سلامت و دانشکسب و کار برتر

چه کسانی نباید کره بادام زمینی بخورند؟

این افراد هرگز نباید بادام زمینی بخورند!

بادام زمینی صادراتی یکی از مهم ترین خوراکی های مغذی برای بدن و سرشار از منابع عالی منگز، نیاسین، فیبر، فسفر، ویتامین E و برای کاهش بیماری های قلبی و افزایش متابولیک بدن مفید است. بادام زمینی در خانه هندی ها به عنوان میان وعده مصرف می شود و خواص پروتئینی زیادی دارد و به علت داشتن مواد مغذی مهم، در برابر هزاران بیماری و تقویت ذهن حائز اهمیت است. هر 100 گرم بادام زمینی شامل 567 عدد کالری، 49 گرم چربی کامل، 18 میلی گرم سدیم، 705 میلی گرم پتاسیم، 16 گرم کربوهیدرات کل و 26 گرم پروتئین است.

ارزش تغذیه ای بادام زمینی برای درمان بیماری ها

پیشگیری از انواع سرطان ها، بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های عصبی یا هر نوع قارچ ویروسی، افزایش تولید اکسید نیتریک از ارزش های تغذیه ای بادام زمینی است. همچنین مراقبت از پوست و مو، تقویت مفاصل و استخوان ها و… از دیگر خواص مصرف بادام زمینی است. از آن جایی که بانوان به نسبت آقایان بیشتر در معرض چاقی به علت تغییرات هورمونی، یائسگی و افسردگی هستند، متخصصان تغذیه و رژیم درمانی به آن ها توصیه می کنند که با قرار دادن هفته ای دو بار کره بادام زمینی در برنامه غذایی خود، از افزایش سلول های چربی جلوگیری کنند و با انجام این کار باعث لاغری خود شوند.

باید بدانیم که آرد بادام زمینی چربی کمتری نسبت به کره بادام زمینی دارد و علاوه بر بالا بودن محتوای پروتئینی طعم خوبی دارد. مصرف متعادل بادام زمینی در کشور های چین، هند و غرب آفریقا باعث مقابله با سوءتغذیه شده است و برای درمان مشکلات پوستی از قبیل خارش و آکنه تاثیر زیادی دارد.

مضرات بادام زمینی را بشناسید

1_ آلودگی موجود در بادام زمینی گاهی منجر به تولید مواد سمی می شود که در نتیجه استفاده بیش از حد، باید انتظار بی اشتهایی و تغییر رنگ چشم ها را داشته باشیم.

2_ متخصصان طب سنتی توصیه می کنند افرادی که به بادام زمینی یا محصولات آن آلرژی دارند نباید این خوراکی خوشمزه را مصرف نکنند.

3_ معضل کیسه صفرا و درد ناگهانی در سمت راست شکم ممکن است از مصرف بادام زمینی باشد که در نهایت باید از خوردن آن اجتناب کرد.

محققتان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف متعادل کره بادام زمینی باعث کاهش 25 درصدی سنگ صفرا می شود؛ چراکه بادام زمینی ها توانایی کاهش کلسترول تا حد زیاد را دارند.

بادام زمینی ها پتاسیم بالایی دارد و میزان آن دو برابر سدیم است؛ بنابراین مصرف کره بادام زمینی برای بیماران قلبی و کسانی که فشار خون بالایی دارند بسیار مفید است.

از آن جایی که مغز ها هنگام تفت دادن، حاوی مقدار زیادی نمک می شوند، بهترین کار این است که هنگام مصرف پوست آن ها کنده شود تا مواد مضر به بدن نرسد.

بادام زمینی به دلیل دارا بودن ترکیبات حساسیت‌زا احتمال دارد در افراد مستعد و خردسالانT باعث بروز آلرژی شود و مقدار کمی از آن می تواند منجر به شوک آنافیلاتیک شود. در نتیجه مصرف آن برای کودکان زیر ۲ سال و خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.

لازم است بدانید شوک آنافیلاتیک واکنش بسیار شدید به مصرف مواد خوراکی حساسیت زاست که در عرض چند دقیقه و گاه چند ثانیه رخ می دهد و طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به اوج خود می رسد. سرفه، تنگی نفس، سفتی و تورم گلو، احساس فشردگی در قفسه سینه، تپش قلب، التهاب مخاط زبان و دهان و بینی، کبودی لب ها، سرگیجه و تهوع و استفراغ از علایم آن است که باید هر چه سریع تر بیمار را به مراکز درمانی انتقال داد.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص کره بادام زمینی این است که از جذب ید توسط بدن جلوگیری کرده و گواتروژن محسوب می‌شود. بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به تیروئید مضر است. همچنین به دلیل آنکه بادام زمینی غنی از اگزالات است و به تشکیل سنگ های کلیوی از جنس اگزالات کلسیم کمک می کند، استفاده از آن برای مبتلایان به سنگ کلیه و مثانه توصیه نشده است.

کره بادام زمینی همچون کره لبنی به دلیل کالری بالایی که دارد چاق کننده بوده و اگر در صنعت تولید مواد غذایی به همراه شکر و شکلات و دیگر ترکیبات شیرین تهیه شده باشد انتقال دهنده کالری بیشتری خواهد بود. روش نگهداری این کره بدین گونه است که بر خلاف کره لبنی احتیاجی به نگهداری در یخچال ندارد، اما چون در معرض نور اکسید می‌شود و خواص خود را از دست می دهد بهتر است در محیط تاریک نگهداری شود.

مضرات کره بادام زمینی در صورت مصرف بیش از حد

کره بادام زمینی یکی از مواد غذایی خوشمزه می باشد که تمام افراد در هر سنی به خوردن آن تمایل دارند. درست است که کره بادام زمینی دارای مقدار زیادی کالری، پروتئین، چربی های اشباع نشده، ویتامین ها و … است. اما مصرف بیش از حد آن نیز مانند هر ماده غذایی دیگری می تواند برای بدن مشکل ساز باشد. در اینجا در مورد مضرات کره بادام زمینی صحبت می کنیم.

معرفی مضرات کره بادام زمینی برای بدن

برخی از عوارض بیش از حد مصرف کره بادام زمینی عبارتند از:

مضرات کره بادام زمینی  برای معده

این کره دارای مقدار زیادی چربی می باشد و به طور کلی غذای سنگینی محسوب می شود. به همین دلیل افرادی که بیش از حد از آن استفاده می کنند و معده حساسی دارند، نمی توانند به راحتی این غذا را هضم کنند و دچار یبوست، ریفلاکس های مکرر و حالت تهوع می شوند.

مضرات کره بادام زمینی بر روی بیماری دیابت

یکی از ترکیبات موجود در این کره قند موجود در آن می باشد که مصرف متعادل آن برای افراد مختلف مشکلی ایجاد نمی کند. اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند بیماری دیابت را در افراد مختلف ایجاد و یا تشدید کند.

مضرات کره بادام زمینی برای وزن

 همان طور که همه می دانیم این ماده غذایی دارای مقدار زیادی کالری و انرژی است. وقتی کالری دریافتی آن از حدی که بدن برای انجام فعالیت های روزانه خود به آن نیاز دارد، خارج شود. دیگر آن کالری سوزانده نمی شود. جذب بدن می گردد و سبب افزایش وزن و چاقی در افراد مختلف می شود.

تاثیر کره بادام زمینی بر روی بیماری های قلبی

این کره در کنار چربی های اشباع نشده، دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده است. مصرف به اندازه و در حد تعادل این کره، برای بدن عوارضی در پی ندارد. اما مصرف بیش از حد آن سبب بالا رفتن کلسترول های بد و ایجاد یا تشدید بیماری های قلبی در افراد مختلف می شود.

مضرات کره بادام زمینی برای فشار خون

این کره دارای املاح معدنی زیادی مانند پتاسیم و سدیم می باشد. مصرف بیش از حد این کره می تواند میزان این املاح معدنی که بر نامنظم شدن فشار خون تاثیر دارند را زیاد کند که در نتیجه آن بیماری فشار خون در افراد مختلف تشدید می شود.

مضرات کره بادام زمینی برای مشکلات پوستی

 به طور کلی مصرف این کره برای افرادی که دارای حساسیت های پوستی هستند، جایز نمی باشد. اما این افراد وقتی از آن استفاده می کنند، باید حتما جنبه تعادل را رعایت کنند تا پوست آنها دارای لک، آکنه و جوش های زیادتر نشود.

کلام آخر درباره تاثیرات کره بادام زمینی

مصرف متعادل این کره برای همه افراد با شرایط جسمانی مختلف، دو قاشق غذاخوری در طی شبانه روز می باشد. گفتنی است که بیماری هایی مانند فشار خون، قلب و دیابت از بیماری هایی هستند که خیلی از افراد جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند. این افراد باید به رژیم های غذایی خود توجهات لازم را داشته باشند و سعی کنند از هر ماده غذایی مانند این کره طبیعی، در حد تعادل مصرف کنند.

در این مطلب در مورد مضرات کره بادام زمینی صحبت کردیم. خوب است بدانید که بسیاری از افراد که بیماری های سخت و خطرناکی دارند باید به منظور آگاه شدن از میزان مصرف کره بادام زمینی با پزشک خود مشورت کنند. از اینکه این مطلب را خواندید متشکریم. با مصرف صحیح مواد غذایی همیشه سالم باشید!

خوردن کره بادام زمینی برای چه کسانی ممنوع است؟

کره انواع متفاوتی دارد.یکی از لذیذترین و پرطرفدار ترین کره ها،کره ی بادام زمینی است.حدود یک سوم بادام‌زمینی کشت شده در سراسر دنیا، صرف تهیه کره بادام زمینی می شود.اما آیا مصرف این کره برای تمام افراد مفید است؟در این مطلب قصد داریم شما را با خواص کره بادام زمینی و نکاتی در مورد آن آشنا نماییم.

برخی کره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و به عنوان صبحانه میل می‌کنند و برخی در خمیر کیک و کلوچه از آن استفاده می‌کنند، به هر شکلی که استفاده شود غذای بسیار جذاب و پرطرفداری است که اگر یک‌بار آن را خریداری کنید، بعد از آن همیشه یک بسته کره بادام‌زمینی در آشپزخانه خود خواهید داشت.

مصرف یک واحد بادام‌ زمینی آستانه اشرفیه (10 عدد بادام زمینی) در هفته می‌تواند از بروز سرطان روده در زنان پیشگیری کند. فیتوسترول موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی نیز می‌تواند رشد سلو‌ل‌های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند کرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بکاهد.

همانند بسیاری از کره‌های مغزهای گیاهی، کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است (حدود 90 کالری و 16 گرم چربی در هر 2قاشق غذاخوری). خبر خوب این است که با خوردن 2 قاشق کره بادام‌زمینی علاوه بر دریافت 190 کالری، مقدار بسیاری زیادی مواد مغذی نیز دریافت می‌کنید. مغزها و کره‌های آن‌ها منبع بسیار خوبی برای پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.

در سال 2003 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا ادعای فواید سلامتی برای کره بادام‌زمینی و برخی مغزهای گیاهی را تأیید کرد و اعلام کرد شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن بیشتر مغزهای گیاهی به مقدار  42 گرم در روز ( به‌عنوان بخشی از برنامه غذایی کم کلسترول و کم‌چربی اشباع‌شده) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد فواید سلامتی مغزها شامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا عوامل زمینه‌ساز آن‌هاست اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است مغزها به کاهش بیماری‌های دیگری نیز کمک کنند مثلاً کره بادام‌زمینی منبع ماده شیمیایی گیاهی ریزوراترول (resveratrol) است (ماده‌ای که در پوست انگور نیز وجود دارد). مطالعه اخیر در آلمان نشان داد که این ماده تأثیر پیشگیری‌کننده برای سرطان کولورکتال (روده) دارد.

بادام‌زمینی از نظر تغذیه‌ای همانند مغزها است. حدود نیمی از وزن آن چربی است و بقیه وزنش تقریباً به‌طور مساوی پروتئین و کربوهیدرات (همراه با فیبر) است. حدود نیمی از کل چربی بادام‌زمینی چربی‌های تک پیوندی اشباع‌نشده هستند. این همان چربی است که با سطح سالم‌تر لیپیدهای خون مرتبط است. یک‌سوم چربی آن را چربی‌های چند غیراشباع (Polyunsaturated) تشکیل می‌دهد که کاملاً در بادام‌زمینی از اسیدهای چرب امگا-6 تشکیل‌شده است. حدود14% چربی آن، به‌طور طبیعی اشباع‌شده است.

نکاتی برای خرید کره بادام زمینی

هنگام خرید کره بادام‌زمینی به دنبال محصولات طبیعی که چربی یا شکر افزوده ندارند یا مقدار آن بسیار کم است باشید. برخی شرکت‌ها روغن‌های هیدروژنه بخشی نیز به نوع معمول کره بادام‌زمینی اضافه می‌کنند و بسته به مقداری که افزوده می‌شود، ممکن است چربی‌های ترنس نیز در آن وجود داشته باشند. از نظر سدیم حتی طبیعی ترین برندهای کره بادام زمینی، مقداری نمک برای طعم به آن می‌افزایند. اگرچه با مقدار کم آن نیز می‌توان طعم خوبی ایجاد کرد و حدود 120 میلی‌گرم سدیم در هر دو قاشق غذاخوری معمولاً مطلوب است.

این کره‌ ضد کلسترول است

کره بادام زمینی برای کسانی که مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، مفید می باشد، زیرا چربی‌های موجود در بادام‌زمینی از نوع چربی‌های خوب هستند. به علاوه دارای فیتوسترول است که ساختاری شبیه به کلسترول موجود در غذاهای حیوانی دارد، با این تفاوت که بر خلاف کلسترول، فیتوسترول برای سلامت قلب و عروق مضر نیست.

در ضمن، هر 32 گرم کره بادام‌زمینی حدود 50 میلی‌گرم فیتوسترول دارد و بررسی‌ها نشان داده مصرف روزانه 2 گرم فیتوسترول می‌تواند تا 10 درصد از میزان کلسترول LDL یا کلسترول بد بکاهد و در صورتی که فرد رژیم کم چربی داشته باشد، می‌تواند میزان کلسترول بد را تا 20 درصد پایین آورد. در کل تحقیقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام‌زمینی در هفته، تا 37 درصد از خطر بیماری‌های قلبی می‌کاهد. پس اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی در امان باشید، از یک مشت بادام‌زمینی (حاوی ده عدد) یا یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی، آن هم 4 بار در هفته شروع کنید.

خواص داروئی کره بادام زمینی

ضد سرطان

تحقیقات دیگری نشان داده اند که مصرف یک واحد بادام‌زمینی (10 عدد بادام زمینی) در هفته می‌تواند از بروز سرطان روده در زنان پیشگیری کند. فیتوسترول موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی نیز می‌تواند رشد سلو‌ل‌های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند کرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بکاهد.

به‌علاوه، بادام‌زمینی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام رزوراترول است که می‌تواند به نوعی ترکیب ضدسرطانی به نام پیساتانول تغییر شکل یابد. این تغییر شکل به کمک نوعی آنزیم که در تومورهای سرطانی یافت می‌شود، ایجاد می‌شود و به این ترتیب مانع رشد تومورها خواهد شد.

ضد دیابت

جالب است بدانید ثابت شده که مصرف منظم کره بادام‌زمینی (حداقل 5 قاشق غذاخوری در هفته) می‌تواند از بروز دیابت نوع 2 در زنان پیشگیری کند. فیبر و منیزیم موجود در کره بادام‌زمینی از جمله دلایل خاصیت ضددیابتی این ماده غذایی هستند.

دشمن سنگ کیسه صفرا

تحقیقات بی‌شماری نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام‌زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دلیل این خاصیت بادام زمینی نیز وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم است. مطالعه 20ساله روی بیش از 80 هزار زن نشان می‌دهد زنانی که حداقل دو قاشق غذاخوری بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی در هفته مصرف می‌کنند تا 25 درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا می‌شوند. شاید باور نکنید، اما این راه ساده و آسانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

باز هم فیتواسترول

اما در مورد مصرف منظم این نوع کره توسط خانم‌های باردار باید بگوییم، امروزه بحث فیتواسترادیول بسیار داغ بوده و محققان اثرات گوناگونی را به آن نسبت می‌دهند؛ مثلا مشکلات قاعدگی را به کمک آن می‌توان برطرف کرد، و یا اینکه این مواد قادرند احتمال بروز پوکی استخوان را کم کنند.

از آنجایی که فیتواسترادیول‌ در بادام‌زمینی وجود دارد (یعنی در هر 100 گرم کره بادام‌زمینی، 100 میلی‌گرم از این ماده یافت می‌شود)، می‌تواند برای بیماری‌های زنانه موثر باشد، اما مصرف آن در بارداری دلخواه است، یعنی نه ضرر خاصی برای مادر و جنین دارد و نه منفعت خاصی، فقط مصرف‌اش باید به اندازه و در وعده صبحانه باشد، زیرا در صورت افزایش مصرف کره بادام‌زمینی به دلیل داشتن چربی و انرژی زیاد، مشکل اضافه وزن پیش خواهد آمد. افرادی هم که می‌خواهند شب‌ها شام سبکی بخورند، می‌توانند با یک فنجان چای، یک یا دو واحد نان آغشته به این نوع کره را میل کنند.

هشدارها:

با وجود تمامی فواید یاد شده، بادام‌زمینی جزء مواد غذایی آلرژی‌زا (حساسیت زا) است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری که مصرف مقدار کمی از‌ آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن کره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست. بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی کودک استفاده کرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و کره‌ ی آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند. یادتان نرود که کره بادام‌زمینی طبیعی را می‌توان برای یک یا دو هفته در هوای آزاد و دو ماه در یخچال‌ نگه داشت.

دکمه بازگشت به بالا