سلامت و دانشکسب و کار برتر

نحوه ساخت المنت سرامیکی

 المنت سرامیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از سوال های اساسی فعالین صنعت همواره این بوده که المنت سرامیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با توجه به کاربردهای گسترده المنت های سرامیکی همواره برای بیشتر افراد این سوال پیش میاید که این قطعه پرکاربرد از چه قطعاتی تشکیل شده و چه استفاده هایی دارد؟ در این مقاله قرار است به طور جامع درباره المنت سرامیکی کاربردهای آن، مواد تشکیل دهنده و سایر اطلاعاتی که نیاز است درباره این قطعه بدانید صحبت کنیم اگر شما هم مایلید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری بدست آورید ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

المنت سرامیکی چیست؟

المنت های حرارتی قطعه هایی هستند که انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این المنت ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن ها، المنت سرامیکی است. احتمالا از اسم این قطعه متوجه شدید که سرامیک یکی از اصلی ترین مواد اولیه آن است. المنت های سیمی قابلیت های بیشتری از جمله طول عمر بالاتر نسبت به سایر المنت ها دارند به همین دلیل محبوبیت این المنت ها نیز بسیار بیشتر از انواع دیگر است. همچنین استفاده از المنت های سرامیکی موجب می‌شود گرما به طور یکنواخت در محیط پخش شده و اتلاف گرما و انرژی بسیار کمتر شود.

در المنت سرامیکی، قطعه سرامیک داخل یک پوشش فلزی قرار دارد و جریان برق انتقالی از طریق یک رسانا به سرامیک می‌رسد. حال سرامیک به دلیل خاصیت ویژه خود از جریان الکتریکی دریافتی گرما تولید کرده و آن را به پوشش فلزی بیرونی خود انتقال می‌دهد در نتیجه این پوشش شروع به گرم شدن و پخش یکسان حرارت به محیط اطراف می‌کند. المنت های سرامیکی بسته به نوع استفاده، انواع مختلفی دارند که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

انواع المنت سرامیکی

المنت های سرامیکی بسته به نوع مصرف به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • المنت سرامیکی تخت
  • المنت سرامیکی هویه ای
  • المنت سرامیکی تسمه ای
  • المنت سرامیکی گرد

البته انواع دیگری از المنت های سرامیکی نیز وجود دارند اما رایج ترین این قطعات همان هایی بودند که در بالا معرفی کردیم. همچنین شما می‌توانید به طور اختصاصی المنت سرامیکی مخصوص خود را بسازید.

کاربردهای المنت سرامیکی

این نوع از المنت ها کاربردهای متنوع و گسترده ای دارد. از جمله مهم ترین موارد استفاده این المنت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده در دستگاه های تزریق پلاستیک
  2. استفاده در صنایع تولید لاستیک
  3. استفاده در صنعت تزریق آلومینیوم
  4. استفاده در صنعت ذوب انواع مواد اولیه
  5. استفاده در سیلندرهای مخازن و لوله های صنعتی

بدون شک المنت سرامیکی کاربردهای دیگری نیز در صنایع کوچک و بزرگ دارد که ذکر همه موارد در یک مقاله ممکن نبود.

کاربرد المنت صنعتی سرامیکی

انرژی الکتریکی همان عنصری است که در المنت های سرامیکی سبب گرم شدن آن می شود. المنت ها از مواد سرامیکی خالص ساخته می شوند ولی مواد اولیه کامپوزیت سرامیکی و فلز هم برای ساخت آن ها به کار می آید. برای اجزای مختلف این المنت از سیم فلزی نیکروم استفاده می شود. سیم های فلزی که در ساخت المنت ها به کار گرفته می شوند از نیکروم ساخته شده اند. نیکروم یک ماده بسیار مقاوم در برابر انواع آسیب هاست.

به طور کلی در زمان خرید المنت ها به این نکته توجه داشته باشید که مواد اولیه بسیار پر اهمیت هستند. موادی که برای ساخت المنت به کار گرفته می شوند، در عملکرد آن نقش تعیین کننده ای خواهند داشت. از همین رو باید نهایت دقت را در انتخاب داشته باشید. خرید المنت سرامیکی برای بسیاری از صنایع و کسب و کار ها ضروری به حساب می آید. این المنت های منابع تمیز، راحت و قابل اعتماد برای بسیاری از صنایع و کسب و کار ها ضروری به حساب می آیند.

مزایای استفاده از المنت سرامیکی

المنت‌ سرامیکی نسبت به المنت‌های سیمی و دیگر المنت‌های فلزی چندین مزیت دارد. به‌طورمعمول طول عمر المنت سرامیکی از سایر المنت‌ها بیشتر است و گرمای نسبتاً متعادلی به نسبت سایر المنت‌ها از خود تولید می‌کنند… المنت‌های سیمی در انتها دچار سوختگی می‌شوند و تولید حرارت آن‌ها به پایان می‌رسد و اگر در تماس با مواد مشتعل قرار بگیرند ایجاد آتش‌سوزی می‌کنند اما المنت‌های سرامیکی در مقایسه با المنت‌های فلزی درزمانی که فعالیت دارند گرمای متعادل تولید کرده و سطح دمای آن بالا نمی‌رود به همین دلیل دچار سوختگی و آتش‌سوزی نمی‌شوند.

کاربری متنوع؛ از المنت سرامیکی می توان برای ایجاد گرمای مستقیم و یا غیر مستقیم در یک ناحیه و یا یک جسم استفاده کرد. از همین رو، از این المنت برای تولید محصولاتی مختلفی می توان استفاده کرد که احتیاج به ذوب شدن، پختن، خشک شدن، گرم شدن و یا تغییر حالت پیدا کردن (از طریق گرما) دارند. در نظر داشته باشید که از المنت سرامیکی نه تنها برای پردازش مواد اولیه و در خط تولید آن ها استفاده می شود، بلکه بسیاری از محصولات و تجهیزات مانند سشوار، اتوی مو، توسترها و حتی بخاری ها و هیترهای محیطی نیز برای عملکرد خود احتیاج به استفاده از این نوع المنت دارند.

استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم؛ المنت سرامیکی قادر است تا هم به صورت مستقیم، و هم به صورت غیرمستقیم مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این المنت در فن های هیتر را می توان به عنوان مثالی از استفاده غیرمستقیم در نظر گرفت. چراکه المنت هوای اطراف خود را گرم کرده و این هوا از طریق یک فن (پنکه) به اطراف فرستاده می شود. استفاده از المنت سرامیکی برای گرم کردن آب را می توان به عنوان مثالی برای استفاده مستقیم در نظر گرفت، چراکه آب در تماس مستقیم با خود المنت قرار می گیرد و از این طریق انرژی گرمایی را دریافت میکند.

کارایی بالا؛مدل های مختلف المنت سرامیکی قادر به تولید گرمایی بالا (بین 300 الی 700 درجه سانتی گراد) هستند و می توانند این گرما را به صورت بسیار متوازن در محیط پخش کنند. بسیاری از متخصصان، استفاده از المنت سرامیکی را نسبت به استفاده از المنت های سیمی ترجیح می دهند و دلیل خود برای این انتخاب را دو موضوع قدرت و توازن بیشتر گرما بیان می کنند. در مقایسه با المنت های سیمی، این مدل گرما را بیشتر در خود نگاه می دارد و امنیت بیشتری (برای مثال احتمال ایجاد آتش سوزی) نیز خواهد داشت.

مقاومت بالا: یکی دیگر از دلایل کارایی بالای المنت سرامیکی، مقاومت الکتریکی بالای آن است؛ هرچه میزان مقاومت الکتریکی یک المنت بیشتر باشد، توان گرمایی آن نیز بیشتر خواهد بود.

المنت‌ سرامیکی دارای طول عمر نسبتاً بالایی در مقایسه با سایر المنت‌ها است. المنت‌های فلزی معمولاً مدت‌زمان و طول عمرشان مشخص است (دارای دوره گرمایشی هستند) و بعد از گذشت زمان (البته این زمان کوتاه نیست) شکننده می‌شوند و ترک‌خورده و از کار می‌افتند. از سوی دیگر المنت‌های سرامیکی می توانند تعداد زیادی از دوره‌های گرمایشی را بدون اینکه دچار ترک‌خوردگی و یا شکستگی شوند تحمل کنند. تنها دلیلی که باعث ترک‌خوردگی و شکستگی در المنت‌های سرامیکی می‌شود ایجاد فشار بالا در آن‌ها مانند افتادن و یا ایجاد ضربه مستقیم توسط سایر اشیا است.

سفارش ساخت انواع المنت سرامیکی

المنت سرامیکی از ساختارهای 1 تیکه و 2 تیکه و 3 تیکه تشکیل‌شده است. جنس المنت سرامیکی از استیل است که یک‌لایه نیکل بر روی آن وجود دارد. المنت سرامیکی با این روکش می‌تواند حرارتی تا حدود 780 درجه سانتی گراد را تحمل کند. این مقاومت در برابر حرارت به دلیل استفاده از سرامیک در تولید این المنت‌ها است. سیم المنت سرامیکی برای حرارت‌ها و مقاومت‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شود. اینکه از چه نوع المنتی با چه میزان مقاومتی استفاده شود به صنعت و تقاضای مشتری بستگی دارد و بر اساس آن تنظیم می‌شود.

