خبرهای کلی

باغشهر قزوین؛ رنجور از توسعه شهری/ تغییر کاربری و آب رفتن باغستان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین؛ گروه استانی – آرش صالحی: باغ سنتی قزوین پدیده ای بیش از 1200 سال طبیعی ، فرهنگی ، تاریخی و بیولوژیکی است که باعث شده قزوین به مهمترین باغ ایران در طول تاریخ تبدیل شود.

چند دهه پیش ، این باغ سنتی و باستانی بیش از 5000 هکتار در اختیار گرفت و انگشتر قزوین را پوشانده بود. اما به دلیل مشکلاتی از قبیل نفوذ به باغ ، تغییر کاربری اراضی باغی و تأمین آب ، مساحت باغ قزوین به کمتر از 2500 هکتار کاهش یافته است.

البته در سالهای اخیر ، مقامات ارشد استان و شهرداران قزوین همواره گفته اند که این نیاز به حفظ میراث ملی است؛ با این حال ، برای بهبود زخم های بزرگترین میراث باستانی قزوین ، اقدامات عملی اندکی انجام شده و اقدامات جایگزین برای حفظ باغ کلمات انجام شده است.

در سال های اخیر سازمان های مردم نهاد برای حمایت از باغ سنتی تشکیل شده است که به همراه سازمان باغ های مستقر توسط شهرداری ، نقش مهمی در حفظ دایره سبز اطراف مینوشهر داشته است.

باغ ریه تنفسی قزوین

مدیرعامل تعاونی باغ سنتی قزوین در گفتگو با آنلاین اظهار داشت: این باغ مانند ریه های قزوین است ، که تصور کردن قزوین بدون باغ غیرممکن است. وی گفت: “علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و غبار و گرد و غبار در شهر ، یک باغ سنتی در اطراف قزوین وجود دارد.” ، امواج مضر را جذب می کند ، هوا را نرم می کند و به شهروندان مینودریا اطمینان می دهد.

مرتضی تدایون افزود: علاوه بر این ، وجود باغ ، شهر و روستاهای زیر قزوین را از خطر جاری شدن سیل و خسارت های ناشی از آن محافظت می کند ، که در باران های شدید دو سال اخیر نیز نقش مفیدی داشته اند.

وی با اشاره به تأثیر چشمگیر باغستان در حفظ و تقویت آبخوانها و قناتها در استان قزوین ، باغستان با جذب و جاری شدن آب رودخانه های فصلی و نگه داشتن آنها در آب آن ، به عنوان مخزنی عمل می کند که خود را به عنوان مخزنی که راضی می کند ، جلب می کند. آنها

الگویی پایدار از کشاورزی طبیعی و فرهنگ باغبانی

این فعال محیط زیست قزوین را در باغستان به عنوان الگوی پایدار برای کشاورزی طبیعی و فرهنگ باغبانی توصیف کرد و اظهار داشت: “وقتی قزوین هنوز صنعتی نشده بود ، باغستان یک کارخانه تولید بزرگ و مهمترین واحد اقتصادی این سرزمین باستانی بود. با جدیت جدی می تواند همچنان یک ستون مهم اشتغال و اقتصاد در استان باشد.

تدایون با تأکید بر نقش برجسته باغستان در توسعه گردشگری در باغ شهر قزوین ، افزود: بغداد همواره بهترین محیط طبیعی برای گذراندن اوقات فراغت نزدیک به شهر قزوین بوده است و این باغ بر فرهنگ باستانی این شهر تأثیر می گذارد. حفظ هویت و فرهنگ قزوین.

اب؛ این یک مشکل ثابت در باغ است

اما در سالهای اخیر ، تعدادی از تهدیدها به بهانه توسعه شهری ، باغ ها و باغ های قزوین را تهدید كرده اند ، كه آینده این میراث ارزشمند را به خطر انداخته است.

یک باغبان قزوین به آنلاین گفت: کمبود شدید آب مشکل اصلی و مداوم در باغات سنتی قزوین است: “در آخرین سال آبی و از بهمن سال گذشته که آب از طریق باغ سرریز می شود و هر باغ سهمیه آب خود را دارد.” آنها مزایایی داشتند ، امکان استفاده از آب کافی برای هر قسمت از باغ امکان پذیر نبود.

ولی الله رحیمی معتقد است که قطع آب کنترل نشده آب باغستان از حوضه های رودخانه باعث ایجاد مشکلات زیادی برای این میراث کشاورزی و فرهنگی استان شده است و گفت: وقتی آب به باغ می رسد ، در کنار رودخانه از بین می رود و هدر می رود.

این باغبان کهنه کار افزود: تنها یک یا دو از پنج رودخانه قدیمی در مسیر باغستان هنوز تولیدکننده آب هستند. اما متأسفانه ، برخی از کشاورزان که در روستاهای بالادستی زندگی می کنند ، آب را می گیرند و گاهی اجازه نمی دهند کسی 50 روز برداشت کند و اجازه ندهد آب این رودخانه ها به نهرها و باغ های سنتی وارد شود.

رحیمی ادامه داد: این مشکل بارها مرتکبین را به عدالت کشانده است. اما ، كسانی كه در كنار رودخانه كشت می كنند ، حق آب دارند و باید از آن آب استفاده كنند تا باغهای ما از تخریب نجات پیدا كند.

مشکل داشتن باغ

از سوی دیگر ، در گفت و گو با خبرنگار آنلاین ، معاون استاندار قزوین موضوع باغبانی را یکی از مشکلات جدی در نگهداری باغ شهر قزوین عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر برخی صاحبان باغ به ارث رسیده اند و هر باغ چندین صاحب جدید را پیدا کرده است. آنها باغ را ترک کرده اند ، و حتی برخی از این افراد نمی دانند که باغ های آنها کجاست ، و آنها را قادر به حفظ باغ خود نمی دانند و اگر یک آفت وارد باغ شود ، هیچ کس آن را سم پاشی نخواهد کرد.

علی فرخزاد افزود: شکی نیست که هر رویداد مثبت در باغ قزوین باید توسط صاحب باغ انجام شود؛ زیرا نگهداری باغهایی مانند سمپاشی ، بیل زدن و هرس توسط دولت امکان پذیر نیست و بخش دولتی به هیچ وجه نمی تواند وارد این مناطق شود.

به منظور ایجاد سود ، استفاده از باغها را تغییر دهید

این در حالی است که بسیاری از فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد حمایت از باغ معتقدند مهمترین مشکل و چالش میراث ملی باغ تغییر کاربری در باغ و دسترسی به باغ است.

یک فعال محیط زیست از استان قزوین معتقد است که امروزه بسیاری از دارندگان باغ به دلیل انگیزه سود زیاد و سرمایه ، باغ های خود را برای تغییر کاربری خود خشک می کنند تا بتدریج از لحاظ جغرافیایی به یک فضای مسکونی یا تجاری تبدیل شوند.

سیده فاطمه موسوی در گفتگو با آنلاین اظهار داشت: در سالهای اخیر دسترسی به باغ بهانه ای برای توسعه شهری بوده است. وی گفت: “در حالی که به نظر می رسد بسیاری از مقامات برای حمایت از باغ شعارهایی می خوانند ، اما در عمل با وجود آن مشکل دارند.” و آنها هیچ تلاشی برای حفظ باغ نمی کنند تا این مجموعه مانع توسعه شهری نشود.

وی با انتقاد از تخریب گذشته قسمتهای مهم باغستان توسط شهرداری قزوین ، افزود: متأسفانه شهرداری قزوین طی یک دهه گذشته با انجام پروژه های بی فایده همچون ساخت پل امام رضا (ع) و راهنماهای شهر ما با وجود حفظ باغ ، بخش اعظم باغستان را تخریب کرده است. رای داد تا به برنامه های مخرب خود ادامه دهد.

باغ توسط کشاورزی سنتی نگهداری نمی شود

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: باغ سنتی قزوین از طریق کشاورزی سنتی حفظ نمی شود. این کار را از قبل انجام دهید.

فاطمه محمد بیگی افزود: برای حفظ باغ سنتی باید از مالکان ایمن و سودآور باشیم و در این راستا باید در مورد تدابیر اندیشیده شود که حفظ باغ بیشتر از خشک کردن درختان و تغییر کاربری اراضی باغ برای باغبان سودآورتر باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه شهرداری پیشنهاد کرده است که مالکان برای هر 5000 متر باغ 100 متر فضای زندگی بدهند و باغ خود را توسط شهرداری بدست آورند که این یک پیشنهاد خوب است و می تواند نحوه مدیریت باغ های سنتی را تغییر دهد ، البته به شرط این امکانات برای همه باغداران نیز مساوی است. توزیع شود

حفظ باغ سنتی قزوین یک مأموریت عمومی است

در همین حال ، وقتی شهرداری قزوین سازمان باغستان را تأسیس کرد ، باید اذعان کرد که در یک یا دو سال گذشته میلیاردها گوجه فرنگی برای ساماندهی منابع آب و ارتقاء امنیت در باغستان کنار گذاشته شده است در صورت عدم پشتیبانی شهرداری از باغستان و تأمین آب. رنج می برد ، اما به هر حال به نظر می رسد وقتی می توان از حمله به باغ سنتی و تغییر تدریجی این میراث ملی جلوگیری کرد ، می توان به “شهر باغ” قزوین امیدوار بود.

البته این امر در صورت واگذاری باغبانی به خود باغبانان امکان پذیر است. متأسفانه بسیاری از مسئولان استانی با دیدگاه منفی در زمینه زراعت باغ و محدودیت هایی از قبیل ممنوعیت ساخت اتاق برای نگهداری وسایل کشاورزی و یا مناطق استراحت بین باغات ، مانع از انجام مالكیت و نگهداری از مالكین می شوند كه باید اجازه دهند تابو را بشكنند. احداث ساختمانهای مسکونی کوچک در یک باغ سنتی باید به گونه ای انجام شود که صاحبان انگیزه برای زندگی و نگهداری از آنها در باغ ایجاد کنند.

باغ سنتی قزوین علاوه بر تأثیر بسیار مهمی بر خصوصیات محیطی ، از لحاظ تاریخی تأثیر بی شک بر کیفیت زندگی اجتماعی کسوین داشته است.

من با نگاه داشتن سیستم مدیریتی ما که شامل مدیریت آب ، مدیریت کار و مدیریت شهری است ، به روز و در نتیجه یک هویت فرهنگی خاص نه تنها در باغ بلکه در محیط ، هوش گذشته خود را در رابطه با مدیریت تأسیسات محیطی خود به صورت پایدار مشاهده کرده ام. شهر شکل گرفته است.

باید اذعان کرد که روابط انسانی و رفتارهای انسانی قزوین کاملاً تحت تأثیر باغ بوده است. آنها این کار را با تمجید حمدالله مستوفی انجام می دهند.

با نادیده گرفتن فقدان باغستان ، زندگی اجتماعی این نژاد منحصر به فرد در تاریخ را از دست می دهد و قزوین مزایای ویژه خود را که باعث تمایز آن از سایر شهرها ، یعنی هویت بی نظیر آن است ، از دست می دهد.

باغ سنتی قزوین که به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده ، امروز به لیست میراث جهانی اضافه می شود و این افتخار ماندگار هنگامی حاصل می شود که رهبران استانی و شهرها ، مردم و سازمان های مردم نهاد میراث گذشته را حفظ کنند ، که تکرار نمی شود. در گذشته دقت کنید و در آینده این باغ زیبا را حفظ کنید.

دکمه بازگشت به بالا