ورزش

ابعاد جدیدی از تحریم تلویزیون ایران

آفتاب‌‌نیوز:

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اکنون به همان روش قبلی از تلویزیون ایران پخش می شود و مخاطبان کمتری احساس می کنند چنین مشکلی وجود دارد.

با این وجود ، صداوسیما با پیمانکار AFC که حق پخش مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را دارد و قادر به پخش قانونی بازی ها نیست ، به مشکل خورده است. ‌‌

ابعاد جدید تحریم ها در تلویزیون ایران

داستان در مورد لاگاردر است که با نام های مختلفی در خاورمیانه از جمله WGS و SPORT5 فعالیت می کند ، تلویزیون ایران را در لیست سیاه قرار داده و گفت که این فرکانس های پخش زنده برای لیگ قهرمانان آسیا را فراهم نمی کند. بهانه این شرکت که نزدیک به دو دهه است با AFC کار می کند این است که چون ایران در لیست تحریم های بین المللی است ، اجازه پخش مستقیم از رادیو آزادی نخواهد داشت.

این مسئله با آغاز مجدد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در قطر ، به مرحله جدیدی راه یافت و طبق معمول لاگاردر حق پخش این مسابقات را دارد. البته داستان تحریم تلویزیون ایران نیز حاوی نکات عجیبی است که در مجموع نتایج متفاوتی را به همراه دارد. اولین نکته عجیب در مورد این داستان این است که قبل از بسته شدن حلقه گروه های لیگ قهرمانان به دلیل ویروس کرونا ، این شرکت فرکانس های صداوسیما را طبق قرارداد قبلی خود با انجمن فوتبال و تلویزیون ایران در اختیار صداوسیما قرار داده است. با این حال ، همانطور که بازی ها در مرکز قطر برگزار می شد ، لاگاردر پا گذاشت و یک طرفه قرارداد خود را با تلویزیون ایران فسخ کرد و اعلام کرد که صداوسیما قادر به پخش زنده بازی ها نیست.

در همین حال ، تلویزیون ایران بدون توجه به این موضوع به پخش زنده بازی ها ادامه می دهد؛ این سازمان معتقد است که قرارداد قبلی آنها با لاگارد معتبر است و آنها نمی توانند به بهانه تحریم هایی که تحریم های بین المللی بلکه یک طرفه آمریکا نیستند ، قرارداد را یک طرفه فسخ کنند.

یک نکته مبهم که اخیراً در پرونده فعلی مطرح شد این است که ، علی رغم اعلام رسمی موضوع در طی یکی دو هفته گذشته ، این شرکت ماه گذشته نامه ای به رادیو و تلویزیون ایران فرستاد و قرارداد خود را فسخ کرد و آنها را از موضوع مطلع کرد. دیگر نمی توانید فرکانس های زنده لیگ قهرمانان آسیا را برای آنها فراهم کنید. نکته قابل توجه این است که چرا در این مدت یک ماهه چنین موضوعی توسط تلویزیون مطرح نشده است و فقط پس از ارسال نامه ای از سوی AFC به اتحادیه فوتبال ایران ، چنین مطلبی در رسانه ها منتشر شد.

با این حال ، یک سوال دیگر در این مورد به “سخت افزار” برمی گردد؛ این شبکه گسترده اینترنت ، که در خارج از ایران به “یوتیوب” معروف است ، یکی از معدود شبکه های ایرانی است که در لیست تحریم ها نیست. به دنبال تحریم تلویزیون ایران توسط لاگارد ، AFC فرکانس های زنده را به روش معمول به شبکه اینترنت ارائه داد تا آنها بتوانند مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را پخش کنند. دستگاه یکی از “شرکای” AFC در منطقه است که برای پخش بازی های آسیایی نیاز به همکاری با این سازمان دارد.

داستان همکاری AFC با Aparata نیز خوشبختانه به پایان نرسید ، زیرا صداوسیما از مسئولان Apara خواست تا پخش مستقیم این مسابقات را از سیستم عاملهای Aparat حذف کنند تا تلویزیون بتواند مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را به تنهایی و به طور مستقل پخش کند. این دستور در شرایطی صادر شد که آپارات اولین بازی شهر خودرو را به صورت زنده پخش می کرد اما در نیمه دوم خبری از پخش مستقیم مسابقات نبود!

قابل ذکر است که مسئولان سازمان صدا و سیما با ارائه مجوز از “Satra” (سازمانی که مسئول تنظیم صدا و تصویر در فضای مجازی است) اجازه پخش مستقیم بازی های لیگ قهرمانان آسیا را به دستگاه ها هشدار داده اند. طبق قانون تصویب شده ، و هنوز بحث در مورد نهایی شدن یا نبودن آن وجود دارد ، همه مسائل صوتی و تصویری در فضای مجازی باید از فیلتر Satra عبور کنند. Satra ، که مستقیماً زیر نظر رادیو فعالیت می کند ؛ به زبان ساده ، اگر Satra تشخیص دهد که فعالیت صوتی و تصویری شبکه های اینترنتی نامناسب است یا احتمالاً مغایر با منافع سازمان است ، ممکن است شبکه اینترنت یا شبکه خانگی منتقل نشود.

این داستان جدید چالش جدیدی را برای اتحادیه فوتبال ایران ایجاد کرد. در واقع ، مقامات AFC از اقدامات غیرقانونی تلویزیون ایران شکایت کرده و گفته اند که این رفتار طرفداران اصلی کنفدراسیون را ناراحت کرده است. با این وجود ، اتحادیه فوتبال ایران این موضوع را مطرح کرده است که همیشه با شرکت پخش بازی های ایرانی همکاری داشته و اکنون انتظار دارد AFC چنین رفتار سیاسی را دنبال نکند و فرکانس های پخش را به صورت قانونی به طرف ایرانی منتقل کند.

همانطور که گفته شد ، AFC در حال حاضر تاریخ جام حذفی 2027 ایران را زیر سوال می برد و احتمالاً پیشنهاد ایران را رد می کند! این نهاد بر این عقیده است که تلویزیون ایران و طرف ایرانی نتوانسته اند در این زمینه از قانون پیروی کنند و در نتیجه ، اگر اسپانسرها از شرایط راضی نباشند ، آنها نمی توانند پیشنهاد ایران برای برگزاری مسابقه را بپذیرند.

البته این تنها چالش اتحادیه فوتبال ایران با AFC و بالاتر از همه فیفا نیست ، زیرا اساسنامه اتحادیه فوتبال ایران در حال حاضر به روشی خاص تصویب نمی شود و موضوع تعلیق فوتبال ایران هر بار به بهانه مداخله دولت مطرح می شود. آخرین موردی که بین اتحادیه فوتبال ایران و AFC چالش جدی ایجاد کرد ، داستان جبران خسارت مارک ویلموتس توسط اتحادیه فوتبال است. AFC به همراه فیفا در نامه ای هشدار دادند که مقامات دولتی از پرونده مطلع هستند و در صورت ادامه این تعلیق همچنان روی میز باقی خواهد ماند.

دکمه بازگشت به بالا