اقتصادی

قیمت گذاری واقعی محصولات کشاورزی راهکار افزایش سودآوری

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: توسعه بنگاه های مرتبط با بخش کشاورزی و قیمت گذاری موثر محصولات کشاورزی باعث افزایش سودآوری و افزایش تمایل به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می شود.

به گزارش رویداد برتر ، جانالی بهزادنسب امروز در نشست خبری خود اظهار داشت: بین شروع فعالیت خود در سال 2004 و پایان تیرماه امسال ، 154 صندوق برای حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطوح مختلف تشکیل شده است. سرمایه این صندوق ها 22 تریلیون دلار است و مشارکت دولت در سرمایه این صندوق ها تا 49٪ و حداقل سهم بخش غیر دولتی 51٪ است. علاوه بر این ، تعداد سهامداران این صندوق ها 7996 سهامدار حقوقی است (در قالب انجمن ها ، تعاونی ها در بخش کشاورزی فعالیت می کنند) و 118 هزار و 281 سهامدار واقعی (تولیدکننده و اپراتور در این بخش).

وی ادامه داد: مجموع وام های پرداخت شده توسط وجوه به اپراتورها در بخش های مختلف از سال 1387 تا پایان تیرماه 1399 58000،673 میلیارد روپیه بوده است که از این تعداد 9123 میلیارد روپیه از 1387 تا 1391 روپیه و 49 هزار تا 550 میلیارد دلار بوده است. سال 1392 تا پایان تیرماه سال جاری پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت مادر صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری اضافه کرد: رویکرد برنامه های این شرکت تقویت و بهینه سازی روند تهیه و توزیع وجوه ، فراهم آوردن مبنای قانونی لازم برای شرکت مادر برای انجام مدیریت مربوط به صندوق ها ، ترویج کشاورزی فناوری و توسعه پایه دانش است. اجرای زنجیره های تولید و ارزش و همچنین پیمانکاری کشاورزی ، مستندات و اطلاعات ، اصلاح و به روزرسانی قوانین و دستورالعمل های صندوق جاری ، آموزش و مجوز مورد نیاز در شرکت مادر و وجوه.

بهزادنسب افزود: از زمان تأسیس بودجه ، بیش از 135 هزار میلیارد بودجه برای تقویت تکمیل زنجیره به جامعه هدف داده شده است تا با هدف تأمین بخشی از سرمایه در گردش ، از این تعداد 115000 میلیارد تظاهرات با دولت مرتبط باشد. . این تسهیلات همچنین در حدود 8000 سازمان و تعاونی به عنوان سهامداران عمده و بیش از 118،000 تولیدکننده و اپراتور به عنوان سهامداران واقعی در اختیار سهامداران این صندوق ها قرار گرفت. براساس این تفاهم نامه 78 درصد از این تسهیلات در قالب قرض الحسنا با هزینه 4 درصد ارائه شده است که مابقی مبلغ آن براساس منابع بانک های کشور است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین فعالیت های این صندوق ها تسهیلات بانکی به کشاورزان است ، گفت: یکی از ویژگی های خدمات ارائه شده این است که آنها سریع و آسان هستند. این بدان معناست که ارائه درخواست و استفاده از تسهیلات بیش از یک هفته طول نمی کشد. یکی دیگر از مزیت های این گزینه ارزان تر است که شما با چهار درصد هزینه دریافت می کنید و از طرف دیگر تضمین آن نیز آسان است.

مدیرعامل شرکت مادر صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری اعلام کرده است که وی امضای تفاهم نامه بین شرکت مادر صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری و معاون علمی رئیس جمهور درباره خدمات ارائه شده به بخش کشاورزی را امضا خواهد کرد.

به گفته بهزادنسب ، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی هشت درصد و در سرمایه ملی کمتر از پنج درصد است. یکی از راه های افزایش سهم بخش کشاورزی در تشکیل سرمایه ملی ، افزایش سرمایه صندوق های کشاورزی است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تمایل به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کم است ، اظهار کرد: بازده در بخش کشاورزی نسبت به بخش های صنعتی و خدماتی کمتر است ، بنابراین اگر یک واحد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ایجاد شود نرخ سودآوری آن پایین تر است. این همان واحد سرمایه گذاری صنعتی و خدماتی نیست. بخش دیگر منجر به کاهش قیمت ها می شود. علیرغم اینکه مواد اولیه کشاورزی به اوج بی سابقه ای رسیده و از سال گذشته هزینه های بخش کشاورزی افزایش یافته است ، قیمت محصولات پایین است. از طرف دیگر ، ما همیشه در تولید محصولات زراعی خلاصه کرده ایم. جمع بندی کشاورزی به تولید محصولات زراعی باعث کاهش درآمد حاصل از بنگاه های کشاورزی می شود و سرمایه گذاری کمتری از آن می کند.

مدیرعامل یک شرکت مادر ویژه که با صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری سرو کار دارد ، ادامه داد: خروج از این شرایط توسعه بنگاه های مرتبط با تولید مواد اولیه کشاورزی ، ارتقاء دانش و فناوری ، برداشت و فعالیت های مشابه است. ما باید با قیمت واقعی تر به سمت فروش محصولات کشاورزی حرکت کنیم. اگر در واقع قیمت محصولات کشاورزی توسط کشاورزان و مشاغل پرداخت شود ، خواهیم دید که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سودآور است و تمایل به سرمایه گذاری در حال افزایش است.
پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا