اقتصادی

محصولات کشاورزی ما آلوده نیست، این فتنه دشمن است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ یک از محصولات کشاورزی ما آلوده نیست و دشمن در این شرایط می خواهد همه چیز را قطع کند و به هر وسیله ممکن شورش برانگیزد.

به گزارش رویداد برتر، علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه مواد اولیه کشاورزی گفت: بالاترین فناوری تولید سموم است، بنابراین این محصولات آسیب کمتری به انسان، محیط زیست و سایر موجودات می زند. “

وی ادامه داد: زمانی که کالایی به کشور وارد می شود باید گواهی بهداشت داشته باشد تا آلوده نباشد، اگر محموله ای به مجارستان برسد و آلوده باشد آن را پس می دهیم. اگر محصولات خود را در زمان تحویل آلوده شده بودند، برمی گردانیم و این طبیعی است.

مهاجر افزود: 50 تن از 600 هزار تن سیب زمینی صادراتی امسال به دلیل اینکه خاک سیب زمینی وجود داشت، خاک آلوده نبود، برگشت داده شد. یعنی سیب زمینی تولید شده آلوده نیست.

وی تصریح کرد: هیچ یک از محصولات ما آلوده نیست و دشمن در این شرایط می خواهد همه چیز را به هم بزند و به هر طریقی شورش کند.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه میلیون ها تن محصولات کشاورزی صادر کردیم اما هیچ سفارشی برای این صادرات نداشتیم، گفت: و این باعث اختلال در بازار شده است.

به گفته وی، اگر فردی بخواهد صادرات داشته باشد باید از صفر تا صد با کشاورز مشورت کند.

وی با اشاره به اینکه اجازه نمی دهیم سموم بی کیفیت در کشور تولید و مصرف شود، گفت: امیدواریم یک بار بتوانیم تمام سموم مورد نیاز خود را در کشور تولید کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه کشاورزان باید بهترین کود و سموم را داشته باشند و به چند نوع نهاده محدود نشوند، گفت: آماده ارائه بهترین کودها، سموم کشاورزی هستیم. و دانه به کشور. ما هیچ بار مالی بر دوش دولت نخواهیم داشت و فقط می خواهیم جاده واردات آسفالت شود.

در ادامه این مراسم شاهپور علایی مقدم با بیان اینکه کشاورزی در مجارستان دارای مزیت های نسبی است که ممکن است بسیاری از کشورها از آن برخوردار نباشند، اظهار داشت: کشاورزی، اقلیم، نور، دما، رطوبت، آب، نهاده های کشاورزی و دانش مورد علاقه بردارها به هم مرتبط هستند.

وی ادامه داد: زمانی امنیت به امنیت دفاعی تقلیل یافت و هرکس سلاح بیشتری داشت از امنیت بالایی برخوردار بود. اما امروزه نگرش ها تغییر کرده است و امنیت غذایی بسیار مهم است. هر کشوری که می تواند غذای سالم و کامل را برای مردم خود فراهم کند باید در کشور خود امنیت بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات نیز در بخشی از سخنان خود به اهمیت ثبت سوابق محصولات کشاورزی و نظارت بر آن از بستر تولید تا سفره مصرف کننده پرداخت.

وی با بیان اینکه 98 درصد سموم مصرفی در کشور از واردات تامین می شود، گفت: ما یک درصد سموم تولید شده در دنیا و 400 گرم سموم سرانه مصرف می کنیم. در دنیا 4 برابر بیشتر از ما در کشوری که سم بسیار کمی مصرف می کند، چرا سم باقی مانده بحث برانگیز است؟

وی گفت: ما از آموزش، ترویج و توسعه مهارت ها و دانش کشاورزان غفلت می کنیم و باید ارزش مهندسی کشاورزی را احیا کنیم. بیش از 70 درصد از اثرات آفت کش ها در صورت بروز مشکل به دلیل مهارت و دانش کم مصرف کنندگان به موارد استفاده بستگی دارد. انجمن های تولیدکنندگان و واردکنندگان ما چقدر تولید محتوای تخصصی کرده اند؟ چه محتوایی در حال تولید است تا کاربران ما بدانند چگونه از سموم استفاده کنند؟

علایی مقدم همچنین گفت: برای محصولات تولید شده در انبارهای صادراتی، سازمان غذا و دارو، گمرک و… گواهی سلامت باید با رضایت آنها صادر شود. سامانه سماک (سامانه صدور مجوز الکترونیکی کشاورزی) نیز به زودی راه اندازی می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: احتمالا روسیه از تاسیسات تولیدی ما بازدید کرده و سپس صادرات به روسیه را از سر خواهد گرفت. لازم به ذکر است که روسیه واردات از 16 کشور و 21 محصول را محدود کرده است و این محدودیت ها در مجارستان نیز اعمال می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا