هنر و فرهنگ

از ارسال قرآن و کارت پستال‌های استاد فرشچیان به فضا تا حضور فضانوردان نامدار به ایران

ارسال اولین کارت پستال های مینیاتوری چاپ شده قرآن و فرشچی به ایستگاه فضایی بین المللی و دعوت از فضانوردان به ایران تنها چند فعالیت است.
سیروس برزوی یک فضانورد باسابقه است که صبح یکشنبه با فانی خداحافظی کرد.

به گزارش رویداد برتر کوروش برزو ، فضانوردی که صدها مقاله علمی تبلیغاتی را در معتبرترین رسانه علمی ایران منتشر کرد ، ده ها نمایشگاه فضایی را با فضانوردان مشهور جهان برگزار کرد و اولین کارت پستال های مینیاتوری چاپ شده قرآن و فارک ایران را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد. پس از 4 دهه فعالیت ، دار فانی صبح امروز درگذشت.

وی در سال 1332 در سرخس متولد شد و از همان دوران نوجوانی به سرپرستی یکی از معلمانش به جمع آوری عکس و بناهای یادبود فضایی پرداخت و بدین ترتیب علاقه خود را به علوم و فنون فضایی آغاز کرد. بعداً ، پس از فارغ التحصیلی ، به عنوان دبیر آموزش و فناوری استخدام شد ، با این وجود ، کار روزنامه نگاری خود را از سال 1979 آغاز کرد ، و مقالات را در ماهنامه دانشمند منتشر کرد.

مقالات و حساب های او در آن زمان در مجلات علمی مورد توجه قرار گرفت ، وی سرانجام تدریس را کنار گذاشت و به دعوت موسسه کیهان به تهران مهاجرت کرد. او فعالیت های مطبوعاتی خود را دنبال می کرد.

در پایان همان دهه ، امتیاز انتشار مجله ماهانه “مرزهای بی نهایت فضا” به سیروس برزوی اعطا شد. این ماهنامه در حدود 30 شماره منتشر می شد و نقطه عطفی در تاریخ روزنامه نگاری علمی ایران بود. گفتگوی اختصاصی با فضانوردان ، انتشار گزارش های ویژه در مورد رویدادهای فضایی جهان ، نمایشگاه ها و برگزاری کلاس های آموزش فضایی از نوآوری های فضای بی حد و حصر بود.

این نشریه به دلیل مشکلات مالی بسته شد و پس از آن کوروش برزوی به روسیه مهاجرت کرد. برزوی در طول سالهای حضور در روسیه به عنوان استاد فارسی در دانشگاههای مسکو ، آستاراخان و اوفا کار می کرد و به تدریس و آموزش دانشجویان می پرداخت. وی در طول خدمت در روسیه ، ده ها رویداد فرهنگی و مسابقات ادبی ترتیب داد تا دانشجویان و جامعه روسی را با فرهنگ و ادبیات ایران آشنا کند.

فضانوردان مشهوری مانند جورجی گورچکو ، الکساندر بالاندین ، ​​ویکتور گارباتکو ، سالیجان شاریپوف ، الکساندر الکساندروف ، ولادیمیر الزوتیکن و دیگران. به دعوت وی ، آنها به ایران سفر کردند و نمایشگاه های مختلف فضانوردان و کنفرانس ها را با یادگاری های اهدایی خود به برزوی در این شهر برگزار کردند. همچنین در سال 2006 ، با کمک پاول وینوگرادوف ، فضانورد مشهور روسی ، موفق شد کارت پستال های کوچک استاد پروفسور محمود فرشچیان را به همراه اولین کتاب سفر فضایی (به قلم خودش) به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد.

در سالهای بعد ، برزو الكساندر كالوری ، با همراهی كلام الله مجید ، مجلدی را با اولین قرآن چاپ شده در ایران ارسال كرد. این آثار بعداً و در بازگشت از فضا در مراسم مختلفی در ایران ارائه و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت. در زمان اقامت خود در روسیه ، کوروش برزوی ارتباط خود را با جامعه مطبوعات ایران برقرار کرد و گزارش های جداگانه ای درباره پرواز فضایی و گفتگو با فضانوردان در رسانه های ایران منتشر کرد.

او در اوایل دهه 1990 برای همیشه به ایران بازگشت تا تجربیات خود را در اختیار گروه ها و م institutionsسسات مختلف فضایی برای ارتقا science علم و فناوری فضایی در ایران قرار دهد. در سال 2013 ، برزو به دلیل سالها فعالیت در کشور در زمینه روزنامه نگاری و ارتقا activities فناوری فضایی ، علاوه بر دریافت جوایز از فضانوردان مشهور روسیه ، توسط انجمن ارتقا Scientific علمی ایران مورد افتخار قرار گرفت.

انتشار هفت کتاب علمی تکمیلی و همچنین کمک و مشاوره در زمینه راه اندازی تعدادی از مراکز ارتقا science علوم فضایی در کشور ، بخشی از خدماتی بود که سیروس برزوی در سالهای پس از بازگشت به ایران ارائه داد. سرانجام ، سیروس برزوی در حالی که در راه اندازی یک مرکز آموزش و ارتقا large فن آوری فضایی بزرگ در کرمان ، در آستانه آغاز هفته جهانی فضا در 4 اکتبر 2016 در اثر بیماری عروق ویروس کرونا درگذشت.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا