خارجی

پاسخ حماس به آمریکا: توپ در زمین اسرائیل است نه ما / موضع تل‌آویو و واشنگتن یکی است

در پی تلاش وزارت خارجه آمریکا برای مقصر جلوه دادن جنبش حماس درباره عدم دستیابی به توافق درباره پیشنهاد جدید آتش‌بس، یکی از مقامات ارشد این جنبش اعلام کرد که توپ در زمین رژیم اشغالگر است.

به گزارش رویداد برتر، «غازی حمد» از مقامات ارشد جنبش حماس در این‌باره اظهار داشت: توپ اکنون در زمین اسرائیل است نه در زمین حماس و ما پیشنهاد جدیدی نداریم که درباره آن بله یا نه بگوییم.

حمد به شبکه المیادین اعلام کرد: نتانیاهو احساس کرده است که در گل و لای غزه غرق می‌شود و سلسله شکست‌هایش متوقف نخواهد شد و همچنین معتقد است که پایان جنگ منجر به سرنگونی وی یا زندانی شدنش خواهد شد.

وی افزود: موضع ما روشن است و این در حالی که اشغالگران به فکر روز بعد از جنگ هستند و در یک سردرگمی به سر می‌برند.

این مقام حماس در ادامه تاکید کرد: در داخل کابینه رژیم اشغالگر بر سر پیشنهاد آتش‌بس درگیری و اختلاف وجود دارد و شرایط برای آنها سخت شده است و تغییرات در منطقه به نفع آمریکا و اشغالگران نیست.

وی ادامه داد: موضع آمریکا حمایت از مواضع اسرائیل است و جنایات رژیم اشغالگر بدون حمایت و پوشش سیاسی آمریکا ادامه نمی‌یافت.

حمد همچنین گفت: موضع ما روشن، دقیق، مفصل و اعلام‌شده است. هر تصمیمی که در حماس گرفته شود بر اساس اجماع و هماهنگی میان تمامی طرف‌های فلسطینی در داخل و خارج فلسطین است و کسی برای آنها تصمیم نمی‌گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضع ما تغییر نکرده است و از مسائل اساسی که آتش‌بس پایدار و عقب‌نشینی اسرائیل از غزه را تضمین می‌کند، چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ‍ در پی پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و کارشکنی رژیم صهیونیستی در این زمینه، وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای تلاش کرد تا جنبش حماس را در این زمینه مقصر جلوه دهد.

وزارت خارجه آمریکا در این باره مدعی شد: اسرائیل پیشنهاد توافق درباره غزه را پذیرفته و توپ در زمین حماس است و کشورهای عربی و جامعه جهانی باید از حماس بخواهند که پیشنهاد توافق را بپذیرد و به همین منظور «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای خارجه عربستان سعودی و الجزایر گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۱۱ خرداد گفت، رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد.

بایدن گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه‌ی راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمامی اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»

انتهای پیام

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا