هنر و فرهنگ

وزارت میراث فرهنگی از حفظ باغستان قزوین شانه خالی کرد؟

انجمن ها و تشکل های مردم نهاد در حالی که سال ها برای حفظ باغ قزوین تلاش می کردند، این بار حفاظت از این میراث طبیعی و تاریخی را از وزیر حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار شدند، در حالی که وزیر تمام تصمیمات مربوط به باغ قزوین را اتخاذ کرد. توسط اداره میراث فرهنگی استان رها شد و اعتراضاتی را به دنبال داشت.

به گزارش رویداد برتر، شکوه کرمانشاهانی، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن متخصصان باغ های سنتی قزوین، در 22 مرداد 1401 با عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، درباره باغ و تهدیدات جانی آن گفت و گو کرد. در نامه انجمن و فعالان بارها وضعیت وزیر میراث فرهنگی در باغستان و مشکلات منطقه تاریخی بلاغی تشریح شد.

درختان ثبت شده باغ قزوین به بهانه کاهش ترافیک در معرض خطر جاده سازی و پل سازی قرار گرفتند. یکی از بزرگ ترین خطرات سال های اخیر احداث پل از میان باغ است که درختان زیادی را از بین برده است. اتفاقات باغ قزوین با اعتراضات بسیاری از سوی فعالان و دوستداران میراث طبیعی و تاریخی روبرو شد و در نتیجه شورای کل معماری و شهرسازی قزوین در سال ۱۳۹۷ به صراحت اعلام کرد که پل امام رضا (ع) مجاز نیست. عبور. باغ. یک مسیر جدید جایگزین آن خواهد شد. اما شهرداری قزوین بر خلاف این مصوبه مدتی به اجرای پروژه پل امام رضا (ع) ادامه داد تا اینکه در 23 خرداد 1401 گروهی از عوامل اجرای پروژه محدوده شهری به بهانه ای اقدام کردند. ساختن پل امام رضا (ع) با ابزار. و شهرداری های قزوین چندین اصله درخت بادام و پسته کهنسال سرسبز و بارور را تخریب کردند که با دستور شبانه دادستان و اعتراض شدید استاندار قزوین متوقف شد اما نگرانی از آنجاست که این باغ و درختان همچنان وجود دارد.

با توجه به دیدار با فعالان میراث فرهنگی استان در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به قزوین، پاسخ منطقی تری انتظار می رفت یا مطابق با اما شکوه کرمانشاهانی، یکی از اعضای استان بود. انجمن تخصصی باغستان که در آن جلسه حضور داشت و سخنرانی کرد، تلاش برای حفظ باغستان را در آن جلسه بی نتیجه دانست و به رویداد برتر گفت که نتیجه این جلسه ناامیدکننده بود. کما اینکه تصمیمات از قبل گرفته شده بود و حضور و بحث باغداران و فعالان در تصمیم گیری موثر نبود. تمامی اختیارات تصمیم گیری در مورد موضوعات مطروحه بدون نیاز به تایید در وزارتخانه به استان تفویض شد.

وی افزود: یکی از مواردی که در این جلسه مطالبه کردیم، طرح حفاظت و احیای باغ سنتی کازوین بود که وظیفه میراث فرهنگی ارائه آن بود. این موضوع در قانون اساسی و مصوبه سال ۱۳۹۷ مجلس مطرح شد و یکی از بندهای مصوبه آذرماه ۱۳۹۸ شورای عالی، میراث فرهنگی را موظف می کند ظرف دو ماه نسبت به تهیه طرح احیا و حفاظت باغستان اقدام کند. اما این طرح هنوز ارائه نشده است و ما در جلسه گذشته این طرح را از آقای ضرغامی مطالبه کردیم اما ایشان اظهار نظری نکردند. درخواست ما تدوین طرح اجرای حفاظت و مرمت با در نظر گرفتن دانش بومی و نیاز باغداران است. این

یکی از اعضای انجمن صنفی کارگران باغستان افزود: آقای ضرغامی نه تنها در مورد مسائل پیش آمده در زمینه بافت تاریخی و باغ استان قزوین صحبت کردند، بلکه انتظار داشتیم که وزارتخانه نقش نظارتی خود را در این موارد انجام دهد و کمک کند. مسائل. او در مورد حفاظت و حتی طرح حفاظت و احیای به تعویق افتاده که در حیطه وظایف میراث فرهنگی است، اظهار نظری نکرد و حمایتی هم اعلام نکرد.

کرمانشاهانی گفت: اکنون امیدواریم تصمیمات مسئولان استانی در راستای حفظ باغستان، حفظ حقوق آن و تامین شرایط تولید در باغستان با حفظ دانش بومی باشد. امیدواریم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، طرحی متناسب با ارزش های محله «بلاغی» و قطعاً به نفع اهالی شهر، محترم شمرده شود و شاهد تکرار آن نباشیم. تخریب عمیق اجتماعی و تاریخی غرب در خیابان انصاری رخ داد. انتظار داریم وزارتخانه نقش نظارتی و قانونی خود را به خاطر شهر تاریخی قزوین بر عهده بگیرد.

وی به عنوان یکی از اعضای کارشناس باغ سنتی در این نشست با حضور وزیر حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار قزوین و روسای دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد این استان حضور داشت. انجمن و هیئت مدیره انجمن عمران شهر قزوین به بحث حقبه پرداختند. وی در خصوص تهدیدات وضعیت باغ قزوین و اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی گفت: در ثبت ملی باغستان تردیدی وجود ندارد، اما وقتی اثری در فهرست آثار ملی قرار می گیرد، طرح حفاظت و مرمت می شود. باید برای آن نوشته شود از سوی دیگر آب باغستان با طرح های مختلف عمرانی شهری در معرض تهدید است. طرح توسعه پهنه نسیم شمالی و شرق قزوین باغ سنتی را تهدید می کند. استفاده از این محور برای گردشگری، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری توصیه می‌شود، در حالی که اکنون به یک محور سریع‌السیر تبدیل شده است که امنیت جان، پول و محصول باغداران را تهدید می‌کند.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از بحث و بررسی گفت: همه درباره تاریخ شهر قزوین اتفاق نظر دارند اما برای حفظ آن دیدگاه ها و روش های مختلفی وجود دارد. شایان ذکر است که آثار تاریخی نیستند. مانع توسعه است، بلکه عامل توسعه است. زیرا پیشرفته ترین مهندسان از دیدن فناوری آفرینش های تاریخی شگفت زده می شوند و بسیاری از سازه های تاریخی نقش خود را به درستی ایفا کرده اند.

وی در راستای رفع مشکلات باغ قزوین و پیوندهای تاریخی آن، اما برخلاف آنچه انتظار و مطالبه می شد، اختیار تصمیم گیری را به اداره کل حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین سپرد و اعلام کرد: اداره کل بخش دست میراث فرهنگی استان با توجه به مسائل مربوط به باغ سنتی قزوین، مرتبط با بافت تاریخی به ویژه در پروژه‌های اصلی، دارای اختیار تصمیم‌گیری برای تبدیل ظرفیت‌های گردشگری قزوین از قدرت به عمل است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا