اتوماسيون صنعتي چيست؟

اتوماسیون صنعتی یک فرآیند تولید صنعتی است که شامل مجموعه ای از ماشین آلات است که ترکیبی از مواد خام را به محصول نهایی تبدیل می کند. از زمان انقلاب صنعتی در انگلستان، همواره تلاش قابل توجهی برای توسعه آخرین تکنیک ها برای کمک به افراد در کارهای مختلف تولیدی صورت گرفته است.

صنعت

در فرآیند اتوماسیون صنعتی، کلمه ماشین می تواند هر چیزی باشد مانند موتور، مته، تسمه نقاله و غیره که تحت قدرت تجهیزات الکتریکی یا شیمیایی مانند کوره ها، خشک کن ها، سیستم های گرمایش شیمیایی و… و غیره. امروزه اتوماسیون صنعتی تاثیر زیادی بر فرآیند تولید دارد و تولید بدون این سیستم اتوماسیون تقریباً دشوار است. دستگاه هایی مانند زیمنس PLC از جمله این ابزارهای اتوماسیون هستند. عوامل متعددی منجر به پیاده سازی یک سیستم خودکار در تولید صنعتی می شود:

کالاهای با کیفیت بالا مورد نیاز است

انتظارات بالا برای قابلیت اطمینان محصول

تولید با حجم بالا

تجهیزات اتوماسیون صنعتی چیست؟

این فرآیندی است که با ماشین آلات و سایر تجهیزات صنعتی کار می کند. با کمک برنامه نویسی دیجیتال منطقی و کاهش دخالت انسان در فرآیندهای تصمیم گیری و کنترل دستی با کمک تجهیزات خودرو.

بنابراین اپراتور باید ابتدا مقدار سوخت کوره را با کنترل شیر تنظیم کند تا دما به مقدار دلخواه برسد. هنگامی که دمای مورد نیاز به دست آمد، شیر باید در تنظیم ثابت نگه داشته شود، یعنی در 30 دقیقه آینده سوخت را با توجه به دما کم یا زیاد کنید.

اکنون با اتوماسیون صنعتی، تمامی فرآیندها بدون کمک اپراتور مدیریت می شوند. ابتدا یک سنسور دما در کنار فر وجود دارد که دما را به کامپیوتر گزارش می دهد. یک سوپاپ موتوری وجود دارد که برای تغذیه سوخت به اجاق گاز نیز توسط کامپیوتر کنترل می شود. بر اساس خواندن دما از سنسور، کامپیوتر دریچه را باز می کند تا در ابتدا سوخت بیشتری دریافت کند. پس از رسیدن به دمای مورد نظر، شیر بسته می شود.

اما کامپیوتر می تواند دریچه را باز یا ببندد. برای دریافت حتی کمترین میزان سوخت، بسته به نمایشگر دما. ساعت روی رایانه نشان دهنده خاموش شدن 30 دقیقه است و رایانه می تواند سیستم را به طور کامل خاموش کند.

هدف از اتوماسیون صنعتی

اصطلاح اتوماسیون توسط مهندسان شرکت فورد موتور که ماشین و خط مونتاژ را اختراع کردند، ابداع شد. در ابتدا، فرآیند تولید صنعتی شامل حسگرهای امروزی بود. بر خلاف محرک ها و کامپیوترها، چشمان کارگران. بر اساس دست و مغز.

برای خرید ابزار دقیق برق صنعتی به الکتنو مراجعه نمایید.

اساساً پیاده سازی اتوماسیون در فرآیند تولید بر جایگزینی یک کارگر انسانی با یک ماشین مستقل متمرکز است. در ابتدا، این ماشین‌های خودمختار باید توسط یک ناظر انسانی هماهنگ می‌شد تا فرآیند تولید روانی داشته باشد. اما با پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم های کنترل آنالوگ و دیجیتال، ریزپردازنده ها و PLC (کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی) و سنسورهای مختلف، همگام سازی چندین ماشین و فرآیند مستقل و دستیابی به اتوماسیون صنعتی واقعی بسیار آسان شده است. با ظهور اقتصاد صنعتی، استراتژی های کسب و کار اتوماسیون صنعتی نیز در طول زمان تغییر کرده است. اهداف اساسی برای پیاده سازی اتوماسیون عبارتند از:

• افزایش تولید

• کاهش هزینه، به ویژه هزینه های انسانی

• بهبود کیفیت محصول

• استفاده بهینه از مواد اولیه

• کاهش مصرف انرژی

• افزایش سود کسب و کار.

انواع اتوماسیون صنعتی

اکنون که کمی در مورد خرابی سیستم استارتاپ صنعتی معمولی دیدیم، اجازه دهید بحث انواع مختلف این سیستم را ادامه دهیم. سیستم های کاربردی صنعتی به طور کلی به چهار نوع طبقه بندی می شوند:

سیستم اتوماسیون ثابت

در یک سیستم اتوماسیون ثابت، تجهیزات تولید با مجموعه ای از عملکردها یا وظایف ثابت می شوند و به ندرت تغییراتی در این عملیات ایجاد می شود. سیستم های اتوماسیون ثابت معمولاً در فرآیندهای جریان پیوسته مانند تسمه نقاله و سیستم های تولید انبوه استفاده می شوند.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

در سیستم های خودکار با نرم افزار، توالی عملیات و تنظیمات ماشین را می توان با استفاده از کنترل های الکترونیکی تغییر داد. این سیستم به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد تا دستگاه به طور معمول در تولید دسته ای تنظیم مجدد شود.

سیستم اتوماسیون انعطاف پذیر

یک سیستم اتوماسیون انعطاف پذیر همیشه توسط کامپیوترها کنترل می شود و اغلب در جایی که محصول به طور مکرر تغییر می کند، اجرا می شود. ماشین های CNC نمونه ای از کاربرد این سیستم هستند. کدی که توسط اپراتور به کامپیوتر داده می شود مخصوص کار خاصی است و بر اساس کد دستگاه ابزار و تجهیزات لازم برای تولید را دریافت می کند.

سیستم های خودکار

یک سیستم اتوماسیون یکپارچه مجموعه‌ای از ماشین‌ها، فرآیندها و داده‌های مستقل است که همگی تحت فرمان یک سیستم کنترل واحد برای راه‌اندازی یک سیستم اتوماسیون فرآیند تولید همزمان کار می‌کنند.

طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، CAM (تولید به کمک کامپیوتر)، ابزارها و ماشین‌های کنترل‌شده کامپیوتری، روبات‌ها، جرثقیل‌ها و نوار نقاله‌ها همگی از طریق برنامه‌ریزی و کنترل تولید یکپارچه یکپارچه شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا