وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

رویداد برتر/لرستان نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: بیش از 87 هزار نفر در خرم آباد زیر سقف های لرزان زندگی می کنند.

رضا حیدری امروز 14 آذرماه در نشست عبرت آموزی زلزله بم که توسط راه و شهرسازی لرستان و سالن جلسات کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه کارهای اولویت دار و فوری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری: تجدید دستمال های فرسوده یکی از این کارهای اولویت دار و فوری است.

وی افزود: شرکت بهسازی شهری با توجه به اینکه ایران جزو ده کشور آسیب پذیر جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض بلایای طبیعی هستند، می خواهیم برای جلوگیری از بمب دیگر آن را پیگیری کنیم. در هر جای ایران ممکن است این اتفاق بیفتد.”

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه 2.7 میلیون نفر در ایران زیر سقف های لرزان زندگی می کنند، گفت: هر 10 سال یک زلزله به بزرگی 6 ریشتر و بالاتر رخ می دهد.

شهرستان های دورود، بروجرد و خرم آباد با وجود گسل دشت سیلاخور در برابر زلزله مصون نیستند.

حیدری با بیان اینکه در مناطقی که هدف شرکت بهسازی شهری ایران مقاوم سازی، مرمت و مقاوم سازی این ساختمان ها است، تصریح کرد: در لرستان متاسفانه شهرهای دورود، بروجرد و خرم آباد علیرغم وجود زلزله مصون نیستند. گسل دشت سیلاخور

وی گفت: موضوع نوسازی در حوزه های هدف شرکت بازآفرینی ایران نباید بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد، بلکه شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و مردم باید همکاری های چند جانبه را شکل دهند.

بسته تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: برای دستیابی به این اهداف متولیان باید بسته تشویقی در نظر بگیرند که خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته هایی را در نظر گرفته است که شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و استان ها از آن حمایت می کنند. ادارات راهداری و شهرسازی . . باید با متقاضیان کار کنند تا مردم را تشویق کنند تا خانه های خود را تکمیل کنند.

حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی پرداخت وام نوسازی به ساکنان و سازندگان بافت های فرسوده را در نظر گرفته است، این وام بدون وثیقه است و بانک ها باید با مردم همکاری کنند، متاسفانه بانک ها تاکنون همکاری داشته اند. خوب با مردم و وزارت راه. و شهرسازی نبود – وی افزود: امکان اسکان موقت برای مدت بازسازی به مبلغ 60 میلیون تومان با 36 اقساط ماهانه برای افرادی که بافت فرسوده را نوسازی می کنند در نظر گرفتند که این نیز مستلزم همکاری بانک ها

وی گفت: یکی از الزامات بسته های تشویقی تخفیف پروانه ساختمانی این است که شهرداری های شهرستان های استان باید در کمتر از یک ماه پروانه صادر کنند و تخفیف های خوبی بین 50 تا 100 درصد به متقاضیان بدهند.

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل پارکینگ و ضوابط معماری را از دیگر مفاد بسته های تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی برشمرد و به دستگاه های خدمات رسان گفت: منتظریم شخصی سازه های آنها را تخریب کند و از انشعابات سابق استفاده کند. بافت فرسوده بر اساس بند 11 قانون حمایت از نوسازی و تعمیر پارچه، امکان استفاده از انشعابات قبلی وجود دارد و دستگاه های خدمات رسان باید همکاری لازم را به عمل آورند و در صورت عدم امکان استفاده از انشعابات قبلی، این ابزارها باید خارج از خط و با تخفیف در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

بند «ک» قانون بودجه شماره ۱۴۰۱ تبصره ۱۱

حیدری با بیان اینکه فرم جیم به شدت در ادارات انجام می شود اما راه و شهرسازی همکاری خوبی با متقاضیان داشته است، تصریح کرد: اقامت 5 ساله، تخفیف سازمان نظام مهندسی و ایجاد کاربری های انتفاعی از مهمترین موارد است. با توجه به سایر مفاد بسته تشویقی بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه 1401 موضوع بحث است که در این زمینه می توان هدف ما دانست که بر اساس آن وزارت. Út-és Városfélezzeti Zrt. می تواند از زمین های متعلق به سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال 2014 تأسیس شده اند، در اولویت استفاده کند. توسط افراد خصوصی تصاحب و بر اساس نقشه های مصوب شهری ساخته شده و همچنان به بهره برداری می رسد. به صاحبان تحویل داده شد.

وی گفت: حتی در مورد املاک بنیاد نیز تدابیری اندیشیده شده تا متقاضی بتواند با تایید اداره بنیاد از وام و تسهیلات استفاده کند.

خرم آباد حدود 500 هکتار بافت شهری ناکارآمد دارد

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: حدود 500 هکتار بافت شهری ناکارآمد در شهرهای لرستان به ویژه خرم آباد وجود دارد.

حیدری افزود: 26 هزار و 497 خانوار در قالب 87 هزار و 589 نفر در این بافت شهری 500 هکتاری ناکارآمد زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به نوعی زیر سقف می لرزند که باید تدابیر ویژه ای برای آنها اندیشیده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا