کامالا هریس برگ برنده دموکرات‌ها خواهد بود؟

کامالا هریس برگ برنده دموکرات‌ها خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

او اهداکنندگان جمهوری‌خواه را نگران می‌کند، نامش به رسمیت شناخته شده است، و بزرگان حزب دموکرات شروع به صف آرایی پشت سرش کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دموکرات‌های ارشد می‌گویند، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، جانشین طبیعی جو بایدن خواهد بود، اگر او در برابر فشار‌های فزاینده تسلیم شود و به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند.

اکنون اهداکنندگان احزاب، فعالان و مقامات می‌پرسند: آیا او شانس بیشتری نسبت به بایدن برای شکست دادن دونالد ترامپ دارد؟ بایدن بار‌ها گفته است که در رقابت باقی می‌ماند.

هریس، ۵۹ ساله، سناتور سابق ایالات متحده و دادستان کل کالیفرنیا، در صورتی که نامزد حزب شود و در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شود، اولین زنی خواهد بود که رئیس جمهور ایالات متحده می‌شود. او اولین فرد آفریقایی آمریکایی و آسیایی است که به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت می‌کند.

دوره سه سال و نیمه او در کاخ سفید با شروع ضعیف، جابجایی کارکنان و سیاست‌گذاری اولیه از جمله مهاجرت از آمریکای مرکزی که موفقیت‌های بزرگی را به همراه نداشت، شناخته می‌شود.

همین اواخر سال گذشته، بسیاری در داخل کاخ سفید و تیم مبارزات انتخاباتی بایدن به طور خصوصی نگران بودند که هریس مسئول این کمپین باشد. مقامات دموکرات گفتند که از آن زمان تاکنون وضعیت به طور قابل توجهی تغییر کرده است، زیرا او در حقوق سقطجنین خودخواسته پیش قدم شد و مورد استقبال رای‌دهندگان جوان قرار گرفت.

کمپین انتخاباتی بایدن هریس به رویترز گفت: «او مفتخر است که معاون بایدن است و مشتاق است چهار سال دیگر در کنار او خدمت کند.»

برخی از نظرسنجی‌ها به نفع هریس هستند

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که هریس می‌تواند بهتر از بایدن در برابر ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه عمل کند، اگرچه او با رقابت سختی روبرو خواهد بود.

نظرسنجی سی‌ان‌ان که در ۲ ژوئیه منتشر شد، نشان داد که رأی‌دهندگان با ۶ درصد یا ۴۹ درصد به ۴۳ درصد از ترامپ نسبت به بایدن حمایت می‌کنند. هریس همچنین با ۴۷ درصد به ۴۵ درصد از ترامپ عقب‌تر بود.

همچنین مشخص شد که مستقل‌ها ۴۳ تا ۴۰ درصد از هریس حمایت می‌کنند و رأی‌دهندگان میانه‌رو هر دو حزب او را ۵۱ تا ۳۹ درصد ترجیح می‌دهند.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس پس از مناظره تلویزیونی هفته گذشته بین ترامپ و بایدن نشان داد که هریس و ترامپ تقریباً برابر بودند و ۴۲ درصد از او حمایت کردند و ۴۳ درصد از ترامپ حمایت کردند.

تنها میشل اوباما، بانوی اول سابق، که هرگز علاقه‌ای به پیوستن به رقابت‌های انتخاباتی نشان نداده است، در میان گزینه‌های احتمالی برای بایدن در نظرسنجی بالاتر قرار گرفت.

نظرسنجی داخلی که پس از مناظره توسط کمپین بایدن به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که هریس شانسی مشابه با بایدن برای شکست دادن ترامپ دارد و ۴۵ درصد از رای‌دهندگان گفتند که به او رای می‌دهند در مقابل ۴۸ درصد به ترامپ.

دموکرات‌های بانفوذ از جمله جیم کلیبرن، نماینده ایالات متحده، که کلید پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ بود. نماینده گرگوری میکس، نماینده نیویورک و عضو ارشد گروه سیاه‌پوستان کنگره؛ و سامر لی، یک دموکرات مجلس نمایندگان از پنسیلوانیا، نشان داده‌اند که اگر بایدن کناره‌گیری کند، هریس بهترین گزینه برای رهبری خواهد بود.

یکی از دستیاران کنگره گفت که حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز به طور خصوصی به قانونگذاران این پیام را داده است.

هریس آنقدر جدی گرفته شده است، دو کمک کننده جمهوری خواه به رویترز گفتند که ترجیح می‌دهند ترامپ با بایدن روبرو شود تا با هریس.

پائولین لی، یکی از جمع آوری کنندگان کمک مالی برای ترامپ در نوادا پس از مناظره ۲۷ ژوئن که گفت فکر می‌کند بایدن خود را «بی‌کفایت» نشان داده است، گفت: «من ترجیح می‌دهم بایدن در جای خود بماند به جای اینکه هریس جایگزین او شود.»

و برخی در وال استریت، یک مرکز مهم جمع آوری کمک‌های مالی دموکرات‌ها، شروع به نشان دادن تمایل خود کرده‌اند.

سونو وارگزه، استراتژیست کلان جهانی در گروه کارسون، گفت: «بایدن در حال حاضر پشت سر ترامپ است و با توجه به جایی که کمپین او در حال حاضر است، بعید است بتواند بر این شکاف غلبه کند. داشتن معاون هریس احتمالاً شانس دموکرات‌ها را برای تصاحب کاخ سفید افزایش می‌دهد. در حال حاضر شانس‌های او بیشتر از بایدن است.»

اکثریت آمریکایی‌ها هریس را با دیدی منفی می‌بینند، همانطور که هر دوی کاندیدا‌های ریاست جمهوری را ناخوشایند می‌دانند.

مرکز نظرسنجی Five Thirty Eight گفت ۳۷.۱% از رای‌دهندگان هریس را تایید می‌کنند و ۴۹.۶% مخالف هستند. این اعداد برای بایدن ۳۶.۹ درصد و ۵۷.۱ درصد و برای ترامپ ۳۸.۶ درصد و ۵۳.۶ درصد است.

زنان، رای دهندگان سیاه پوست، غزه

از زمانی که دادگاه عالی حق قانونی زنان برای سقط‌جنین خودخواسته را در سال ۲۰۲۲ لغو کرد، هریس به مهمترین صدای دولت بایدن در مورد حقوق باروری تبدیل شد، موضوعی که دموکرات‌ها برای کمک به آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ روی آن حساب می‌کنند.

برخی از دموکرات‌ها بر این باورند که هریس می‌تواند به گروه‌های با گرایش دموکرات‌ها که شور و شوق نسبت به بایدن در آن‌ها از بین رفته است، از جمله رای‌دهندگان سیاه‌پوست، رای‌دهندگان جوان و کسانی که مدیریت بایدن در جنگ اسرائیل و حماس را تایید نمی‌کنند، انرژی ببخشد.

تیم رایان، نماینده سابق دموکرات کنگره از اوهایو، در یک مطلب اخیر گفت: «او به اعضای سیاه‌پوست، قهوه‌ای و آسیایی اقیانوس آرام ائتلاف ما انرژی می‌بخشد. او بلافاصله جوانان ناامید کشورمان را دوباره به کمپین برمی‌گردا‌ند.»

او گفت که زنان دموکرات و جمهوری‌خواه حومه شهر نیز ممکن است با او راحت‌تر از ترامپ یا بایدن باشند.

به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، استراتژی عمومی هریس درباره اسرائیل با بایدن یکسان است، اگرچه او اولین رهبر ارشد دولت ایالات متحده بود که در ماه مارس خواستار آتش‌بس شد.

عباس علویه، یکی از اعضای جنبش ملی «بی تعهد» که به دلیل حمایت از اسرائیل از رأی دادن به بایدن در انتخابات مقدماتی خودداری کرد، گفت: «صرفاً تعویض نامزد به نگرانی اصلی جنبش پاسخ نمی‌دهد.»

اگر بایدن کنار برود، ممکن است رقابتی بین دیگر دموکرات‌ها برای نامزد شدن وجود داشته باشد.

اگر حزب در آن زمان نامزد دیگری را به جای هریس انتخاب کند، برخی از دموکرات‌ها می‌گویند که ممکن است حمایت بسیاری از رای‌دهندگان سیاهپوست را که برای پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ حیاتی بودند، از دست بدهد.

آدریان شروپشایر، مدیر اجرایی گروه ارتباط با رای‌دهندگان سیاه پوست، بلک‌پی‌سی، گفت «هیچ جایگزینی به جز کامالا هریس وجود ندارد.

اگر حزب دمکرات فکر می‌کند که اکنون با سردرگمی پایگاه خود مشکل دارد، با کنار گذاشتن زن سیاه‌پوست، و معاون رئیس‌جمهور، فکر نمی‌کنم که حزب دموکرات واقعاً بهبود یابد.»

با این حال، برخی از حامیان دموکرات گفتند، هریس ممکن است برای غلبه بر دموکرات‌های میانه رو و رای‌دهندگان مستقلی که سیاست‌های میانه رو بایدن را دوست دارند، مبارزه کند. هر دو حزب به دنبال حمایت افراد مستقل هستند تا به آن‌ها کمک کنند تا به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برسند.

دیمیتری مهلهورن، جمع آوری کننده کمک مالی و مشاور رید هافمن، یکی از بنیانگذاران لینکدین و اهداکننده بزرگ دموکرات، گفت: «بزرگترین ضعف او این است که برند عمومی او با جناح چپ افراطی حزب دمکرات مرتبط است و جناح چپ حزب دموکرات نمی‌تواند در انتخابات ملی پیروز شود. این چالشی است که او در صورت نامزد شدن باید بر آن غلبه کند.»

هریس پول جمع آوری شده توسط کمپین بایدن را به دست می‌گیرد و زیرساخت‌های مبارزات انتخاباتی را به ارث می‌برد، یک مزیت حیاتی تنها چهار ماه قبل از روز انتخابات در ۵ نوامبر.

استراتژیست‌ها می‌گویند، اما هر کمپین دموکرات هنوز باید صد‌ها میلیون دلار بیشتر قبل از نوامبر جمع‌آوری کند تا موفقیت آمیز باشد؛ و در آنجا، هریس می‌تواند یک مشکل باشد.

یک منبع در کمیته ملی حزب دموکرات گفت: «می‌توانم به شما بگویم که ما زمان بسیار سختی برای جمع آوری پول برای او داریم.»

هریس به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیش از انتخابات ۲۰۲۰، در جمع آوری پول از بایدن عقب بود. او در دسامبر ۲۰۱۹ از رقابت خارج شد، در همان ماه که کمپین او ۳۹.۳ میلیون دلار در مجموع مشارکت‌هایش را گزارش کرد. کمپین انتخاباتی بایدن در همین بازه زمانی ۶۰.۹ میلیون دلار داشت.

با این حال، کمپین انتخاباتی بایدن در ۲۴ ساعت پس از انتخاب هریس به عنوان معاون خود در سال ۲۰۲۰، رکورد ۴۸ میلیون دلار را به دست آورد.

برخی از دموکرات‌ها گفتند که پیشینه دادستانی هریس می‌تواند در یک مناظره رودررو علیه ترامپ بدرخشد.

مهلهورن گفت: «او فوق‌العاده متمرکز، نیرومند و باهوش است و اگر پرونده جنایتکارانه دونالد ترامپ را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، او را از هم خواهد پاشید».

حملات جمهوری خواهان به هریس در حال افزایش است، زیرا او به عنوان جایگزین احتمالی بایدن مطرح شده است. سخنگو‌های محافظه کار انتقاداتی را که در طول رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ به او وارد شد، از جمله از سوی برخی دموکرات‌ها، تکرار می‌کنند که هریس بیش از حد می‌خندد، او آزمایش نشده و فاقد صلاحیت است.

کلی دیتمار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه راتگرز، گفت که این حملات بخشی از تاریخ طولانی شیء جلوه دادن و تحقیر زنان رنگین پوست در سیاست است.

دیتمار می‌گوید: «متأسفانه اتکا به حملات نژادپرستانه و جنسیت‌گرایانه و اعمال خشونت علیه زنانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، از نظر تاریخی رایج است و تا به امروز ادامه دارد.»

دکمه بازگشت به بالا