چرا چنین قراردادی با چین؟

چرا چنین قراردادی با چین؟

به گفته مخالفت داخلی به رهبری رئیس جمهور پیشین دکتر احمدی نژاد ، هر توافقی که پنهانی و بدون در نظر گرفتن خواست مردم ایران برنامه های خارجی داشته باشد و خلاف منافع کشور باشد و ملت نامعتبر باشد. با این حال ، وی در دوره ریاست جمهوری خود توسعه دهنده چین و سیاست خارجی مشرق زمین بود.
سایر مخالفان ، دولت را به دلیل اعلام اینكه به دنبال استعمار ایران است ، محكوم كردند.
البته دشمنانی مانند آمریکا ، اسرائیل و حتی عربستان سعودی مخالف موضع استاندار ایران هستند!

و نکته این است:

موضوع همکاری طولانی مدت ایران و چین نخستین بار در سفر رئیس جمهور چین به ایران در قالب بیانیه رسمی مشترک دو کشور اعلام شد.
هیچ کس اراده سیاسی دو کشور را برای برقراری روابط پنهان نمی کند ، زیرا ظرفیت اقتصادی دو طرف در زمینه های انرژی ، زیرساخت ، صنعت و فناوری با هم همپوشانی دارند. اگرچه جزئیات این پیمان به دلیل عدم نهایی شدن هنوز نهایی نشده است ، اما برنامه ای را شامل می شود که ادارات مختلف رهبری کشور را شامل می شود ، که پس از تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی اجرا می شود.
در برابر این پیمان ، که شرایط آن هنوز علنی نشده است ، رسانه های غربی ادعا کرده اند که به زودی 5،000 نیروی امنیتی چین برای محافظت از منافع چین مستقر خواهند شد و همین صنایع رسانه ای سعی در گسترش دروغ و دردسر در مورد اهمیت موضوع دارند. حساسیت لازم برای برچیدن چنین برنامه مهم استراتژیک ، بسیج نیروهای در داخل کشور در برابر اجرای است.
دلیل افشای جزئیات سند بدیهی است که طرفین می توانند موضوع را با توافق کامل و رضایت مفاد قرارداد نتیجه بگیرند.

واضح است كه با مطرح كردن این موضوع ، ایالات متحده در تلاش است فشار خود را بر ایران بر اثر عصبانیت بیش از حد افزایش دهد ، و من این را توضیح خواهم داد.

اگر به اظهارات برخی از وزرا توجه ویژه داشته باشیم ، می توان دریافت که این یک همکاری جامع بین دو کشور در زمینه های مختلف از جمله سیاسی ، اقتصادی ، دفاعی ، امنیتی ، کشاورزی ، علمی ، تجاری ، نفت و انرژی ، سرمایه گذاری ، آموزش ، انتقال و فناوری است. مناطق. مهمتر از همه ، پروژه یک طرفه بزرگ کمربند چین به ایران این امکان را می دهد تا از مزایای اقتصادی شرکت در پروژه جهانی جاده ابریشم که جایگزین ایران در آسیای میانه و روسیه است ، بهره ببرد. از دیگر جنبه های مثبت برنامه ای که مقامات ایالات متحده در قبال تحریم های شدید ایالات متحده در نظر می گیرند شامل ارتقاء همکاری بین بانکی و توافق در مورد تجارت ارزهای ملی است.

بنابراین ، با توجه به همکاری گسترده ای که در جامعه امروز ایران لازم است ، این سند نمی تواند به عنوان حل و فصل جناح ها و مسابقات جناحی تبدیل شود ، زیرا این توافق به نفع هر دو کشور در راستای منافع ملی ایران و چین است. از یک سو ، ایران دومین ذخایر بزرگ گاز جهان و سومین ذخایر نفتی جهان را دارد به دلیل اینکه ایران توسط موتور نفت و گاز خود رانده می شود ، چین بزرگترین مصرف کننده در بازار مصرف است ، به ذخایر نفت نیاز دارد و می تواند بهترین ابزار باشد. گذار در ایران نیز
اهمیت توافق 25 ساله با دومین اقتصاد جهان که به عقیده کارشناسان به زودی به اولین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می شود ، باید با آمریکایی هایی که با تصمیمات یک جانبه و تحریم های یک جانبه نظم جهانی را تهدید کرده اند ، روبرو شود. فراموش نکنید. این توافق می تواند شکاف ژئوپلیتیکی ژرف بین ایالات متحده و چین ایجاد کند و ایران را به همراه چین در این رقابت مهم و اساسی قرار دهد. بنابراین ، گروه ها و جریان های سیاسی نباید این توافق مهم را تهدید کنند.

از آنجا که کشورهای مهم انتظار دارند که ایالات متحده نفوذ جهانی و نفوذ اقتصادی را تضعیف کند ، آنها باید کارهای بیشتری از جمله روسیه و ترکیه انجام دهند تا از مصرف بلند مدت دلار در تجارت بین المللی استفاده کرده و در نهایت آن را از بین ببرند. با پایان دوران رهبری آمریکا ، و این فقط سخنان ما نیستند ، سخنان صدراعظم آلمان آنگلا مرکل.

ممکن است کسی بپرسد چرا چنین توافقی با چین وجود دارد؟ در همین حال ، چین چنین اسناد راهبردی را با بسیاری از کشورها و بلوک های دیگر از جمله اتحادیه اروپا امضا کرده است.
و سوال دیگر این است ، آیا چین می تواند با ایالات متحده مخالفت کند؟

زیرا بسیاری بر این باورند که ایالات متحده بزرگترین مشکل در همکاری گسترده ایران و چین است ، همانطور که با ایران و بسیاری از کشورها مانند روسیه ، چین و غیره وجود دارد. تحریم های یک جانبه ایالات متحده علیه آن هیچ ضمانتی بین المللی ندارد ، این همکاری گسترده بین ایران و انگلیس است
چین فرصتی را برای توازن امنیتی ، جنگ تجاری و رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و چین فراهم آورده است تا اسلام را تا حد ممکن به سود خود ببرد.
روابط چین و ایران از دیرباز به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و قابل اعتماد شناخته شده است ، به خصوص اکنون که چین می خواهد به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود و سیستم جهانی در حال تغییر است.

* سفیر پیشین ایران در برزیل

310 310

دکمه بازگشت به بالا