دولت پزشکیان از بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های دانش‌بنیان حمایت کند

اقتصاد و دولت چهاردهم/۴۶

دولت پزشکیان از بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های دانش‌بنیان حمایت کند

قائم مقام سابق مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان گفت: حمایت از دانش‌بنیان‌هایی که در جهت بومی‌سازی تکنولوژی‌ها و ابداعات کاربردی فعالیت می‌کنند، سیاست درستی است و دولت چهاردهم بایستی به حمایت از دانش‌بنیان‌های واقعی ادامه دهد؛ اما شرکت‌هایی که صرفا تولیدات خارجی را کپی می‌کنند، نباید دانش‌بنیان بدانیم.

پیمان شاه اویسی قائم مقام سابق مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: مهمترین خواسته بخش خصوصی از دولت چهاردهم در حال حاضر می‌تواند معطوف به دو موضوع تثبیت نرخ ارز و تسهیل قوانین و سازو کار واردات و صادرات باشد. در موضوع تخصیص ارز برای امور بازرگانی علاوه بر اختلاف معنا دار ارز دولتی با بازار آزاد که موجب مشکلات عدیده‌ای شده است، مشکل زمان طولانی تخصیص ارز نیز بسیار دردسر ساز شده است.

رئیس سابق کمیسیون محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: با توجه به این نکته برای تاجر زمان خرید بسیار حائز است، طولانی شدن و نا معلوم زمان تخصیص ارز بسیار آسیب زننده است؛ قیمت‌ها در بازار جهانی هر هفته و در برخی کالا‌ها در لحظه تغییر می‌کند و بازرگان اینگونه با چشم بسته وارد بازار می‌شود. از طرف دیگر کالا‌هایی با ارز ترجیحی و یا قاچاق وارد بازار می‌شود که وجود آنها در عادی‌ترین شرایط نیز تعجب بر انگیز است.

شاه اویسی در ادامه اظهارتش با اشاره به واردات برخی کالا‌ها با سهمیه ارز دولتی، گفت: بسیاری از این کالا‌ها علی‌رغم یارانه‌ای که برای واردات از دولت دریافت کرده اند، نهایتا با قیمت ارز آزاد به دست مصرف کننده می‌رسند و به نوعی صرفا رانت برای عده‌ای فراهم می‌کنند. در نهایت نیز برخی هرچه را که با واردات رسمی نتوانند به کشور بیاورند، قاچاق می‌کنند! گواه این موضوع هم همین الان در بازار لوازم خانگی است که با یک سرکشی نامحسوس مشخص می‌شود.

تجهیزات و فناوری‌های دانش‌بنیانی

بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های

وی ادامه داد: شما همین الان به بازار لوازم خانگی بروید؛ برند‌های ممنوعه را در فروشگاه‌ها نمی‌بینید، اما با کمی گفت‌وگو و پرداخت مبلغ گزافی می‌توانید حتی کالا‌های آمریکایی را درب منزل تحویل بگیرید. شایان ذکر است که دولت باسامان دهی بازار ارز و تسهیل واردات و صادرات می‌تواند این نوع مشکلات و رانت‌ها از اقتصاد کشور حذف کند.

نکته‌ای در حمایت از دانش بنیان‌ها

شاه اویسی در خصوص ادامه حمایت از دانش بنیان‌ها در دولت چهاردهم عنوان کرد: حمایت از دانش بنیان‌ها سیاست بسیار درست و متناسبی است، اما توجه به این نکته ضروریست که نباید از دانش بنیان‌ها بخواهیم که چرخ را دوباره اختراع کنند. هر تکنولوژی که در ایران موجود نیست لزوما نباید توسط دانش بنیان‌ها دوباره ابداع شود؛ بلکه به مانند استراتژی چینی‌ها در بومی سازی تکنولوژی، می‌توانیم به واسطه توان علمی و فنی متخصصان تکنولوژی‌ها را وارد و بومی سازی کنیم.

وی ادامه داد: به همین جهت از نظر من حمایت از دانش بنیان‌هایی که در جهت بومی سازی تکنولوژی‌ها و ابداعات کاربردی فعالیت می‌کنند، سیاست درستی است و دولت چهاردهم بایستی به حمایت از دانش بنیان‌های واقعی ادامه دهد؛ اما شرکت‌هایی که صرفا تولیدات خارجی را کپی می‌کنند، نباید دانش بنیان بدانیم.

انتقال آب برای صنایع مشکل برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند

فناوری‌های دانش‌بنیانی

قائم مقام اسبق مدیر عامل پتروشیمی مسجد سلیمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص توجیه اقتصادی و همچنین مشکلات زیست محیطی پیرامون طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: انتقال آب مشکلات زیست محیطی را پیرامون خود نخواهد داشت. این طرح با سرمایه گذاری سه شرکت بزرگ انجام شده است. این طرح بزرگ پاسخی به موضوع تنش‌های آبی در فعالیت مرکزی ایران بوده و از طریق تصفیه آب دریا و پمپاژ آن با خط لوله‌ای که از کرمان و سرچشمه عبور و سرانجام به یزد می‌رسد، آب مورد نیاز این سه شرکت را تامین می‌کند.

تجهیزات و فناوری‌های دانش‌بنیانی

وی ادامه داد: هر چند که این طرح برای نخستین بار در ایران اجرا شده است، اما مشابه آن به وفور در دیگر کشور‌های دنیا دیده می‌شود. حقیقت این است که مسئله تنش آبی در فلات مرکزی ایران بسیار جدی است و قطعا باید برای احداث خطوط انتقال آب بیشتری برنامه ریزی کنیم. انتقال آب موجب آبادانی و توسعه صنایع خواهد، اما نکته قابل توجه این است که در این مورد نیز مانند دیگر طرح‌های بزرگ مسئله اصلی تامین سرمایه است؛ تا زمانی که نتوانیم تامین سرمایه را با هزینه پایین انجام داده و سرمایه خارجی جذب کنیم امکان پیشبرد طرح‌های توسعه به راحتی فراهم نیست. در همین راستا لازم است که دولت چهاردهم به سرعت برای حل این مشکل چاره اندیشی کند.

دکمه بازگشت به بالا