همان‌طور که گفته شد یکی از وسایل پرکاربرد در صنعت برق و نیروگاه استفاده از سیم‌های نیمه رسانایی است که بتوانند علاوه بر عبور جریان الکتریکی مقاومت بسیار زیادی در مقابل گرمای ایجادشده توسط عبور جریان از خود نشان دهند. این سیم‌ها با نام المنت ساخته‌شده و به بازار عرضه می‌شوند.

 یکی از انواع پرکاربرد المنت‌ها نوع سرامیکی آن‌ها است. المنت سرامیکی یک سیم نیمه‌هادی است که می‌تواند انواع جریان‌های الکتریکی را در دماهای بسیار زیاد از خود عبور دهد و مقاومت زیادی در برابر مشتعل‌شدن و هم‌چنین ذوب شدن از خود نشان دهد. این المنت در صنعت برق بسیار مورداستفاده قرارگرفته و بسیار ارزان است. عمر المنت سرامیکی نسبت به سایر المنت‌ها بسیار بیشتر است.

خرید المنت صنعتی سرامیکی

المنت سرامیکی یکی از انواع المنت های حرارتی به حساب می آید. این سیستم گرمایشی در ساختمان های مختلف خصوصا ساختمان صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. المنت های سرامیکی دارای طراحی و اندازه های متنوعی هستند. به این ترتیب می توانید گزینه مورد نظر خود را از بین مدل های مختلف المنت پیدا کنید. المنت های سرامیکی یک محصول کارآمد و با دوام هستند که در ساختمان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

آن ها وظیفه گرم کردن فضا یا سیالات را بر عهده دارند. با وجود یک المنت می توانید فضا را در کمترین زمان ممکن گرم کنید. برای ساخت المنت ها از سرامیک استفاده می شود. سرامیک یک ماده رساناست که به راحتی فضای اطراف را گرم می کند. این گرما تا زمانی طولانی باقی می ماند و پایدار است. اندازه و ویژگی های بدنه در هر یک از این المنت های موجود در بازار متنوع است. هر یک از آن ها قدرت گرم کردن متفاوتی دارند و در مکان خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته مهمی که برای خرید المنت صنعتی سرامیکی وجود دارد، امکان سفارشی سازی محصول است. المنت مورد نظر شما با سفارشی سازی دقیقا مطابق نیازی که دارید، تولید می شود که طبعا قیمت متفاوتی نسبت به المنت های استاندارد دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره ویژگی های المنت های سرامیکی، فروش المنت های سرامیکی، طراحی سفارشی المنت، طراحی بدنه المنت های سرامیکی، کاربرد این المنت و در نهایت قیمت المنت سرامیکی صحبت کنیم.

ویژگی های المنت سرامیکی

هر چقدر مقاومت و قدرت دستگاه المنت بیشتر باشد، گرمای بیشتری هم توسط آن تولید می شود. المنت های حرارتی سرامیکی نسبت به محصولات فلزی مقاومت بیشتری دارند. المنت های سرامیکی نسبت به رقیبان خود عملکرد بهتر و قیمت مناسب تری دارد. المنت سرامیکی معمولا اندازه کوچکی دارد؛ پس حمل آن آسان است. به این ترتیب می توانید از آن در هر جایی استفاده کنید. مهم ترین ویژگی موجود در المنت های سرامیکی این است که به سرعت گرم می شوند.

برای اینکه المنت را برای استفاده آماده کنید، به زمان کمی نیاز است. سرامیک یک ماده رسانا در گرماست. این رسانایی بالا، سبب عملکرد بهتر المنت و حفظ گرما توسط آن می شود. واحد های سرامیکی ایمنی بالایی دارند و آلاینده های سمی تولید نمی کنند.

طراحی بدنه المنت های سرامیکی

در مراکز فروش المنت سرامیکی با محصولاتی فشرده و متنوع رو به رو خواهید شد. با وجود اندازه های فشرده ای که این المنت ها دارند، در گرم کردن فضا بسیار قدرتمند هستند. با توجه به ساختار و اندازه ای که این المنت ها دارند، روی دیوار، در قفسه ها، روی میز یا کف قابل نصب هستند. شما می توانید آن را در هر جایی که لازم است، نصب یا استفاده کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که تجهیز کردن المنت ها فاکتوری است که خودتان می توانید اضافه کنید یا آن را در المنت های مجهز و جدید خریداری کنید. ترموستات و ترموکوپل از همین تجهیزات هستند. به این شکل می توانید دستگاه المنت را از آسیب های ناشی از بالا رفتن حرارت  نجات دهید. این تجهیزات یک حداکثر دمای مجاز برای دستگاه تعیین کرده اند که دستگاه از این محدوده بیشتر تجاوز نخواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا