چگونه قیمت یک اســتارتاپ تعیین میشود
با روشهای رایج برای ارزشگذاری اســتارتاپها در بازار کسبوکار آشنا شوید.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای یافتن ارزش نهایی استارتاپ میتوان از اطلاعات شرکتهای بورسی، معاملات ادغام و تملیک شرکتهای مشابه یا عرضه اولیههای اخیر استارتاپهای مشابه کمک گرفت. بازده مورد انتظار سرمایهگذار نیز بر اساس افق سرمایهگذاری، شرایط اقتصادی هر کشور و انتظار سرمایهگذار تعیین میشود.
در ادامه با روشهای رایج برای ارزشگذاری اســتارتاپها در بازار کسبوکار آشنا شوید.
روش کــارت امتیازدهی (Scorecard):
در روش کــارت امتیازدهی، اگر ارزش کل اســتارتاپ را ۱۰۰ در نظر بگیریم، ۷ فاکتور برای اســتارتاپ تعریف میکنیم و درصدی از ارزش اســتارتاپ را به آن اختصاص میدهیم. این فاکتورها عبارتاند از توانایی بنیانگذاران اســتارتاپ، محصول و فناوری آن، میزان رقابت در بازار، فرصتهای اســتارتاپ، کانالهای فروش و بازاریابی، نیاز به سرمایه بیشتر و موارد دیگر. از این روش در مرحله بذری و ابتدایی اســتارتاپ اســتفاده میشود.
روش نسبی (Comparable transaction):
اساس روش نسبی، مقایسه ارزش اســتارتاپ با دیگر اســتارتاپهای فعال در آن صنعت اســت. بهعنوان مثال برای ارزشگذاری یک اســتارتاپ تاکسی آنلاین، یک شاخص کلیدی اســتارتاپ با اســتارتاپ مشابه آن در همان مرحله مقایسه میشود.
روش جریانهای نقد تنزیلشده (Discounted cash flow):
در این روش جریانهای نقدی هر سال پیشبینی و به زمان حال تنزیل میشوند؛ سپس ارقام بهدست آمده با یکدیگر جمع میشوند و ارزش نهایی محاسبه میشود. از روش جریانهای نقد تنزیلشده برای ارزشگذاری اســتارتاپهایی که رشد کردهاند و در مراحل پایانی قرار دارند اســتفاده میشود.
روش سرمایهگذار خطرپذیر (Venture capital):
در این روش سرمایهگذاران با توجه به میزان سرمایهای که تیم اســتارتاپی از آنها درخواســت کرده اســت، بازده ای که آنها از این سرمایهگذاری انتظار دارند و یک برآورد از ارزش شرکت در زمان خروج از سرمایهگذاری، میزان سهام خود را در چند سال آینده محاسبه میکنند.
روش فرست شیکاگو (First Chicago):
در روش فرست شیکاگو سه سناریو شکست، بقا و موفقیت برای اســتارتاپ در نظر گرفته میشود و در هر وضعیت ارزش متفاوتی برای آن برآورد میشود. حالت اول بدترین حالت اســت و در آن ارزش اســتارتاپ، هنگام شکست محاسبه میشود؛ در حالت دوم ارزش نهایی را در حالت معمولی در نظر میگیریم و در بهترین حالت، ارزش نهایی اســتارتاپ هنگام IPO شدن را محاسبه میکنیم. سپس بر اساس احتمال وقوع هریک از این سناریوها ارزش شرکت برآورد میشود.