تصاویر «قصه های خوب برای بچه های خوب» دوباره جان گرفتند
با همکاری انجمن تصویرگران ایران و به یاد مهدی آذریزدی، نمایشگاه تصویرسازی «قصه های خوب برای بچه های خوب» از 19 تا 30 تیرماه در گالری استاد ممیز، زمینار و تالار استاد شهناز هنرمندان ایران برپا می شود.
به گزارش خبرنگار رویداد برتر، افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی «قصه های خوب برای بچه های خوب» جمعه 19 تیرماه از ساعت 17 تا 20 در تالار خانه هنر استاد شهناز برگزار شد. معرفی برندگان مسابقه
افتتاحیه نمایشگاه با پخش سرود ملی آغاز شد و سپس علی بوذری، مدیرعامل انجمن تصویرگری و داور مسابقه، خاطره آذریزدی را با خاطره ای از کودکی زنده کرد.
وی یادآور شد: تابستان ها خانه مادربزرگم می ماندم و بعد از خرید همیشه به انتشارات امیرکبیر در خیابان خواجه نصیر می رفتیم. او کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب» را برایم می خرد. حالا دیگر اثری از مادربزرگ، خانه و کتابفروشی نیست، از 9 شعبه انتشارات امیرکبیر فقط چهار شعبه در تهران باقی مانده است و این جای تاسف دارد، اما این کتاب ها و تأثیر آنها همچنان وجود دارد. مرتضی مامیز، علی اکبر صادقی، محمد بهرامی و سایر عزیزان نیز در تصویرسازی این کتاب ها تأثیر زیادی داشتند. تصاویری آوانگارد و خلاقانه که انگار دیروز متولد شده اند و تاثیر ماندگارشان که امروز هم شاهدش هستیم.
وی از همکاری «شورای کتاب کودک» قدردانی کرد و گفت: جای تاسف است که نماینده انتشارات امیرکبیر در این مراسم حضور ندارد.
در ادامه این مراسم، نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک در پیامی صوتی که برای حاضران پخش شد، ضمن تبریک به علی بوذری در انجمن تصویرگران و شورای کتاب کودک، گفت: حضور تصویرگران نسل جدید باعث افتخار ماست. “
انصاری در بخشی از این پیام صوتی تصریح کرد: تاریخدانان تاریخ ادبیات کودک باید به اواسط دهه 30 توجه کنند، زیرا در این زمان ایده داستانسازی و تداوم ادبیات آموزشی ما متولد شد. “
وی تجدید چاپ «قصه های خوب برای بچه های خوب» با استفاده از تصاویر جدید را اتفاقی مثبت دانست و افزود: این رویداد نسل های جدیدی را وارد این عرصه می کند.
در ادامه فروغ الزمان جمالی کارشناس ادبیات کودک ضمن قدردانی از انجمن بزرگداشت آذریزدی گفت: همه می دانیم که آذر بازنویسی است و روش بزرگ فردوسی را انتخاب کرد و کلمه فردا در کلام آذر بسیار وجود داشت. ؛ به این معنا که برخی از واژه ها و مفاهیم در زندگی امروزی به کار نمی روند، بنابراین یکی دیگر از ویژگی های آذر، تازگی است.
وی مهدی آذریزدی را «فرزند زمان» خواند و افزود: آذر در زمان حرکت می کند و اگر به او و زمان بپیوندیم، دهه عجیبی را می بینیم. دهه ای پر از آشفتگی و شور».
همچنین جمالی از مهدی آذریزدی به عنوان نماد «هویت جویی در ادبیات» یاد کرد و مقاله دکتر حبیبی را بهترین مقاله موجود دانست.
در پایان مقداد صادقی، دبیر فراخوان نمایشگاه تصویرسازی «قصه های خوب برای بچه های خوب» روند ایجاد این رویداد را تشریح کرد. او ایجاد این نمایشگاه را نتیجه شش ماه تلاش مستمر دانست.
مقداد صادقی در آستانه این مراسم در گفت و گو با رویداد برتر در توضیح بیشتر درباره آن اظهار کرد: آثار در بخش اصلی و ویژه فراخوان داشتند و بخش اصلی شامل تاریخچه نمایشگاه با الهام از هشت گانه است. داستانهای آذریزدی، بخش جداگانه نیز به شخصیت خود مهدی آذریزدی میپردازد.»
وی در خصوص درج تصاویر نمایشگاه در کتاب و تجدید چاپ آن گفت: این نمایشگاه فقط جنبه رقابتی داشت اما ممکن است ناشر تصمیم بگیرد در آینده از تصاویر استفاده کند.
در این مراسم، مرکزی، محمدی و علی بوذری داوری مسابقات را بر عهده داشتند.
در بخش اصلی، پدرام کازرونی، نیلوفر عطایی فرد و آروین فولادی فر تندیس مسابقه را دریافت کردند و آرمین فتحی، زهرا ایمان و سحر خراسانی لوح مسابقه را دریافت کردند.
در بخش ظاهر ویژه که به شخصیت و فعالیت های ادبی مهدی آذریزدی می پردازد از حنانه ملک پور تجلیل شد. تندیس و تقدیر از این بخش به نجلا مهدوی رسید.
انتهای پیام