خارجی

تلاش آمریکا برای مصادره دارایی میلیاردی ایران در بورس آلمان؛ ماجرا چیست؟

گفته می شود که “میلیاردها دلار بانک مرکزی ایران در بورس سهام آلمان منجمد شده است”

اعزام ها:

بر اساس بیانیه اخیر رویترز ، یک اپراتور بورس آلمان اعلام کرده است که شکایتی توسط قربانیان ادعای تروریسم ایران برای جستجوی اسناد و مدارک برای به دست آوردن دارایی های بانک مرکزی ایران در Clearstream ارسال شده است. Clearstream) یک زیر مجموعه از بورس آلمان است!

طبق گزارش ها آفتاب‌نیوز؛ به گزارش رسانه های غربی ، دویچه وله نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این دادخواست علیه Clearstream ، بانک مرکزی ایران و چندین م institutionsسسه دیگر در دادگاه نیویورک تشکیل شده است.

ایالات متحده در حال افزایش توقیف دارایی های میلیارد دلاری ایرانی در بورس سهام آلمان است. داستان چیه؟

طبق این بیانیه ، شرکت “Clearstream” این اتهامات را بی اساس می داند و برای رفع آن اقدام می کند.

اکنون ، شبکه خبری NTV آلمان نیز گزارشی از واکنش ایران به شکایت ایالات متحده از بورس آلمان منتشر کرده و می نویسد که بورس سهام آلمان در فرانکفورت درگیر دادخواست بین شاکیان ایالات متحده و بانک مرکزی ایران است. ایالات متحده 1.7 میلیارد دلار (معادل 1.4 میلیارد دلار) سپرده و دارایی ایرانی در بورس آلمان به عنوان غرامت برای بازماندگان قربانیان تروریسم در کنیا و تانزانیا تقاضا کرده است.

رسانه های آلمانی در ادامه گزارش خود به نقل از امیرحسین طیبی فردوت ، معاون حقوقی بانک مرکزی ایران گفتند: “در آلمان هیچ چیز وجود ندارد”.

واکنش بانک مرکزی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، معاون حقوقی بانک مرکزی ، در مورد اخباری مبنی بر دستیابی به شکایت برخی از مظنونان آمریکایی در نیویورک در بورس سهام آلمان ، گفت: “این موضوع مربوط به اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران است. دفتر مرکزی Clearstream در لوکزامبورگ و هیچ ارتباطی با آلمان ندارد.

ایالات متحده در حال افزایش توقیف دارایی های میلیارد دلاری ایرانی در بورس سهام آلمان است. داستان چیه؟

طیبی فرد با بیان اینکه آمریکایی ها اقدامات قانونی زیادی برای توقیف این وجوه در لوکزامبورگ انجام داده اند ، افزود: با اقدامات ایران و نظارت قانونی متقابل ، که در سال های اخیر با هماهنگی مرکز رئیس حقوق بین الملل انجام شد ، آمریکایی ها موفق شده اند. آنها پایین نیاوردند و مصادره نشدند. در حال حاضر ، شاکیان ایالات متحده در تلاشند تا مؤسسه Clearstream در لوکزامبورگ را برای انتقال وجوه به ایالات متحده برای نقض های مکرر در لوکزامبورگ ، به دادگاههای ایالات متحده منتقل کنند ، که این افراد نیز با اقدامات جدی قانونی برای خنثی کردن این اقدامات دست و پنجه نرم می کنند. در حال پیش رفت.

وی دلیل عدم موفقیت آمریکایی ها در دادگاه های لوکزامبورگ را توضیح داد و نماینده حقوقی بانک مرکزی گفت: دلیل اصلی عدم موفقیت آمریکایی ها در دادگاه های لوکزامبورگ و سایر پرونده ها در دادگاه های اروپا نظارت بر استقلال بانک از دولت و رعایت قوانین بین المللی است. ایران یکی از اقدامات قضایی و اجرایی است و این موضوع در احکام دادگاهها روشن شده است. بانک مرکزی در ادامه اقدامات قانونی لازم را برای انتشار وجوه ، که بالغ بر 1.7 میلیارد دلار است ، انجام می دهد.

داستان چیه؟

به گزارش شبکه خبری نتفلو ، شرکت خدمات مالی Clearstream یکی از زیرمجموعه های بورس سهام آلمان است و زیر نظر بورس سهام آلمان در فرانکفورت فعالیت می کند ، بدون ذکر لوکزامبورگ.

شاکیان در حملات سال 1998 به تانزانیا و کنیا مبلغ 8،7 میلیارد دلار خسارت و همچنین غرامت پرداخت تاخیر را مطالبه کردند. این شکایت علیه شرکت خدمات مالی Kilstream است. به گفته کارگزاران سهام آلمان ، ادعای دادگاه نیویورک برای جبران خسارت بی اساس است.

به گزارش دویچه وله ، موضوع تصمیم دادگاهی در ایالات متحده در سال 2014 بود. گفته می شود دادگاه ایران را به منفجر كردن سفارتخانه های آمریكا در كنیا و تانزانیا در سال 1998 متهم كرد و دستور داد غرامت قربانیان حملات را جبران كند. ایران حضور در این حملات را تکذیب کرده است.

دارایی های بانک مرکزی ایران در حدود 5 میلیارد دلار در بورس سهام آلمان (Clearstream) مسدود شده است. اکنون یک دادگاه نیویورک بار دیگر خواستار پرداخت این پول به همراه بهره بانکی علاوه بر خسارت شده است.

مقامات Clearstream اظهار داشتند كه مصادره این پول فقط براساس حكم دادگاه و با رعایت برخی وظایف ارائه دهنده خدمات مالی امکان پذیر است.

هیچ گزارشی درباره تصمیم دادگاه در این پرونده و اینکه کدام مقام قضایی رسیدگی می کند ، صورت نگرفته است.

دکمه بازگشت به بالا