بررسی مقاومت و دوام لوله‌های پلی اتیلن در شرایط محیطی مختلف

پلی اتیلن که با نام اختصاری PE در بین مهندسان شناخته می شود از انواع بسیار کاربردی لوله ها هستند و در گرید های مختلفی به تولید می رسند.از انواع گرید های لوله پلی اتیلن می توان به PE80 و اشاره کرد.

پتروشیمی |پلی اتیلن
  • لازم به ذکر است که در برخی نقاط دنیا اقدام به تولید لوله های پلی اتیلن با گرید PE 120 نیز شده است.

اگر بخواهیم در خصوص طول عمر، دوام و قیمت لوله پلی اتیلن صحبت کنیم، ابتدا باید به مشخصه هایی که توجه به آن ها موجب ماندگاری و دوام لوله می شود، اشاره کنیم. طول عمر لوله با توجه به شرایط فیزیکی و شیمیایی محل قرار گیری آن که می تواند حاوی آب، فاضلاب و یا مواد اسیدی باشد، تعیین می شود. بعد از تعیین کردن دوام و طول عمر لوله میتوانیم اقدام به محاسبه ی قیمت لوله نیز کنیم.

در سیستم های قدیمی و سنتی که از لوله های فلزی استفاده می شد، خوردگی و پوسیدگی لوله های فلزی منجر به بروز مشکلاتی از جمله رسوب گذاری و کاهش فشار در مصارف آبیاری و همچنین کاهش فشار و پایین آمدن ضریب بهداشتی برای آب های شرب می شد و در نتیجه خسارت ها و هزینه های فراوانی را جهت تعویض و یا تعمیر لوله بر افراد تحمیل می کرد.

عوامل اثر گذار بر عمر طولانی لوله های پلی اتیلن

·         مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی

یکی از عوامل مهمی که بر روی عمر مفید لوله ها اثر می گذارد قرار گرفتن در معرض موادی است که سطح درونی و بیرونی لوله را دچار پوسیدگی و خوردگی می کنند. لذا از آن جایی که این پوسیدگی علاوه بر آسیب رساندن به شکل فیزیکی لوله می تواند در عملکرد هیدرولیکی آن نیز اختلال ایجاد کند در بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده از لوله های فلزی دیگر کاربردی ندارد و لوله های فلزی جای خود را به لوله های پلی اتیلن داده اند.

لوله های پلی اتیلن با توجه به ویژگی های ساختاری که در طراحی آنها مورد بررسی قرار گرفته است دارای عمر مفید بسیار طولانی بین 50 تا 100 سال هستند. همین امر موجب شده است که تمامی افراد استفاده از این نوع لوله ها را در تمامی صنایع مقرون به صرفه تر و کاربردی تر بدانند و در تمامی تاسیسات خود از جمله پتروشیمی، نفت، گاز و فاضلاب و برق و … از این لوله ها استفاده کنند.

·         دارا بودن حداکثر سطح صاف و صیقلی

یکی دیگر از عواملی که بر روی عمر مفید لوله تاثیر بسزایی می گذارد استفاده کردن حداکثری از سطح صاف و صیقلی در لوله های پلی اتیلن است. زیرا لوله های قدیمی که از جنس فلز بودند با گذشت زمان دارای رسوباتی می شدند و همین رسوبات می توانست فشار آب را کاهش دهد و در واقع نشست پذیری آب را در انتقال افزایش دهد اما لوله های پلی اتیلن این مشکل را به خوبی حل کرده اند و با دارا بودن طراحی منحصر به فرد به هیچ عنوان دچار رسوبات نشده و در نتیجه آب و سیالات در هنگام عبور از این لوله ها همواره از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود.

عامل مهم دیگر اثر گذار بر روی عمر لوله ها دما و فشاری است که لوله در معرض آن قرار می گیرد. در طراحی لوله های پلی اتیلن دقت به این مورد نیز به درستی انجام شده است و این لوله ها را برای دماهای بالا و همچنین فشار های بالا آماده کرده است تا در صورت وارد آمدن فشار و یا دمای بالا لوله ها کارایی خود را حفظ کرده و هیچ گونه آسیبی بر عملکرد فیزیکی و هیدرولیکی لوله وارد نشود.

یکی از استفاده های لوله های پلی اتیلن در مصارف کشاورزی و آبیاری است. همانطور که می دانیم  هدر رفت آب علاوه بر اینکه  به ضرر منابع آبی کشور است، می تواند منجر به پوسیدگی خود لوله نیز شود. کشاورزان همواره به دنبال یافتن راه حلی برای به حداقل رساندن این میزان هدر رفت بوده ند. در گذشته با استفاده از روش های سنتی علاوه بر اینکه آبرسانی به طور دقیق نمیشد آب نیز با نشت از لوله ها هدر می رفت و باعث پوسیدگی و زنگ زدگی خود لوله ها نیز می شد.

امروزه به روی کار آمدن لوله های پلی اتیلن که از هدر رفت آب نیز به طور کامل جلوگیری میکنند، عدم نشتی از لوله ها و ایجاد نشدن پوسیدگی خود به افزایش طول عمر مفید لوله کمک می کند.

یکی از مشخصه های لوله های پلی اتیلن کشاورزی وجود نوار آبی رنگ بر روی لوله هاست. دیواره این لوله ها بسیار مقاوم است و استفاده از این لوله ها را برای کشاورزان بسیار مقرون به صرفه می کند.

عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر لوله کاروگیت

، ابزارهای حیاتی در انتقال فاضلاب و آب سطحی هستند که در صنایع مختلف از جمله صنعت شهرسازی، صنایع بهداشتی، و حتی کشاورزی کاربرد دارند. طول عمر این لوله‌ها به عنوان یکی از معیارهای مهم ارزیابی کیفیت آنها در نظر گرفته می‌شود. در ادامه، به بررسی عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر لوله کاروگیت خواهیم پرداخت.

مواد اولیه تولید لوله‌ها:

یکی از عوامل اساسی در تعیین طول عمر لوله‌های کاروگیت، نوع مواد اولیه تولید آنهاست. موادی همچون و مواد متشکل از از مواد رایج در ساخت لوله‌های کاروگیت می‌باشند. مقاومت شیمیایی این مواد نسبت به کاربرد (آب، نفت، گاز و …) تعیین کننده‌ای برای طول عمر بالا می‌باشد.

شرایط محیط عملیاتی:

دما و فشار محیط عملیاتی از دیگر عوامل تأثیرگذار هستند. حداقل قدرت مطلوب لوله (MRS) برای دماهای مختلف تعیین می‌شود. انتخاب لوله‌های با MRS مناسب به دمای محیط، می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش طول عمر داشته باشد.

فشار بیرونی:

فشارهای بیرونی که ممکن است ناشی از ترافیک، تراز آب زیرزمینی و سایر عوامل باشند، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده طول عمر لوله‌های کاروگیت محسوب می‌شود. در نصب لوله‌ها، محاسبه دقیق فشار بیرونی ضروری است.

نحوه نصب لوله‌ها:

عواملی همچون ابعاد کانال لوله‌گذاری، نحوه بسترسازی، نحوه اتصال لوله‌ها، فشرده‌سازی خاک، ایجاد فشار ثابت در اطراف لوله، و پشت‌بندسازی تأثیر چشمگیری در عمر لوله‌ها دارند. استفاده از استانداردها و دستورالعمل‌های قانونی در نصب این لوله‌ها امری حیاتی به‌شمار می‌آید.

عوامل شیمیایی محیط بیرونی:

آلودگی‌های محیطی وعوامل شیمیایی که اطراف لوله وجود دارد، عامل مهمی در مدت طولانی عمر لوله‌ها هستند.

نحوه اتصالات:

کیفیت اتصالات لوله‌ها نیز بر طول عمر آنها تأثیرگذار است. استفاده از لرزه‌گیرها و قطعات مهندسی در اتصالات می‌تواند فشارهای خارجی را کنترل کرده و از آسیب دیدن لوله‌ها جلوگیری نماید.

نور و اشعه ماوراءبنفش:

اگر لوله‌ها برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند، ممکن است از عمر آنها کاسته شود.

در نتیجه، برای افزایش طول عمر لوله کاروگیت، لازم است که به توجه دقیق به این عوامل اصلی پرداخته شود. استفاده از مواد با کیفیت بالا، محیط نصب بهینه، مدیریت مناسب فشارها و اتصالات قوی می‌توانند به بهبود عملکرد و طول عمر لوله‌ها کمک کنند.

یک مزیت مهم لوله های پلی اتیلن

یکی از مزیت های بسیار مهمی که این لوله ها دارا هستند این است که اگر این مواد در تماس مستقیم با مواد اسیدی و یا موادی ضد عفونی کننده آب قرار بگیرند کارایی خود را به بهترین شکل حفظ کرده و علاوه بر این که به خواص آب و ترکیبات آن خللی وارد نمی کنند، ویژگی های ساختاری و عمر مفید خود را نیز حفظ خواهد کرد.

این موضوع بدین معنا است که در صورت استفاده از این لوله ها دیگر نیازی ندارید نگران خطوط آبرسانی،  ترکیدگی، نشت و یا تعویض لوله های خود باشد و میتوانید آسوده خاطر باشید که این لوله ها ب تنهایی کار یک نسل را انجام خواهند داد.

یک نکته درمورد طول عمر و دوام لوله های پلی اتیلن

طبق تحقیقی که در یکی آزمایشگاه های آمریکا انجام شده است باید متوسط عمر مفید لوله های پلی اتیلن را همان 50 سال در نظر بگیریم. زیرا عدد 100 سال عدد نامعلومی و نمی توان نتیجه ی آن را به طور کامل دید. اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که تمامی افراد صاحب نظر در این زمینه همگی بر این باورند که لوله های پلی اتیلن دارای عمر مفید بسیار بالایی هستند که استفاده از آن را از هر جهت منطقی و مقرون به صرفه می داند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده تا در خصوص طول عمر مفید لوله های پلی اتیلن و عوامل موثر بر افزایش طول عمر لوله ها اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. امیدواریم دانستن این نکات به شما در زمینه های مختلف اعم از خرد انواع لوله برای مصارف مختلف یاری دهد.

دکمه بازگشت به بالا