مزایا و معایب استفاده از پیامک بانکی

بانک ها بیشتر از هر صنفی با ارسال پیامک حاوی اطلاعات مهم و نگهداری از محتوای آن درگیر هستند. محتوای پیامک های بانکی محرمانه است و کمک شایانی به حفظ امنیت کاربران می کند. با این حال استفاده از اس ام اس بانکی معایبی نیز دارد که در صورت بی توجهی به آن ها برای افراد مشکل ساز می شوند. با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب پیامک بانکی آشنا شوید.

اپلیکیشن |اراک

پیامک بانکی چیست؟

پیامک بانکی به گروهی از اس ام اس ها گفته می شود که توسط بانک ها برای مشتریان ارسال می شود تا داده های مهمی از جمله موجودی حساب تراکنش های بانکی سررسید قسط و… را به اطلاع آن ها برساند.

نقش پیامک بانکی در امنیت کاربران بسیار پررنگ است. استفاده از این نوع پیامک برای کاربردهای متفاوتی در دنیای معاملات امروزی رواج دارد. بانک ‎ها ممکن است برای فعال کردن حساب اینترنتی کد فعالسازی تان را به شماره موبایلی که به اسم شما ثبت شده است ارسال کنند. کدهای فعالسازی به دلیل سادگی در استفاده از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. اکثر کاربران با دریافت یک پیامک و وارد کردن کد احساس راحتی می کنند و نیازی به مراحل پیچیده اضافی نیست.

مزایای استفاده از پیامک بانکی

احتمالا پیش از خواندن این مطلب نیز با پیامک های بانکی و ساختار آن ها آشنایی داشته اید. تقریبا هر شخص دارای یک حساب بانکی که دریافت پیامک بانکی را برای خود فعال کرده باشد پیام هایی مانند اطلاعات برداشت و واریز وجه و مانده حساب را حداقل یک بار به صورت پیامکی دریافت کرده است.

پیشرفت تکنولوژی همواره در راستای راحتی بیشتر انسان ها صورت می گیرد. بانک ها امروزه به دلایل خاصی همچون راحتی کاربران سرعت امنیت ماندگاری بیشتر و بهتر اطلاعات مالی و… از ارسال پیامک بانکی استفاده می کنند که در اینجا به تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

رسیدگی به امور مالی بدون حضور در شعب بانکی

هنگامی که بانک مد نظرتان خیال شما را از ارسال پیامک بانکی راحت می کند می توانید به آسانی هرگونه فعالیت مالی را از خانه انجام دهید. اس ام اس های بانکی در هر شرایطی و پس از ایجاد هر تغییر کوچکی در حساب تان برای شما ارسال می شوند. با استفاده از پیامک بانکی دیگر نیازی به حضور در شعب برای به کارگیری امکانات بانکی نیست به دست آوردن اطلاعات مربوط به واریز و برداشت وجه و مانده حساب به راحتی در گوشی شما امکان پذیر است.

اپلیکیشن |اراک

پیامک بانکی نفوذی ها را به دام می اندازد!

دیگر لازم نیست از سارقان اطلاعات کارت بانکی تان بترسید! امروزه سرویس ارسال اس ام اس بانکی به شما کمک می کند که از هرگونه استفاده از حساب بانکی تان باخبر شوید. این امکان شامل واریز برداشت و باقی مانده وجه حساب تان و همچنین ورود به سیستم اینترنت بانک در انواع دستگاه های هوشمند می شود. بانک ها حتی هنگامی که رمز کارت یا اینترنت بانک شما به اشتباه وارد شود از پیام کوتاه بانکی برای آگاه کردن تان استفاده می کنند. به محض خبردار شدن از فعالیتی که خودتان انجام نداده اید می توانید با غیرفعال کردن کارت بانکی یا انجام اقدامات پیشگیرانه مربوط به اپلیکیشن های بانکی جلوی ضرر را بگیرید.

رمز پویا: انقلابی در امنیت بانکی

تا پیش از دی ماه سال 1398 استفاده از موجودی حساب بانکی تنها با داشتن اطلاعاتی مانند ارقام روی کارت بانکی و رمز دوم ایستا امکان پذیر بود. رمز دوم پویا انقلابی در راستای ایجاد امنیت در خرید غیرحضوری و اینترنتی ایجاد کرد. این نوع رمز تنها به شماره موبایلی که به نام مالک حساب بانکی است ارسال می شود. رمز دوم پویا همان طور که از نامش پیداست برای هر خریدی متفاوت است. این قابلیت جلوی بسیاری از سرقت ها و کلاهبرداری های اینترنتی را می گیرد. رمز یکبار مصرف بانکی یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که از طریق پیامک فقط برای دارندگان حساب ارسال می شود.

معایب استفاده از پیامک بانکی

اگر تابه حال پیامکی درباره تراکنش بانکی یا سررسید قسطی که از آن آگاه نبودید به همراه یک لینک عجیب دریافت کرده باشید می دانید که کلاهبردارها به حیطه پیامک بانکی هم نفوذ کرده اند. درست است که بانک ها با استفاده از پنل پیامکی می توانند تجربه بهتری برای مراجعین رقم بزنند اما همه چیز به این راحتی نیست! استفاده از پیامک بانکی در حوزه فناوری مالی نیازمند فراگیری دانش کافی از معایب و خطرهای این راه است. در ادامه به برخی از این موارد می ‎پردازیم.

اپلیکیشن |اراک

فیشینگ: کلاهبرداری با پیامک بانکی جعلی

فیشینگ به گروهی از کلاهبرداری های اینترنتی گفته می شود که در آن کاربران را با استفاده از طعمه ای جذاب مانند یک جایزه یا خدمت پراهمیت فریب می دهند و به اطلاعات محرمانه یا دارایی آن ها دستبرد می زنند. برای مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری پیامکی راه های متعددی وجود دارد.

بانکی که در آن حسابی ایجاد کرده اید می بایست تمام اطلاعات مربوط به ارسال پیامک بانکی به شما را در اختیارتان قرار دهد. گیرندگان پیامک های بانکی باید بدانند که اغلب بانک ها از سرشماره اختصاصی خود برای ارسال اس ام اس استفاده می کنند. برخی از این بانک ها نیز با استفاده از پنل پیامکی خود با نام اختصاصی بانک به شما پیامک می فرستند. در صورتی که همه بانک ها از نام تجاری خود برای ارسال پیامک بانکی استفاده کنند و این موضوع را به گوش مشتریان برسانند بسیاری از کلاهبرداری های این دسته از بین خواهند رفت.

اپلیکیشن |اراک

رعایت حریم خصوصی: لازمه امنیت پیامک بانکی

پیامک بانکی هر فرد تنها به شماره ای ارسال می شود که در بانک مربوطه برای ایجاد حساب وی استفاده شده است. این شماره با کد ملی فرد همخوانی دارد و تصور می شود که سیم کارت ثبت شده آن در تلفن همراه شخصی او قرار داشته باشد. از این رو حفاظت از حریم شخصی و قرار نگرفتن رمز موبایل کاربر در دست سودجویان از وظایف مالک سیم کارت به شمار می رود. هر فردی که به تلفن همراه شما و پیامک های دریافتی تان دسترسی داشته باشد می تواند از اطلاعات پیامک بانکی ارسال شده سوءاستفاده کند.

محدودیت های سرویس پیامک بانکی

بسیاری از بانک ها قوانین خاصی برای ارسال پیامک بانکی دارند. برای مثال معمولا تراکنش هایی که کمتر از مقدار خاصی وجه باشند واجد شرایط ارسال پیامک بانکی برداشت و واریز نمی باشند. مقدار دقیق این وجه توسط بانک تعیین و اطلاع رسانی می شود.

همچنین به خاطر داشته باشید که این اطلاعات از طریق اس ام اس برای شما فرستاده می شوند. از همین روی تعداد کاراکترهای متن ارسالی محدود است. این موضوع ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در مسائل مالی شود.

برای ارسال پیامک بانکی از دکل های سراسر کشور و سیم کارت های موجود استفاده می شود. هرگونه اختلالی در این سرویس ها می تواند روند دریافت پیامک بانکی را کند یا مختل کند و مشکل ساز شود.

پیامک بانکی رایگان نیست!

به خاطر داشته باشید که بانک ها امکانات مربوط به پیامک بانکی را در ازای دریافت وجه در اختیار مشترکین قرار می دهند. با این حال هزینه دریافتی بانک در مقایسه با امنیت و سرعتی که اس ام اس بانکی به ارمغان می آورد بسیار ناچیز است و به چشم نمی آید.

جمع بندی

اکنون که با مزایای پیامک بانکی و معایب این سیستم اطلاع رسانی مواجه شدید می توانید بیش از پیش از اطلاعات مهم تان محافظت کنید.  بانک ها به ارسال اس ام اس بانکی برای باخبر کردن افراد از تک تک فعالیت های حساب شان استفاده می کنند. اطلاعات موجود در این پیامک ها را جدی بگیرید اما قبل از آن از صحت هویت فرستنده مطمئن شوید. خطر فیشینگ و کلاهبرداری های پیامکی و اینترنتی را گوشه ذهن تان به خاطر بسپارید. در همین حین با استفاده از اس ام اس کارهای بانکی تان را به راحتی در خانه انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا