یک قران دوزاری که به پولی هنگفت تبدیل شد!

روزی که شعار “زمان طلا” در ذهن ما نقش بسته است، کی حاضر است در سایه هولناک تاج، برای سود 2000 تومانی وارد بانک شود؟ یک مرد؟ 1000 نفر؟ یک میلیون نفر؟ حتی اگر این تعداد مایل به این کار باشند، باز هم نمی توان از تجمع سهامداران در برخی شرکت ها جلوگیری کرد! سهامداری البته یک قران و دو ده نیست، صحبت از 800 میلیارد تن پول است!

قرآن دوتایی که پول هنگفتی شد!

به گزارش رویداد برتر، شرکت های بورسی در مجمع عمومی عادی سالیانه نسبت به میزان پرداخت سود تصمیم می گیرند که نتیجه آن اقلام تعهدی نامیده می شود. سود، که شامل سرمایه‌گذارانی می‌شود که سهام یک شرکت معین را تا تاریخ مجمع دارند. طبق قانون تجارت، شرکت های پذیرفته شده در بورس حداکثر هشت ماه پس از مجمع عمومی فرصت دارند تا سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند. گذشته از فرصت غیرمنطقی که در اختیار شرکت ها قرار می گیرد، سال هاست که سهامداران را در مورد نحوه پرداخت سود سهام به خود مشغول کرده است.

دلیل این امر اصرار برخی شرکت ها بر واریز سود سهامداران به روش های سنتی و قدیمی است که تقریباً هیچ تاثیری جز ممانعت از پرداخت سود سهامداران و قرار دادن سود در شرکت ها ندارد! در واقع اگرچه حدود چهار سال از راه‌اندازی سامانه سجام می‌گذرد و شرکت‌ها می‌توانند به راحتی از طریق این سامانه سود به حساب‌های سهامداران واریز کنند، اما همچنان از روش سنتی معرفی سود و تأکید بر بازدید سهامداران از سامانه پیروی می‌کند. آنها متعهد هستند.

سود این 13 شرکت چه شد!؟

در همین راستا خبرگزاری رویداد برتر به بررسی نتایج سود پرداختی 40 شرکت عرضه شده اولیه در بازار سرمایه در سال های 1399 و 1400 پرداخت. نتیجه این گزارش که شامل آخرین نسخه اولیه یعنی فزرت نمی شود، اعداد شگفت انگیزی را به دست آورده است!

از ابتدای سال 1399 تا پایان دی ماه سال جاری در مجموع 40 عرضه اولیه انجام شد که 40 شرکت 20 شرکت سایاما و 20 شرکت غیرسایاما بودند. به طور دقیق تر، تنها نیمی از شرکت ها از طریق SJAM به سهامداران سود سهام پرداخت می کنند. از بین 20 شرکت، هفت شرکت شامل هاآفرین، فوگستر، لطیف، وهامون، کیمیاتک، فجهان و سبزوا پس از مجمع عمومی عادی سالیانه عرضه اولیه عمومی خواهند داشت و 13 شرکت شامل گاگیلا، گادنا، فتوسا، وولکار به صورت عمومی اولیه عرضه خواهند شد. عرضه شرکت‌های سپید، صبا، والپارس، شارم، امین، صبح‌ساز، بی‌پوند، سامید و چخذر قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجام شد.

قرآن دوتایی که پول هنگفتی شد!

حداکثر و حداقل تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه

از میان اولین اوراق بهادار عمومی ذکر شده در بالا، سهامداران دو موضوع به هم پیوستند و سهم صبا بیشترین و کمترین را داشت. بدین ترتیب بیش از پنج میلیون و 500 هزار نفر به عرضه اولیه و کمتر از دو میلیون نفر (یک میلیون و 944 هزار) در عرضه اولیه صبا شرکت کردند. بر این اساس، کل سود سهام پرداختی 13 میلیارد و 860 میلیون تومان بوده که به ازای هر کد حدود 2500 تومان می شود و کل سود سهام پرداختی صبا نیز 700 میلیارد تومان بوده که حدود 360 هزار تومان بوده است.

قرآن دوتایی که پول هنگفتی شد!

880 میلیارد بدون زبان تومان!

13 شرکت مذکور حدود 880 میلیارد تومان از سود خود را در خارج از سجامون و به روش های دیگر مانند ارائه به بانک یا دریافت اطلاعات از سهامدار از طریق نمابر پرداخت کردند، در حالی که حدود 53 میلیون در این پیشنهادات شرکت داشتند! یعنی یک سهامدار در 10 عرضه اولیه شرکت کرده و باید حداقل به 5 بانک مختلف مراجعه می کند تا سود خود را که گاه کمتر از 5000 تومان هم می شود دریافت کند!! بانک ها به فکر پرداخت سود سهام در باجه تفکیک نیستند و اگر سهامدار 2500 تومان سود سهام بخواهد در بهترین حالت باید یک ساعت صبر کند.

قرآن دوتایی که پول هنگفتی شد!

در حالی که طی دو سال گذشته به دلیل شرایط بازار شاهد بیشترین عرضه اولیه در بازار سرمایه بودیم، اما انتظار می رود یکی از شروط حضور سهام یک شرکت در بازار سرمایه این باشد که شرکت سود خود را از طریق بازار سرمایه پرداخت کند. . سیستم SJAM. زیرا سود برخی از شرکت ها به قدری اندک است که رفتن سهامدار به بانک برای تصاحب بی معنی است.

به عنوان مثال، سرانه سود نقدی غگیلا 7500 تومان، گادنا 1100 تومان، فتوسا 2970 تومان، وولکار 8580 تومان و سپید 15000900 تومان (پنج شرکت با فاصله کمی بین عرضه اولیه و برگزاری مجمع سالانه. ) و اینکه در شرایطی که تاج در کمین سلامتی مردم است، عده کمی حاضرند برای دریافت این مبالغ ناچیز به مکان پرخطری به نام بانک مراجعه کنند. حتی اگر این ویروس نباشد، چه کسی حاضر است ساعت ها در صف طولانی بانک بگذرد تا 1100 تن سود کند؟

فقط در صورتی که شخص تنها سهامدار یکی از این سهام باشد. اگر فرصت داشته باشیم در هر پنج تای آن سهم سهامدار باشیم تا در مجموع زیر 30 هزار تومان بگیریم، باید حداقل به 5 بانک مراجعه کنید! کمتر به این نکته توجه شده است که از آنجایی که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور سهامدار بورس هستند، آیا بسیاری از این افراد می توانند در روستاهایی زندگی کنند که حتی بانک منتخب شرکت در آن سود می برد؟ در آن روستا وجود ندارد و باید به شهر دیگری سفر کرد تا دو هزار گوجه فرنگی سود کرد!

مزایای ناچیز، سپرده های عظیم!

به هر حال سودی که 13 شرکت باید می پرداختند 800 میلیارد گوجه بود که از همین مقدار سود ناچیز هزار تا 15 هزار تومانی دریافت کردند. همان سود ناچیز که حق مسلم مردم است اما سهامدار به دلیل بی تدبیری شرکت ها سود را به رقبای خود می دهد و همین روند ساده باعث می شود چنین پولی به حساب شرکت ها واریز شود. زیرا سهامداران برای دریافت سود خود نمی آیند و سود در شرکت باقی می ماند.

حق الناس منتظر تصویب قانون است!

در این تحقیق تنها 40 شرکت مورد بررسی قرار گرفته اند و اگر به تمامی شرکت های حاضر در بازار سرمایه نگاه کنیم، سود سپرده گذاری شده بیشتر خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران، انتظار می رود الزام تجمیع شرکت ها با سرعت بیشتری اجرا شود. در همین راستا حدود یک ماه پیش مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پرداخت سود شرکت ها از طریق سامانه سجام، گفت: در اوراق مرکزی زیرساخت های فنی لازم به طور کامل ایجاد شده است. شرکت خزانه داری و تسویه وجوه «برخی از شرکت ها باید الزام قانونی برای پرداخت سود از طریق سامانه سجام را تصویب کنند زیرا برخی از بانک های بورسی اعلام کرده اند چون بانک هستیم خودمان سود سهام را پرداخت می کنیم.

وی گفت: در پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار الزام شرکت ها به پرداخت سود از طریق سامانه سجام را پیشنهاد کرد. طبق وعده داده شده طی دو ماه گذشته تمامی زیرساخت های فنی لازم تکمیل می شود و با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی شاهد واریز سود سهام تمامی شرکت های حاضر در جلسه خواهیم بود. بازار سرمایه از طریق سامانه سجام

امید است با توجه به آماده بودن این زیرساخت، نمایندگان مجلس به این حق که به راحتی از دست مردم ضایع می شود توجه داشته باشند و با تصویب این قانون، شرکت ها از حق مردم سلب شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا