صورت مستقیم به چین صادر می‌شود، همچنین ۱۰۰ درصد نفت ایران به چین فروخته می‌شود و می‌توان گفت در ۱۴ سال اخیر چین شریک اول تجاری ایران است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگر هستند، توضیح داد: واردات ایران از این کشور در حوزه ماشین‌آلات، تکنولوژی‌ و سایر کالاها است، کشور چین شریک اول تجاری ۲۶ کشور دیگر محسوب می‌شود.

حریری با اشاره به اینکه ۸۲.۵ درصد صادرات کشور بر پایه محصولات نفتی، پتروشیمی، قیر و موادمعدنی است، خاطرنشان کرد: تنها ۲۰ درصد محصول ساخته شده در این صادر می‌شود که عمده این محصولات به کشور عراق و افغانستان صادر شده است، متاسفانه در تولید دچار ضعف هستیم و حاضر به آموزش نیستیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: باید به سمت تربیت تاجر حرکت کنیم، صادرکننده و تولیدکنندگان باید با تاجران خوب همکاری کنند، اگر تاجر خوبی نداشته باشیم محصول در انبار می‌ماند، اگر می‌خواهیم صادرکننده موفقی باشیم باید در بازار هزینه بدهیم.

وی با بیان اینکه ورود به بازار چین مشکل است، گفت: اما ورود به بازار چین قابل مقایسه با سایر بازارها نیست، سالانه ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشور چین داریم، اما می‌توان این عدد را به دوبرابر افزایش داد.

حریری بیان کرد: مساحت نمایشگاه واردات چین ۵۶۰ هزار مترمربع سالن پوشیده است، دولت چین فرصتی را در اختیار تجار کشورها قرار می‌دهد تا محصولات خود را برای واردات به این کشور معرفی کنند، سال گذشته ایران در این نمایشگاه حضور فعال داشت و فضایی بالغ بر ۲۰۰۰ مترمربع برای پاویون ایران در نظر گرفته شد، این نمایشگاه‌ فرصت مناسبی برای معرفی محصولات تولیدی در کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید کرد: نمایشگاه واردات چین در آبان‌ماه برگزار خواهد شد، درصد هستیم تا فرصت‌های صادراتی استان‌ها را تا پایان تیرماه جمع‌آوری کنیم، جذب توریسم تجاری، اکو توریسم و توریسم سلامت از برنامه‌های اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در دستور کار قرار دارد.

46

دکمه بازگشت به بالا