جنگ تکنولوژی برای تصاحب بازار خرید آنلاین با هوش مصنوعی

جنگ تکنولوژی برای تصاحب بازار خرید آنلاین با هوش‌مصنوعی

به گزارش خبرنکار علم و فناوری خبرگزاری رویداد برتر اخیرا شرکت پریپلکسیتی (Perplexity) یک عامل خرید هوش مصنوعی را برای مشتریان خود در ایالات متحده عرضه کرده است که می تواند به جستجو در سایت های خرده فروشی بپردازد محصولات مورد نظر را پیدا کند و حتی دکمه پرداخت را برای شما بزند.

اگرچه Perplexity اولین استارتاپ بزرگ هوش مصنوعی است که چنین سرویسی را ارائه می دهد اما انتظار می رود که در سال ۲۰۲۵ شاهد عرضه عامل های هوش مصنوعی خرید آنلاین از سوی شرکت هایی مانند اپن ای آی و گوگل هم باشیم.

این شرکت ها از ترکیبی از تکنیک های جدید و قدیمی برای غلبه بر موانع ایجاد شده توسط خرده فروشان برای جلوگیری از استفاده ربات ها از سایت هایشان استفاده می کنند. به عنوان مثال شرکت ربیت اخیرا ابزاری به نام LAM Playground عرضه کرده است که به عامل های هوش مصنوعی اجازه می دهد تا به طور غیرمستقیم از سایت ها خرید کنند. شرکت Anthropic نیز یک عامل مشابه را برای استفاده شخصی طراحی کرده است.

شرکت Perplexity هم با همکاری شرکت Stripe از ویژگی های قدیمی پرداخت ها برای استفاده در عامل های هوش مصنوعی بهره می برد. Stripe با اختصاص کارت های بدهی یک بار مصرف برای عامل خرید هوش مصنوعی Perplexity این امکان را فراهم کرده که این عامل ها بدون دسترسی به حساب بانکی شما خرید کنند. به این ترتیب اگر هوش مصنوعی اشتباهی مرتکب شود و محصول اشتباهی بخرد فقط چند دلار خرج می شود و شما نگران پول اجاره خانه نخواهید بود.

با این حال استفاده از این ابزار ها ممکن است نگرانی هایی برای مصرف کنندگان ایجاد کند. به گفته منابع برای استفاده از عامل های هوش مصنوعی برخی شرکت ها به اطلاعات کارت اعتباری شما نیاز دارند که می تواند منجر به نگرانی هایی درباره حفظ حریم خصوصی شود. اما بسیاری از شرکت های بزرگ مانند گوگل آمازون اپل و Shopify پیش از این اطلاعات صورتحساب شما را دارند و به طور معمول هنگام خرید آنلاین فرم ها را برای شما پر می کنند که ممکن است این شرکت ها در رقابت برای این تکنولوژی ها مزیتی به دست آورند.

در حال حاضر استفاده از عامل خرید هوش مصنوعی Perplexity هنوز مشکلاتی دارد. این سیستم می تواند ساعت ها برای پردازش خرید ها زمان ببرد و گاهی اوقات قادر به خرید هیچ محصولی نیست. 

علاوه بر این فرآیند خرید از طریق Perplexity به طور کامل به صورت خودکار انجام نمی شود. کاربران مبلغ مورد نظر را به Perplexity پرداخت کرده و به آن دستور می دهند تا یک محصول خاص را خریداری کند اما در برخی موارد این سیستم به نظارت انسانی نیاز دارد تا خرید به درستی انجام شود.

در صورتی که این عامل های هوش مصنوعی به طور گسترده تری استفاده شوند می تواند به معنی کاهش مراجعه به فروشگاه های آنلاین باشد جایی که خرده فروشان و تبلیغ کنندگان از فرصت های فروش و تبلیغات سود می برند. این تغییر می تواند به نفع مصرف کنندگان باشد زیرا این عامل ها ممکن است محصولاتی را پیدا کنند که آنها به تن هایی قادر به یافتن آن ها نیستند.

با این حال توسعه دهندگان این سیستم ها احتمالا با مشکلات متعددی از جمله مسائل حریم خصوصی و چالش های فنی مرتبط با استفاده از سایت های خرده فروشی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا