کسب و کار برتر

ورق استیل چیست؟

در این مقاله در مورد چیستی ورق فولادی و انواع و کاربردهای آن در صنعت صحبت خواهیم کرد. ورق های فولادی ضد زنگ یا ورق های فولادی به دلیل تطبیق پذیری، استحکام و مقاومت خوب در برابر خوردگی، اجزای اساسی صنایع مدرن هستند. مقاومت می کند و به راحتی به اکسیژن و رطوبت واکنش نشان می دهد.

در این راهنمای جامع به بررسی ورق های فولادی ضد زنگ و انواع، خواص، کاربردها و فواید آنها می پردازیم. از فولاد زنگ نزن آستنیتی فراگیر گرفته تا فرم های تخصصی، هدف این مقاله ارائه درک عمیقی از انواع و کاربردهای ورق فولادی (ورق های فولادی ضد زنگ)، ویژگی ها و نقش آنها در بخش های مختلف است.

ورق فلزی چیست؟

ورق فولادی ضد زنگ (ورق فولادی) ماده مهمی است که اساس بسیاری از صنایع مدرن را تشکیل می دهد. ترکیبی منحصر به فرد از ویژگی ها از جمله مقاومت در برابر خوردگی، دوام و تطبیق پذیری. این باعث می شود آنها در زمینه های مختلف کاربردی – از تولید هوافضا تا تولید مواد غذایی – ضروری باشند. فروش ورق استیل در بازرگانی استیل خانی

این ورق ها معمولا به ورق های فولادی و ورق های غیر آهنی معروف هستند. به ورق های فلزی ورق های غیر مغناطیسی می گویند. فولادهای پرکاربرد ورق فولادی 304 و ورق فولادی 316 نیز غیر مغناطیسی هستند زیرا دارای درصد بالایی از کروم هستند و در دسته فولاد ضد زنگ قرار می گیرند.
انواع ورق های فولادی و انواع آنها

انواع ورق های فولادی (فولاد ضد زنگ) به دلیل استحکام، زیبایی و مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده اند، اما همه فولادهای ضد زنگ یکسان نیستند. این فولادهای آلیاژی در پنج خانواده مختلف و حدود 150 گرید مختلف وجود دارند.

به عبارت ساده، فولاد ضد زنگ یا ورق فولاد آلیاژی از فولاد است که حاوی حداقل 10.5 درصد کروم به عنوان عنصر است. عناصر دیگر ممکن است شامل نیکل، مولیبدن یا تیتانیوم برای افزایش خواص ویژه آلیاژ باشد. به عنوان مثال، افزودن مولیبدن مقاومت به خوردگی فولاد ضد زنگ را افزایش می دهد و آلیاژ را از فولاد ضد زنگ 304 به 316 تغییر می دهد.

ورق های (فولاد ضد زنگ) را می توان به پنج نوع آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس (آستنیتی-فریتی) یا رسوبی تقسیم کرد. هر یک از این انواع را می توان به گریدهای فولاد ضد زنگ تقسیم کرد. هر درجه دارای سطح متفاوتی از کیفیت، دوام و مقاومت در برابر دما است.

یکی از تفاوت های صفحات فولادی یا فولادی ضد زنگ با سایر صفحات این است که آهنربا را جذب نمی کنند و خاصیت مغناطیسی ندارند.

آستنیتی

رایج ترین گریدهای ورق فولادی شامل گریدهای 304 و 316 تحت این طبقه بندی قرار می گیرند. این نوع فولاد حاوی 16-26 درصد کروم و تا 35 درصد نیکل است. به طور معمول، فولادهای زنگ نزن آستنیتی بالاترین مقاومت در برابر خوردگی را دارند و با عملیات حرارتی سخت نمی شوند. این خانواده فولاد ضد زنگ نیز غیر مغناطیسی، سخت و انعطاف پذیر است.

رایج ترین فولاد آستنیتی درجه 304 است که گاهی اوقات 18/8 نامیده می شود زیرا حاوی 18٪ کروم و 8٪ نیکل است. فولاد آستنیتی معمولاً در صنایع هوافضا و مواد غذایی استفاده می شود.

به طور کلی، خواص فیزیکی فولاد آستنیتی مشابه فولاد فریتی و مارتنزیتی است. این ساختار شیمیایی است که متفاوت است.

سرخ شده در روغن

ورق های فریت حاوی کربن کمتر، کمتر از 0.2٪ هستند که آنها را با عملیات حرارتی سخت می کند. آنها فقط با کار سرد سخت می شوند. در نتیجه نسبت به فولادهای آستنیتی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارند. فولادهای فریتی استاندارد حاوی 10.5-27٪ کروم و بدون نیکل هستند. محبوب ترین گریدهای فولاد فریتی 409، 430، 439 و 441 هستند. فولاد فریتی معمولاً برای کاربردهای معماری و دکوراسیون خودرو استفاده می شود.

مارتنسیت کردن

ورق های مارتنزیتی که معمولاً حاوی 18-11.5 درصد کروم و 1.2 درصد کربن (و گاهی اوقات نیکل) هستند، با عملیات حرارتی سخت می شوند. محکم و انعطاف پذیر، این فولادها همچنین مغناطیسی هستند و مقاومت خوردگی متوسطی دارند. آنها اغلب در 400 سطح ظاهر می شوند. فولاد مارتنزیتی در چاقو، آچار، توربین و ابزار جراحی وجود دارد.

آستنیتی-فریتی (دوبلکس)

فولاد دوبلکس که ترکیبی مشابه فولادهای زنگ نزن آستنیتی و فریتی دارد، حاوی 21 تا 27 درصد کروم، 8 تا 35/1 درصد نیکل، 3 تا 05/0 درصد مس و 5 تا 05/0 درصد مولیبدن است. ترکیب عناصر فولاد دوبلکس را از فولاد آستنیتی یا فریتی قوی تر می کند. در نتیجه، فولاد دوبلکس اغلب در ساخت انبارها و ظروف برای پردازش مواد شیمیایی و ذخیره سازی مواد شیمیایی استفاده می شود.

فولاد فولادی:

فولاد حمیران در مواردی بنا به درخواست مشتری ورق های فولادی را به صورت توری یا پانچ تولید می کند، بهتر است بدانید که توری تغییری در ساختار و مشخصات ورق فولادی ایجاد نمی کند و فقط ظاهر آن تغییر می کند. این ورق ها عمدتاً در صنایع بسته بندی مواد غذایی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق فولادی طرح دار:

صفحه استیل طرح دار از ورق استیل 304 در طرح ها و رنگ های متنوع ساخته شده است. این صفحات برای درب و کیس آسانسور، کابینت، نمای داخلی ساختمان ها و … کاربرد دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع ورق فولادی 304 کلیک کنید.

ورق فولادی آینه:

در ساخت ورق های فولادی آینه ای از آلیاژهایی مانند ورق استنلس استیل 304 و 316 استفاده می شود. به طور کلی این ورق ها در دو نوع طلا و نقره ساخته می شوند و در مواردی مانند صنایع غذایی، محیط آزمایشگاهی، صنعت دکوراسیون داخلی، صنعت ساختمان و … کاربرد دارند.

دکمه بازگشت به بالا