تاریخچه سنگ فیروزه

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که سنگ فیروزه به تازگی کشف و استخراج شده است در صورتی که به این شکل نیست سنگ فیروزه در تاریخ جهان و حتی ایران از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته معادن بسیاری در سطح کره زمین وجود داشته که از آنها فیروز استخراج می‌شده است دو تا از معادن بسیار بزرگ فیروزه در کشور مصر در کشور ایران شهر نیشابور وجود داشتند که از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفتند و و سنگ‌های فیروزه‌ای که روز مشاهده می‌کنید اکثراً هم از این معادن استخراج می‌شوند. البته این سنگ ارزشمند همانطور که گفتیم در گذشته هم کاربرد داشته اگر علاقمند هستیدکه در رابطه با تاریخ این سنگ بیشتری کسب کنید می‌توانید در ادامه این اطلاعات را به دست بیارید.

فیروزه

سنگ فیروزه از کی کشف و استخراج شده است؟

دانشمندان حدس می‌زنند که از ۲۰۰۰ سال پیش ایرانیان شروع به استفاده از سنگ فیروزه کرده‌اند. از 3۰۰۰ سال پیش مستنداتی وجود دارد که ایرانیان سنگ فیروزه را با نام پیروزه می‌شناختند و از آن استفاده می‌کردند که با نفوذ اعراب در ایران و نامگذاری این سنگ به فیروزه تغییر کرده است. در طی 3000 سال پیش سنگ فیروزه در ایران از معادن شهرهای نیشابور ، سمنان و کرمان استخراج شده است. البته استفاده از سنگ فیروز تنها  تنها توسط ایرانیان نبوده است بلکه کشورهایی مانند اعراب، هندی‌ها، چینی‌ها، آمریکایی‌ها از ان استفاده می‌کردند.

البته می‌توان گفت که فیروزه مصر قدمت نسبتا بیشتری به فیروزه ایرانی دارد و نزدیک به ۷۵۰۰ سال است که در مصر از فیروزه به عنوان جواهرات استفاده می‌شود که بدانید سنگ فیروزه یکی از اولین جواهرات در سطح جهان بوده است که از معادن استخراج می‌شده است.

موضوع جالبی که می‌توان به آن اشاره کنیم این است که فیروزه از ۷۵۰۰ سال پیش تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند جواهرات مختلف زنانه و مردانه به فروش می‌رسد؛ برای مثال شما می‌توانید انگشترهای فیروزه مردانه‌ای را مشاهده کنیدکه بسیار خاص و زیبا هستنددر بین انگشترهای مختلف انگشتر فیروزه مردانه بسیار رایج است. شما می‌توانید برای خرید انگشتر فیروزه مردانه به صفحه خرید انگشتر فیروزه مردانه مراجعه کنید و از تمام محصولات متنوع بازدید کنید.

دلیل نامگذاری سنگ فیروزه چیست؟

نظریه‌های بسیار زیادی درباره نامگذاری سنگ فیروزه در جهان ارائه شده است اما دلیل نامگذاری انگلیسی فیروزه با نام Turquoise به این دلیل است که می‌گویند ایرانیان از طریق راه ابریشم اولین جامعه‌ای بودند که توانستند سنگ فیروزه را به اروپا منتقل کنم و جامعه فرانسوی چنین اسمی  با نام Turquoise سنگ فیروزه انتخاب کردم. البته همانطور که گفتیم نام ابتدایی سنگ فیروزه که ۳۰۰۰ سال است در ایران استخراج می‌شود پیروزه بوده است اما با توجه به حمله اعراب در زمان ساسانیان این نام به فیروزه تغییر کرده است و اکنون ایرانیان این سنگ را با نام فیروزه می‌شناسند.

فیروزه در مدت های مختلف چه کاربردی داشته است؟

یکی از مهمترین کاربردهای سنگ فیروزه قطعاً استفاده از آن به عنوان سنگ زینتی بوده است در سرتاسر جهان این سنگ به عنوان سنگ زینتی استفاده می‌شده و افراد ثروتمند از آن استفاده می‌کردند. اگر بخواهیم دقیق‌تر برای شما این موضوع را بیان کنیم می‌توانی به مصر باستان اشاره کنیم که اجساد مومیایی را در کنار سنگ فیروزه دفن می‌کردند در ایران نیز سنگ برای پوشاندن گنبدهای کاخ‌ها استفاده می‌کردند و سنگ فیروزه در ایران کاربردهای معماری مختلفی داشت و بسیار استفاده میشد.

یکی از معماری‌هایی که توسط سنگ فیروزه انجام شده مسجد جامع عباسی اصفهان است که در معماری آن از سنگ های فیروزه به کار رفته است و حتی در هند هم همانند ایرانیان فیروزه در معماری‌های خود استفاده می‌کردندو از معماری‌های ایرانیان تقلید می‌کردند. برای مثال ساختمان در تاج محل وجود دارند که در کنار طلاو یاقوت و الماس از سنگ فیروزه هم استفاده کردند.

اما اکنون ملت‌ها در سرتاسر جهان اکثراً از سنگ فیروزه در ساخت انگشترها ها و دستبندهای مختلف استفاده می‌کند و شما می‌توانید حتی فیروزه را در کنار طلا و نقره در ست‌ها و نیم ست‌های زنانه مشاهده کنید. برای مثال شما می‌توانید در این صفحه خرید انگشتر فیروزه زنانه مشاهده کنید که سنگ‌های فیروزه عجمی و شجریدر کنار نقرهجلوه خاص به انگشترها داده اند.

معادن سنگ فیروزه در کجا قرار دارد؟

از دیرباز تاکنون معادن مختلفی برای استخراج سنگ فیروزه پیدا شده است معمولا ایرانیان معدن فیروزه نیشابور را به بالا بودن کیفیت سنگ این فیروزه می‌شناسند و سعی می‌کنند از فروشگاه‌های نیشابور فیروزه را خریداری کنند. برای مثال وب سایت رویال نگین در صفحه خرید انگشتر فیروزه بهترین فیروزه معادن نیشابور را قرار می‌دهدو مردم از این وب سایت خریدهای گوناگونی را انجام می‌دهند. اما دیگر معادن در ایران قرار دارندچه صحنه‌های فیروزه با کیفیتی را وارد بازار می‌کنداز جمله این معدن‌ها می‌توانیم به معادن شهربابک استان کرمان و فیروزه دامغان اشاره فیروزه‌های با کیفیتی را استخراج می‌کنند.

اکثریت مردم ایران این دو معدن را خیلی نمی‌شناسند اما از این معادن هم سنگ های فیروزه بسیار با کیفیتی استخراج می‌شود به طوری که فیروزه‌های دامغان گاهی اوقات از فیروزه‌های نیشابور هم با کیفیت‌تر هستند زیرا این فیروزه‌ها دارای رگه‌های طلایی هستند که سبب خواص تر جلوه شدن این سنگ‌های فیروزه می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا