خبرهای کلیکسب و کار برتر

روش های نوین کشت گلخانه ای چیست؟

با پیشرفت علم و فناوری، روش های نوین و ابتکاری در صنایع مختلف ایجاد شده است. گلخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. روش های زیادی برای کاشت در گلخانه وجود دارد که برخی از آنها را در مجله حقوقی هللا نو دادمان می نویسیم.

انواع روش های کشت گلخانه ای

  • خاک

روش اول در کشت گلخانه‌ای، روش خاک‌ورزی یا نشاءکاری نامیده می‌شود، به‌این‌ترتیب در گلخانه طاق‌هایی ساخته می‌شود و خاک‌های مناسب، سبک و مستحکم را گودال می‌گویند تا این طاق‌ها را پر کنند. یکی دیگر از روش های متعلق به این دسته و دسته خاک ورزی، کاشت گیاهان مورد نظر در گلخانه است که ابتدا آنها را در گلدان می کارند و به گلخانه منتقل می کنند. روش، نظر محصول را می توان ظرف 20 روز از این هفته انجام داد. در واقع، برخی از محصولات عمر طولانی تری دارند، تا یک ماه.

  • آب کشت

روش دوم کشت گلخانه ای، کشت آبی یا هیدروپونیک است که کلمه هیدروپونیک از دو قسمت «هیدرو» و «پونیک» تشکیل شده است. قسمت بند آب و قسمت پونیک به معنای کار و تلاش است.

به این ترتیب از خاک برای رشد گیاه استفاده نمی شود و برای مصارف دیگر استفاده می شود. به این ترتیب مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز گیاهان در محلول مخصوص به گیاه داده می شود، در عوض می توانیم از ژل مخصوص استفاده کنیم، از خاک می آید، با استفاده از روش هیدروپونیک می توان از برخی بیماری ها جلوگیری کرد. با استفاده از گلخانه هوشمند هیدروپونیک محصولاتی با کیفیت بالا تولید خواهید کرد.

3- سیستم آئروپونیک

این سیستم یکی از پیشرفته ترین روش ها در انواع سیستم های کشت گلخانه ای است که گیاه بدون استفاده از خاک یا بستر دیگری در محیطی که محلول غذایی به صورت غبار روی ریشه ها پاشیده می شود، پرورش می یابد. به این ترتیب تلفات آب و غذا به کمترین حد و سرعت رشد و تولید به بالاترین حد رسید. به این ترتیب اکسیژن رسانی به ریشه ها افزایش می یابد که باعث افزایش رشد ریشه و در نهایت افزایش سطح جذب عناصر غذایی می شود.

4-  سیستم های قطره چکان

پرلیت به طور گسترده در این سیستم رشد استفاده می شود و گیاهان به صورت گلدانی یا کیسه ای می آیند.برای تهویه مناسب یک نقطه چکه در لبه کیسه قرار دهید.

5- دما

با نصب ترموستات هوشمند در گلخانه خود می توانید دمای بهینه گیاهان پرورش یافته در فضای گلخانه خود را کنترل کنید. دمای مجاز را به این ترموستات می گوید تا در صورت پایین یا بیشتر شدن دما، ترموستات به سرعت با کمک هوش مصنوعی شرایط را تشخیص داده و به طور خودکار دما را در سطح سفر تنظیم می کند.

6-رطوبت

سنسور رطوبت می تواند میزان رطوبت موجود در هوای گلخانه هوشمند را روی اپلیکیشن مربوطه روی گوشی شما نمایش دهد. علاوه بر این، اگر رطوبت هوا کمتر یا بیشتر از حد لازم باشد، سنسور با به صدا درآوردن آلارم شما را مطلع می کند تا به محصولات موجود آسیبی وارد نشود.

7- غلظت گاز CO2

ردیاب گاز می تواند غلظت انواع گازها از جمله دی اکسید کربن را در فضا تشخیص دهد و با به صدا درآوردن آلارم یا ارسال پیامک به گوشی شما را از آن مطلع کند.

8- تابش نور

با فشار دادن یک دکمه می توانید میزان نور گلخانه هوشمند خود را از خانه یا هر جای دیگری کنترل کنید. سیستم سایه هوشمند به شما این امکان را می دهد تا با لمس صفحه نمایش گوشی، میزان نور خورشید در گلخانه را در یک روز گرم تابستان کاهش دهید تا از سالم ترین شرایط برای گیاهان گلخانه ای خود اطمینان حاصل کنید.

تاثیر گلخانه های هوشمند بر کشاورزی

نهال ها بزرگترین سهم گلخانه ها در خاک و محصولات هستند. در هنگام کاشت بذر در بهترین شرایط در گلخانه رشد می کند و پس از تبدیل شدن به نهال به زمین کشاورزی منتقل می شود و در آنجا به رشد و ثمر دادن ادامه می دهد. در زیر به کمک بذرکاری به کشاورزی و دلایل عدم کاشت بذر از ابتدا در زمین های کشاورزی اشاره خواهد شد.

شرایط رشد بهینه گیاه و رشد سریع

کوتاه کردن مدت رشد و نمو گیاهان بذری و تحویل زودهنگام و زودهنگام محصولات به بازار (محصولات اولیه).

استفاده بهینه از آب

افزایش احتمال جوانه زنی هر بذر و نیاز به بذر کمتر

کاهش جدی آفات و بیماری ها

افزایش کیفیت و کیفیت محصولات

افزایش درآمد کشاورزان به دلیل رشد محصولات جوان ( زودرس).

جابجایی کارکنان را کاهش دهید

و بسیاری از مزایای دیگر

تصور کنید که گلخانه های مدرن چگونه می توانند به بهبود محصولات و محصولات کمک کنند اگر تأثیر مثبتی بر کشاورزی داشته باشند.

4 مزیت گلخانه هوشمند برای پرورش دهندگان  محصولات

گلخانه های هوشمند مجهز به حسگرهای مدرن و فناوری های ارتباطی به طور خودکار اطلاعات شبانه روزی را از محیط اطراف و محصولات دریافت می کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده به یک پلتفرم اینترنت اشیا تبدیل می‌شوند که در آن الگوریتم‌های تحلیلی آن‌ها را به اطلاعات مفیدی برای تشخیص خطاها و ناهنجاری‌های سیستم تبدیل می‌کنند. بنابراین، عملکرد تهویه مطبوع و روشنایی و همچنین آبیاری و سمپاشی را می توان با توجه به تقاضا سفارشی کرد. نظارت مستمر داده ها توسعه مدل های پیش بینی را برای ارزیابی خطر بیماری و عفونت محصول تسهیل می کند.

گلخانه هوشمند با باز کردن بینش در مورد محصولات بزرگتر، به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که نیروی کار را به حداقل برسانند و در عین حال نرخ عملکرد را بهینه کنند، کارایی منابع و استفاده از مواد شیمیایی را بهبود بخشند.

  1. شرایط آب و هوایی ایده آل را حفظ کنید

حسگرهای اینترنت اشیا به کشاورزان اجازه می‌دهد تا انواع داده‌ها را در سطوح بی‌سابقه‌ای از جزئیات جمع‌آوری کنند. آنها داده های بلادرنگ را در مورد عوامل مهم آب و هوایی مانند دمای گلخانه، رطوبت، قرار گرفتن در معرض نور و دی اکسید کربن ارائه می دهند. این داده ها به تنظیمات تهویه مطبوع و روشنایی نیاز دارند تا شرایط بهینه رشد گیاه را حفظ کنند و در عین حال صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند. در همین حال، سنسورهای حرکت/شتاب به شناسایی درهایی که به طور تصادفی برای یک محیط کاملاً کنترل شده باز مانده اند کمک می کنند.

  1. تقویت روش های آبیاری و کوددهی

علاوه بر پارامترهای محیطی، گلخانه های هوشمند به کشاورزان اجازه می دهد تا از شرایط محصول خود مطلع شوند. این تضمین می کند که فعالیت های آبیاری و کوددهی مطابق با نیازهای واقعی محصولاتی است که برای عملکرد بالا کشت می شوند. به عنوان مثال، نسبت حجمی خاک مقدار آبی که محاسبه می شود نشان می دهد که آیا گیاهان تحت تنش آبی هستند یا خیر. به همین ترتیب، اندازه گیری شوری خاک بینش مفیدی را در مورد نیازهای کود فراهم می کند. بر اساس این داده ها، آبپاش ها و سیستم های اسپری می توانند به طور خودکار فعال شوند تا نیازهای محصول را در زمان واقعی برآورده کنند و در عین حال دخالت دستی را به حداقل برسانند.

  1. کنترل عفونت و پیشگیری از بیماری

عفونت گیاهی یک چالش همیشگی است. با هر بار شیوع خسارت زیادی به محصولات زراعی وارد می کند. درمان های شیمیایی در دسترس هستند، اما کشاورزان اغلب بهترین زمان برای استفاده از آنها را نمی دانند. برنامه هایی که از استاندارد فراتر می روند، نگرانی های زیست محیطی، ایمنی و هزینه ای را ایجاد می کنند. در صورت عدم درمان، یک بیماری ویرانگر می تواند گسترش یابد.

با کمک یک سیستم یادگیری ماشینی، داده‌های مربوط به محیط‌های گلخانه، شرایط آب و هوایی خارجی و ویژگی‌های خاک اطلاعات ارزشمندی را در مورد خطرات آفات و قارچ‌ها نشان می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات، کشاورزان می توانند دقیقاً در صورت نیاز از درمان استفاده کنند تا از یک محصول سالم با حداقل هزینه شیمیایی اطمینان حاصل کنند.

  1. جلوگیری از سرقت و بهبود امنیت

گلخانه هایی با محصولات با ارزش بالا در برابر سارقان آسیب پذیر هستند. پیاده سازی شبکه های نظارت سنتی با دوربین های مدار بسته گران است، بنابراین بسیاری از تولید کنندگان سیستم های امنیتی از این قابلیت بی اطلاع هستند. در این زمینه، حسگرهای اینترنت اشیا در گلخانه‌های هوشمند، زیرساختی مقرون‌به‌صرفه برای نظارت بر شرایط درب و شناسایی فعالیت‌های مشکوک فراهم می‌کنند. به سیستم دزدگیر اتوماتیک متصل هستند، در صورت بروز مشکل امنیتی فورا به سازندگان اطلاع می دهند.

البته گلخانه های هوشمند در کنار مزایا، معایبی نیز دارند. برخی از این معایب عبارتند از:

هزینه های سرمایه گذاری در سیستم هیدروپونیک بیشتر از سیستم های گلخانه ای مرسوم است که این هزینه های اضافی به دلیل احداث حوضچه ها، کانال ها و استفاده از پمپ ها می باشد.

هزینه برق برای بهره برداری از تاسیسات بالا است.

مشکلات تهویه مطبوع

عدم وجود خواص بافری (بافر).

نیاز به کمک تکنسین هایی که قادر به تهیه، تجزیه و تحلیل، ترکیب و بازسازی محلول غذایی باشند.

اگر مزایا و معایب این روش های جدید کشت در گلخانه را با هم ترکیب کنیم و با هم مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که استفاده از این روش ها برای صاحب گلخانه سود بیشتری خواهد داشت.

منبع: شرکت گلخانه سازی سپید الوند

دکمه بازگشت به بالا