اقتصادی

بررسی تاثیر به ثمر رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگرچه بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز پس از معامله هراس دارد، اما معتقدم زمانی که شرکت ها می توانند نرخ ارز را پایین بیاورند، به ابزارهایی برای ارتقای دستگاه های خود نیاز دارند. کیفیت و کمیت کالاها و به تبع آن سودآوری آنها نیز افزایش می یابد.

رضا صفی خانی در گفت وگو با رویداد برتر درباره وضعیت اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: بر اساس آمار و اسناد موجود، وضعیت اقتصادی ایران در سال 2018 به دلیل خروج آمریکا از برجام و اعمال محدودیت های شدید است. . تحریم ها به ویژه در بخش نفت مطلوب نبود و صادرات نفت از 2.5 میلیون بشکه در روز به 200000 بشکه در روز افزایش یافت.

وی ادامه داد: ریال نیز بیش از 85 درصد از ارزش خود را از دست داده است، از سوی دیگر نرخ رشد منفی اقتصادی در سال های تحریم باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها، افزایش کسری بودجه عمومی و به تبع آن بدهی عمومی شده است. . و موارد دیگر.»

نمودار نرخ رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر

بررسی تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه توافق احتمالی به نفع بازار سرمایه و فعالیت های تولیدی کشور خواهد بود، تاکید کرد: همانطور که در شکل بالا مشخص است رشد اقتصادی کشور در سال 1395 پس از برجام به 14 درصد رسیده است. افزایش شاخص بورس تهران در سال های اخیر به دلیل کاهش ارزش. بر اساس آمار منتشر شده رشد اقتصادی کشور نیز منفی بوده است.

صفی خانی افزود: برای اولین بار طی دو سال گذشته نرخ رشد خالص سرمایه گذاری ثابت در اقتصاد ایران منفی بوده است. یعنی میزان استهلاک سرمایه ثابت بیش از سرمایه گذاری در فعالیت های بلندمدت ناپایدار اقتصادی بوده است.

بررسی تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

وی افزود: همانطور که نمودار نشان می دهد روند خالص تشکیل سرمایه ثابت منفی شده است. ادامه این روند می تواند کشور را با مشکلات جدی مواجه کند اما توافقات و افزایش منابع مالی می تواند سرمایه گذاری عمومی در صنایعی مانند برق و گاز را افزایش دهد. در صورت عدم توافق بر سر معاهده برجام، دولت در تامین مالی این صنایع با مشکلات جدی تری مواجه خواهد شد. برای جذب سرمایه ناگزیر از سود شرکت های بزرگ بورسی سود می برد که به نفع بورس نیست.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره تاثیر تصویب برجام بر بازار سرمایه توضیح داد: اصلی ترین موضوعی که فعالان اقتصادی پس از توافق به آن توجه خواهند کرد، نرخ ارز است. چرا که بازار سرمایه از افت قیمت پس از معامله هراس دارد چرا که برخی معتقدند این امر بر سودآوری شرکت ها بر اساس انحراف تاثیر می گذارد.

صفی خانی ادامه داد: به نظر من اما اگر شرکت ها بتوانند تجهیزات مورد نیاز خود را برای نوسازی تاسیسات تولیدی خود با سرعت کمتری تهیه کنند، کیفیت و کمیت کالا افزایش می یابد و این خود سودآوری را افزایش می دهد. می گذارد.

نمودار نقدینگی کشور به میلیاردها دلار است

بررسی تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

وی در پایان به حجم نقدینگی کشور اشاره کرد و گفت: حجم نقدینگی کشور تا پایان هزار و 400 به 4800 هزار میلیارد تومان می رسد که در صورت شروع به سمپاشی نرخ های سال 95 و 96 این رقم در پایان سال 1401 به 6500 هزار میلیارد تومان می رسد. ، منجر به خروج سرمایه از کشور و کاهش تولید خواهیم شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا