جامعه

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در فارس/ جستجو برای یافتن ۲ کودک مفقود و چرایی بی‌توجهی به هشدارها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل زده شرق استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش رویداد برتر سیل روز جمعه روستاهای امامزاده سلطان شهباز، باغ شاد، داهویه، باخنو، درب قلعه، انجیرک علیا و سفلی، آببند، بردنور، مهدی آباد و… استهبان در شرق استان فارس را در بر گرفت. باعث مرگ و ناپدید شدن بسیاری از هموطنان شد. پس از این حادثه محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که عصر شنبه به همراه وزیر کشور از مناطق سیل زده بازدید کرده بود گزارشی از آخرین وضعیت منطقه ارائه کرد.

محمدحسن نامی در گفت وگو با رویداد برتر، با اشاره به جزئیات وقوع سیل در شرق استان فارس اظهار کرد: امروز به همراه آقای وحیدی وزیر کشور از محل حادثه بازدید و سیل را بررسی کردیم. و خسارت ناشی از سیل در رودخانه رودبال.. بررسی کردیم. این سیل پس از ابر بسیار مرطوب و بارش شدید باران در حوضه آبریز رودخانه های چشمه عشاق و رودبال رخ داد و متاسفانه در کمتر از 28 دقیقه سیل شدید رخ داد.

نامی در خصوص اینکه آیا این سیلاب پیش بینی و هشدار داده شده است، گفت: در این زمینه پیش بینی های لازم و اطلاع رسانی از سوی اهالی روستا و اهالی انجام شد اما متاسفانه در برخی موارد این امر با بی توجهی مردم نیز همراه بود. هشدارها در مدت کوتاهی بارندگی شدیدی در این منطقه رخ داد و حدود ۴۵ تا ۴۷ کیلومتر سیلاب سرازیر شد. بررسی ها نشان می داد که در محل وقوع سیل هوا آفتابی است، حتی باران هم نمی بارید، بنابراین هیچکس باور نمی کرد که پس از اخطار سیل رخ دهد.

مردم باور نمی کردند که سیل بیاید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در این حادثه سهل انگاری صورت نگرفته است، گفت: این موضوع را بررسی کرده ایم، متأسفانه به دلیل شرایط جوی مردم باور نمی کردند که چنین سیلابی رخ دهد، بنابراین با وجود هشدار، به آن توجه نکردند. بر اساس تحقیقات ما و اظهارات شاهدان، حدود 2000 نفر در روز جمعه در محل سیل و اطراف آن شنا می کردند که ناگهان سیل رخ داد.

وی درباره چرخه زمان وقوع سیل نیز گفت: این مورد نیاز به بررسی های بیشتر دارد اما بر اساس شواهد در سال های 65 و 88 سیل در این منطقه رخ داده اما تلفاتی نداشته است.

نامی همچنین درباره آخرین آمار مصدومان سیل گفت: متاسفانه تاکنون 22 نفر در این حادثه جان باخته اند که 20 نفر از آنها توسط تیم های امدادی هلال احمر و نیروهای مردمی بسیج کشف شده است. و سپاه از میان کشته شدگان هفت کودک، 11 نفر زن، چهار نفر مرد و دو نفر سالخورده بودند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر مردم در افزایش آمار قربانیان مشارکت نکنند، باز هم ممکن است تعداد قربانیان افزایش یابد، گفت: با تشکر از مردم مهربانی که به همنوعان خود کمک کردند، زیرا اگر اینطور نبودند با کمک مردم، تعداد قربانیان افزایش یافت.

در این زمینه بخوانید: اسامی 20 قربانی سیل در استان فارس اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دو کودک همچنان مفقود هستند، ادامه داد: جلسه ای را در مسجد روستا با حضور وزیر کشور برگزار کردیم تا گروه های تحقیقاتی را در فاصله 10 تا 12 کیلومتری رودخانه تقسیم کنیم. برای پیدا کردن دقیقتر دو کودک

وی درباره محل سکونت سیل زدگان نیز گفت: تعدادی از این افراد اهل استهبان، فسا سابق و شهرستان نی ریز بودند. هیچ یک از کشته شدگان روستایی نبودند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا