خارجی

رایزنی علی‌اف و ماکرون درباره گذرگاه لاچین

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری آذربایجان در بیانیه ای از گفتگوی تلفنی الهام علی اف با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه خبر داد.

بر این اساس، طرفین اعتراض نهادهای مدنی جمهوری آذربایجان به بهره برداری از معادن کریدور لاچین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین بررسی وضعیت جاده شهر خان کندی در منطقه لاچین از محورهای دیگر گفتگوی تلفنی مکرون با علی اف بود.

رئیس جمهوری آذربایجان نیز مدعی شد که ارمنستان 8 روستا برای این کشور دارد.

مکرون همچنین در سخنرانی خود اعلام کرد که کشورش آماده حمایت از عادی سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان و ادامه مذاکرات صلح است.

وزارت امور خارجه روسیه و وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان پنجشنبه گذشته در تماسی تلفنی از تصمیم ارمنستان مبنی بر خودداری از شرکت در مذاکرات سه جانبه با هدف انعقاد توافقنامه صلح بین ایروان و باکو ابراز تاسف کردند.

این دیدار قرار بود در 23 دسامبر (دیروز، 2 ژانویه) در مسکو برگزار شود. 3 روز پیش گزارش شد که ارمنستان به دلیل وضعیت کنونی کریدور لاچین درخواست به تعویق انداختن نشست مذکور را کرده است.

پس از 44 روز جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی، دو کشور با میانجیگری روسیه توافقنامه آتش بس امضا کردند. بر اساس توافق سه جانبه، کنترل شهر لاچین به جمهوری آذربایجان واگذار شد. شهر لاچین و مناطق و روستاهای اطراف آن در سال 1922 به کنترل ارامنه درآمد و دولت آذربایجان در سال های اخیر خواستار خروج نیروهای ارمنی از این منطقه شده است.

310310

دکمه بازگشت به بالا