سلامت و دانش

روش های جلوگیری از بارداری و معرفی آن ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های مختلف پیشگیری از بارداری و نحوه انتخاب و استفاده از این روش ها ، به وب سایت نعنا مراجعه کنید.

در این مقاله چند روش هورمونی و غیر هورمونی ارائه می دهیم و در مورد مزایا و معایب آنها صحبت می کنیم.

IUD

IUD یا دستگاه داخل رحمی یک وسیله کوچک و انعطاف پذیر به شکل T است که یک پزشک باید داخل رحم وارد کند. از مس ساخته شده و اسپرم را آزاد می کند. IUD 10 سال طول می کشد. انواع ید هورمونی با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و محافظت از دیواره رحم از رسیدن اسپرم و لقاح تخم ها جلوگیری می کند. می توانید IUD را نگه دارید تا زمانی که یک زن از بارداری امتناع ورزد. IUD های 3.5 ، 10 و 10 ساله بیش از 99٪ در جلوگیری از بارداری مؤثر هستند.

  • قرص های بارداری
  • روشهای پیشگیری از بارداری و معرفی آنها

قرص های ضد بارداری انواع مختلفی وجود دارد که یکی از محبوب ترین روش های جلوگیری از بارداری در ایران است. البته باید در مصرف قرص های ضد بارداری بسیار مراقب باشید زیرا اگر قرص را به طور مرتب مصرف نکنید ، ممکن است مؤثر نباشد. قرص های LD از جمله قرص های ضد بارداری بسیار رایج در ایران است. برای کسب اطلاعات در مورد قرص های LD ، مقاله مربوط به قرص های LD Mint را بخوانید و نحوه مصرف این قرص و عوارض جانبی آن را بیاموزید. توجه داشته باشید که قرص های ضد بارداری جلوی بیماری های مقاربتی را نمی گیرند.

عوارض جانبی رایج قرص های LD شامل موارد زیر است:

تکه های پیشگیری از بارداری

برچسب های پوستی استروژن و پروژسترون را آزاد می کنند. این برچسب ها باید به مدت سه هفته متوالی در زیر شکم استفاده شود. در هفته چهارم ، هیچ عنوانی برای تحریک چرخه قاعدگی لازم نیست. این تکه ها به راحتی در دسترس بوده و از بروز 91٪ از بارداری ها جلوگیری می کند.

حلقه آستین

حلقه واژینال یک حلقه پلاستیکی قابل انعطاف است که مقدار کمی از پروژسترون و استروژن را در 3 هفته آزاد می کند. تخمک گذاری با تخمک گذاری پیشگیری می شود ، پوشش رحم ضخیم می شود و اسپرم اجازه می دهد تا به راحتی حرکت کند. این حلقه باید به مدت 3 هفته در واژن بماند و تا یک هفته قاعدگی به مدت یک هفته برداشته شود. حلقه های بارداری تا 99 درصد مؤثر است و احتمال بروز خطای انسانی به 91 درصد کاهش می یابد.

کاشت

میله ایمپلنت دارای هسته پروژسترون است که در زیر بازوی خانم قرار می گیرد و 4 سال موثر است. بارداری با برداشتن ایمپلنت امکان پذیر است. این روش پیشگیری 99٪ موفقیت آمیز است ، اما از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند.

قرص های صبح روز بعد یا جلوگیری از اورژانس

پیشگیری از قرص های تخمک گذاری ، کاشت جنین و بارداری. این قرص ها با انواع دیگر قرص های ضد بارداری معمولی تفاوت دارند زیرا در آنها بعد از مقاربت بدون مقاربت استفاده می شود. پیشگیری از اورژانس تا 72 ساعت پس از مقاربت می تواند انجام شود. مصرف این قرص تا حداکثر 95٪ در 24 ساعت اول و حداکثر 60٪ در 72 ساعت بعدی از بارداری جلوگیری می کند. بخاطر داشته باشید که این روش تنها در صورت عدم موفقیت سایر روشها و در نظر برخی از آنها سقط جنین می باشد زیرا ممکن است تخمدان قبل از مصرف دارو بارور شود.

عقیم سازی

این روش یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری است.

در زنان:

بستن لوله ها یکی از راه های عقیم سازی زنان است. در این روش ، جراح لوله های فالوپ را بسته و یا می سوزاند تا از لقاح جلوگیری کند. روش دیگر ، یک کویل در لوله‌های فالوپ قرار داده شده تا بافت اطراف آن رشد کرده و لوله‌ها را مسدود کند. این کار 3 ماه طول می کشد. عقیم سازی زنان تا 99٪ از بارداری ها پیشگیری می کند.

در مردان

وازکتومی روشی برای عقیم سازی مردان است. در این روش لوله هایی که از طریق آنها اسپرم عبور می کند مسدود شده است. این روش بیش از 99٪ مؤثر است. وازکتومی یک روش برگشت پذیر است ، اما به دلیل تولید غیر طبیعی اسپرم می تواند منجر به ناباروری یا نقص هنگام تولد شود.

سوء تفاهم در مورد پیشگیری از بارداری

در مورد روشهای پیشگیری از بارداری تعدادی نظر وجود دارد که برخی از آنها با توجه به پیشرفت های علمی نادرست هستند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:

ممکن است در طول دوره بارداری باردار نشوید. این عقیده اشتباه است. باروری زنان می تواند در دوران قاعدگی کاهش یابد ، اما به صفر نرسد. اسپرم می تواند چندین روز در بدن زن زندگی کند.

شما نمی توانید در وان حمام باردار شوید. این عقیده اشتباه است. برقراری رابطه جنسی در وان یا استخر ، مانع بارداری نمی شود.

– دوش واژن برای جلوگیری از بارداریو انجام دادن. این باور اشتباه است که تورم واژن از بارداری بعد از مقاربت جلوگیری می کند. شستن واژن با هر ماده ای نباید مانع بارداری شود.

قرار دادن خمیر دندان یا دانه های گیاهی مانع از بارداری می شودو انجام دادن.

این عقیده نیز از نظر علمی نادرست است.

انزال بدون تخلیه باعث باروری نمی شود. انزال در خارج از مهبل (واژن) می تواند باعث بارداری شود. علاوه بر این ، یک زن برای باردار شدن مجبور نیست به ارگاسم برسد.

استفاده از دو کاندوم محافظت بیشتری می کندو این اتفاق می افتد این عقیده نیز اشتباه است. استفاده از کاندوم زن و مرد در کنار هم باعث اصطکاک بیشتری می شود و در صورت شکسته شدن کاندوم ، احتمال بارداری بیشتر می شود.

در مورد بیماریهای مقاربتی چطور؟و قابل پیشگیری است؟

روش های پیشگیری از بارداری ابزاری مؤثر در جلوگیری از بارداری های ناخواسته است. برخی از روش ها مانند کاندوم می تواند به جلوگیری از عفونت های مقاربتی کمک کند. با این حال ، این روش باید به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

* گزارش های تبلیغاتی

دکمه بازگشت به بالا