چگونه یک سخنران خوب شویم؟

چگونه سخنران خوبی باشیم؟ چطور یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار داشته باشیم؟ آموزش فن بیان شامل چه مهارت هایی می شود؟ چگونه یک سخنران حرفه ای شویم؟ ویژگی‌های سخنران خوب چیست؟ همراه ما باشید در این بخش به این سوالات برای تبدیل شدن به یک سخنران خوب پاسخ دهیم.

سخنرانی محدود به گفتگو در جمع های علمی یا کنفرانس های چند هزار نفره نمی شود، صحبت در جمع دوستان نیز می تواند سخنرانی به حساب بیاید زیرا شما می خواهید مخاطبان را با خود همراه کنید، بدون شک صحبت در مقابل گروهی هزار نفره که شناختی از آنها ندارید دشوارتر از گروه دوستان است اما با آموزش فن بیان می توانید تبدیل به سخنرانی حرفه ای و موفق شوید.

استراتژی‌هایی برای تبدیل شدن به یک سخنران عالی

تبدیل شدن به یک سخنران خوب، امری ذاتی نیست هر چند نوع تربیت می تواند در توانای صحبت  تاثیر داشته باشد، اما با یادگیری و تمرینِ آموزش های فن بیان حتی اگر فردی باشید که به راحتی نمی توانید صحبت کنید این شانس را دارید که به سخنرانی عالی تبدیل شوید.

برنامه ریزی و آماده‌سازی

جمع آوری اطلاعات و مسلط بودن به موضوعی که می خواهید درباره آن صحبت کنید، می تواند شرایط سخنرانی را برای شما تسهیل کند و نقشه راه بدهد. برنامه ریزی کنترل شما روی سخنرانی را افزایش می دهد و در صورت اتفاقات غیرمترقبه می توانید شرایط را بهتر مدیریت کنید.

قبل از سخنرانی تمرین کنید

یکی از بهترین و مهمترین تمرینات فن بیان و بهبود صدا این است که صدای خودمان را ضبط کنیم و گوش کنیم. هربار که صدای خودمان را گوش می‌کنیم باید به نوع بیان کلمات، لحن و تن صدای خود توجه کنیم. این تمرین را باید بارها و بارها انجام دهیم. به یاد داشته باشید که نوع بیان کلمات و صدای شما می تواند مخاطب را جذب کند و یا او را دلسرد نماید.

اعتماد به نفس داشته باشید

هیچ کس نمی خواهد مخاطب فردی باشد که به سخنان خود باوری ندارد و در ضعیف ترین حالت ممکن آنها را بیان می کند، اگر می خواهید مخاطبانتان شما را بپذیرند باید با اعتماد به نفس در میان آنها حضور داشته باشید.

مخاطب را درگیر کنید

زمانی که صحبت می‌کنید، تلاش کنید تا مخاطب‌تان را درگیر کنید. این کار باعث می‌شود به عنوان سخنران، احساس انزوای کمتری کنید و همچنین مخاطبان با پیام شما ارتباط برقرار کنند. در صورت امکان، از افراد یا گروه‌ها پرسش‌های‌ هدایت‌کننده بپرسید و آنها را تشویق کنید تا با شما مشارکت کرده و سوال بپرسند.

به یاد داشته باشید که بعضی کلمات قدرت شما به عنوان سخنران را کاهش می‌دهند. مثلا ببینید این جملات چطور به نظر می‌رسند:‌ «می‌خواهم اضافه کنم که فکر می‌کنم می‌توانیم به این اهداف برسیم» یا «من صرفا فکر می‌کنم که این برنامه‌ی خوبی است». کلمات «صرفا» و «فکر می‌کنم» قدرت و اقتدار شما را محدود می‌کند. پس از آنها استفاده نکنید. ارتباط چشمی را فراموش نکنید.

به زبان بدن دقت کنید

اگر از زبان بدن‌ خود آگاه نیستید، بدانید که به مخاطب‌تان نشانه‌هایی ثابت و دقیق در مورد وضعیت درونی‌تان می‌دهد. اگر عصبی باشید یا به آنچه می‌گویید اعتقاد نداشته باشید، مخاطب خیلی زود خواهد فهمید.

به زبان بدن‌تان دقت کنید: صاف بایستید، نفس‌های عمیق بکشید، به چشم افراد نگاه کنید و لبخند زدن را از یاد نبرید. به یک پا تکیه ندهید یا از ژست‌هایی که به نظر غیرطبیعی می‌رسند استفاده نکنید. زبان بدن پیام های دقیقی را به مخاطبانتان میدهد حتما قبل از سخنرانی روی زبان بدنتان تسلط داشته باشید.

همچنین بخوانید: چگونه زبان بدن خوبی داشته باشیم؟ ۱۰ تکنیک کاربری

شوخ‌طبع باشید

اگر در سخنرانی خود کمی شوخی به خرج دهید، مخاطب پی می‌برد که شما نیز انسانید و در عمل نیز یادگیری انسان هنگام انبساط خاطر بیشتر است. البته غرض از شوخی این نیست که نقش یک کمدین را بازی کنید. بلکه به این وسیله باید فضایی آرام را به وجود بیاورید و با مخاطب خود مزاح کنید.

مضطرب نباشید

تا به حال چند مرتبه به سخنرانی گوش داده‌اید یا دیده‌اید که سخنران واقعا خرابکاری کرده باشد؟‌ احتمالا جواب‌تان «نه چندان زیاد» است.

بسیاری از افراد، صحبت با مخاطب را بزرگ‌ترین ترس‌ خود می‌دانند و اغلب ترس از شکست ریشه‌ی این ترس است. سخرانی می‌تواند شما را به سوی واکنش «مبارزه یا فرار» هدایت کند: آدرنالین در خون‌تان جریان پیدا می‌کند،، ضربان قلب‌تان بالا می‌رود، عرق می‌کنید و نفس‌های‌تان تند و سطحی می‌شود.

مدیریت زمان را فراموش نکنید

از رایج‌ترین مشکلات سخنران‌ها این است که زمان را رعایت نکرده و موجب می‌شوند چند بار به آن‌ها تذکر داده شود. مدیریت کردن زمان سخنرانی و یا زودتر تمام کردن کار بسیار سختی است که فقط می‌توان با تمرین و تکرار به این مهارت دست پیدا کرد، در صورتی که سخنرانی شما مفید باشد اما در صورتی طولانی بودن خستگی مخاطبین را به همراه دارد.

سخنرانی‌های ضبط شده‌ی خود را ببینید

در صورت امکان، ارائه‌ها و سخنرانی‌های خود را ضبط کنید. با تماشای خودتان می‌توانید مها‌رت‌های سخنوری‌تان را به شکل چشم‌گیری بهبود بخشید و نقاط ضعف‌تان را جبران کنید. 

در حین مشاهده‌ی سخنرانی‌های‌تان، به مکث‌های گفتاری‌ خود مثل «آآآم» یا «مثلا» توجه کنید . به زبان بدن‌تان نیز دقت کنید: آیا در پشت تریبون خشک شده‌اید؟ به تریبون یا یکی از پاهایتان تکیه داده‌اید؟ آیا به مخاطب نگاه می‌کنید؟ آیا لبخند زده بودید؟ آیا تمام مدت به طور واضح صحبت کردید؟

دکمه بازگشت به بالا