خبرهای کلی

بازار سرمایه؛ سرنوشت مردم ، مراقبت از دولت

حضور شلوغ پیشخوان ها و کارگزاران برای ورود به بورس کالا ، گاه با فراموشی از راه دور از رسانه های اجتماعی ادامه می یابد ، زیرا مقامات شلوغ تلاش می کنند روند ثبت نام را آسانتر کنند.

عصر طلایی بورس کالا از ابتدای امسال ادامه داشته است. کارشناسان اقتصاد بین الملل باید این واقعیت را تحلیل کنند که در شرایط رکود رکود اکثر بورس های جهان ، بازار سرمایه در ایران در بهترین دوره رونق قرار دارد. اما با توجه به استقبال دولت و مردم ایران ، باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

میزان نقدینگی در کشور در آخرین آمار بیش از 2 میلیون و 30000 میلیارد دلار است و جهت این نقدینگی بزرگ در بازار سرمایه برای اقتصاد ایران می تواند یک روند امیدوار کننده باشد.

شکی نیست که این نقدینگی علاوه بر تأثیرات تورمی شدید ، منجر به زلزله ویرانگر در بازارهای ارز ، ارز و مسکن نیز خواهد شد.این امر می تواند زمین لرزه ای ویرانگر در همه ارکان اقتصاد ایران ایجاد کند. وی همچنین اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور را تسریع می کند ، مشروط بر اینکه دولت از بازار مراقبت کند و رویکردی دور بینانه و ساختاری نسبت به آن داشته باشد. رویکرد ابزاری کوتاه مدت دولت برای حل نقدینگی یا مشکل کسری بودجه در چارچوب تاج و تحریم تهدیدی جدی برای این بازار است. از این رو انتظار می رود که دولت از این روند خوب به عنوان یک امر خوب استفاده کند و از آن برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور با رویکرد بلند مدت استفاده کند.

در همین راستا ، به عنوان یک روزنامه نگار و نه یک کارشناس اقتصاد ، می خواهم به چند نکته از قبیل اقدامات دولت و مراقبت از پاسخ مناسب به منافع مردم برای بازار سرمایه اشاره کنم:

1 مسئولان کشور باید از این فرصت برای جذب مردم به بازار سرمایه استفاده کنند تا آنها را با بازار بورس آشنا کرده و آموزش بورس را گسترش دهند. مردم باید تفاوت بین یک سرمایه گذار و یک کارگزار اقتصادی را بدانند و باید با ورود به حوزه سرمایه گذاری با مفاهیم بازار سرمایه و ارز و نحوه ورود به این بازار آشنا شوند. استفاده از ظرفیت رسانه ملی و اینترنت برای یادگیری اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار یکی از مهمترین و لازم اقدامات دولت اخیراً به منظور ورود فعالان بازار سرمایه است. این زمینه از نگاه ذینفعان آنها. برای استقبال از مردم ، این بازار را تبدیل به میدان فاسد جولان کنید.

2 افزایش نظارت مشاوران و واسطه های بازار سهام و آشنایی مردم با حقوق آنها در معالجه خود می تواند بازار را سریعتر به سمت رفاه ، سلامت و شفافیت سوق دهد.

3 یکی از مهمترین نگرانی های دولت برای بازار سرمایه جلوگیری از قیمت حباب است. خبر خوب است که وزیر اقتصاد به فعالان بازار سرمایه اطمینان داده است که اکنون هیچ حبابی در بورس کالا وجود ندارد. اما مراقبت های طولانی مدت هوشمند برای محافظت از این بازار مورد نیاز است.

4 ارائه سهام شرکتهای دولتی و شرکتهای دولتی در بورس کالا یکی از بهترین و ایمن ترین راه ها برای خصوصی سازی و درگیر کردن مردم در اقتصاد کشور است. اما دولت برای ایجاد نقش فعالان بازار سرمایه در مدیریت شرکتها و چشم انداز اقتصادی خصوصی شده ، باید ساختارهای لازم را ایجاد کرده و اقدامات لازم را برای پایان دادن به نقش مدیران عمومی انجام دهد. مشارکت مردم بدون نقش آنها در مدیریت بنگاه های اقتصادی استفاده ابزاری از سرمایه مردم برای ادامه اقتصاد دولت است.

بازار سرمایه و فعال سازی مردم در بورس اوراق بهادار یکی از بهترین راهها برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است ، به شرط آنکه حضور مردم آگاه باشد و ساختارهای لازم برای مشاوره و میانجی گری. حضور فعال در بازار سرمایه می تواند نقش واقعی و موثری در مدیریت بنگاه های اقتصادی داشته باشد.

* منتشر شده در روزنامه قدس | سه شنبه ، 29 مه 1999

دکمه بازگشت به بالا