خبرهای کلی

ابعاد حقوقی طرح انتقال آب مازندران به سد فینسک سمنان

طرح انتقال آب از مازندران و شمال ایران به استان سمنان و همچنین پروژه ساخت نرده ها با اختلافات زیادی در آن استان همراه بود. واکنش صریح حسین اسلامی ساواری محقق و فعال مدنی شمال نسبت به این پروژه و انتقال آب مازندران به کویر سمنان و لزوم جلوگیری از حفاظت و تخریب محیط زیست و پاسخ به اظهارات وی بازخورد مقامات سمنان و دادستان مازندران را ارائه داد. در همین راستا ، محمدرضا زمانی درمزاری (فرهنگ) ، وكیل از مازندارا ، مدیر انستیتوی حقوق بین الملل و مطالعات بین الملل درمزاری زمانی ، ضمن بررسی جنبه های حقوقی پروژه انتقال آب مازندران برای سمنان و مناطق اطراف وی ، لزوم روشن شدن مطالعات كارشناسی پروژه را مورد بررسی قرار داد. تضمین یک محیط مداوم و کارآمد در شمال ایران ، جلوگیری از عواقب انتقال آب از مازندران به سمنان ، و تکرار تجربه و هزینه های بالای پروژه های مشابه دولتی در سایر استان ها و همچنین نیاز به رعایت الزامات قانونی. .

محیط زیست و سیاره؛ میراث مشترک بشریت:

ما هنوز هم داستان های خوب و زیبا پدربزرگ و مادربزرگ را فراموش نمی کنیم ، چه زیبا با جمله. “یکی بود ، یکی نبود” شروع شد و در هر داستان آسمان آبی ، شبهای مهتابی و ستاره های آسمانی و همچنین جنگل ها و طبیعت سرسبز ، رودخانه های روان ، دریاهای آبی و هوای بهاری وجود دارد و مردم مهربان هستند. زندگی و آنها در مورد حیوانات صحبت کردند. او در همه جا بوی زندگی و احترام به طبیعت ، حیوانات و آب و هوا را احساس می کرد ، با تأکید ویژه بر مراقبت از آنها ، که بعداً محیط ملی و محیط انسانی و جهانی نام گرفت.

محیط شامل تمام یا بخشی از عناصر تشکیل دهنده محیط طبیعی است ، از جمله آب ، هوا ، خاک در سطح یا نزدیکی سطح یا محیط انسانی. انسان یک موجود و شکل دهنده محیط خود است و انسان بخشی از طبیعت است که باید یک زندگی مستمر داشته باشد و توسط سیستم طبیعی و محیطی تأمین می شود و با نابودی آن این زندگی به طور جدی به خطر می افتد. بنابراین ، حفاظت و توسعه محیط زیست انسانی مسئله مهمی است که بر رفاه مردم و توسعه اقتصادی در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

حفاظت از محیط زیست جهانی و سیستم توسعه باید به عنوان یک وحدت مشترک در جهان پذیرفته شود و اهمیت و مراقبت از آن به طور جدی و همیشه مورد تأکید قرار گیرد. وحدت نیازهای زیست محیطی و توسعه توسط اصل توسعه پایدار اعلام شده است و برای دستیابی به توسعه پایدار ، حفاظت از محیط زیست باید بخشی جدایی ناپذیر از توسعه باشد. ما باید “سرزمین را وطن خود” بدانیم و به دنبال دنیایی پاک و عاری از هرگونه ویرانی و آسیب به کودکان و نوجوانان فقیر خود باشیم. عواقب بی توجهی به این مسئله از اثرات غیرقابل کنترل تخریب محیط زیست کمتر نخواهد بود.

فرزندان ما حق دارند؛ یک محیط تمیز در کره زمین داشته باشید و از هر نوع آسیب ، به هر شکل ، توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و هرجای دنیا جلوگیری کنید. فرزندان ما حق دارند ، با آگاهی از موانع و محدودیت های فزاینده ای که به محیط زیست ما آسیب می رسانند ، بر توجه خانواده ها و مسئولان برای جلوگیری و از بین بردن آنها تأکید کنند و تلاش کنند تا مراقبت های علمی جامع خود را مطابق با استانداردهای جهانی حفظ و اعمال کنند. . آنها حق دارند که این محیط زیبا ، اثرات زیبا ، حیات بخشی و وجودی آن را به عنوان شریک زندگی و یاور خود ببینند و همچنین بر این رویکرد مثبت و مستمر پافشاری می کنند.

ما معتقدیم که بدون آلودگی ، تخریب و عشق به محیط زیست ، طبیعت ، جنگل ها ، مراتع ، دریاها ، بیابان ها ، زمین و آسمان و محیط اطراف ما و سایر کودکان و نوجوانان در سراسر جهان ، و احترام به محیط ملی ما معتقدیم که محیط زیست ، به عنوان “میراث مشترک بشریت” ، مورد احترام و مراقبت از همه کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، مردان و زنان ، والدین و همه مقامات ، صرف نظر از نژاد ، ملت ، ملیت است. زبان ، رنگ و وابستگی به آن و این باید ایجاد شود ، و آسیب رساندن به این میراث مشترک بشریت از هر شکل یا شکل ، به طور کامل یا جزئی ، “نفوذ میراث مشترک بشریت و جنایتی علیه بشریت” تلقی خواهد شد. تصویب الزامات خاص حقوقی ، بین المللی و بین المللی ، بدون پیروی از تشریفات دست و پاگیر این رویه ، باید پاسخگو باشد و در سطح بین المللی مجازات شود و دولت ها و دولت ها ، در چارچوب قوانین ملی خود ، باید به درستی و به درستی به این موضوع احترام بگذارند. و به یاد داشته باشید که این میراث مشترک جهانی را برای نسل بعدی و نسل های آینده به عنوان هدیه ای از جانب خدا و طبیعت با احترام به یاد آورید. د هرگونه سهل انگاری ، بی احترامی و تخریب محیط زیست و عدم محافظت و مراقبت صحیح و جامع از آن ، که نقض آشکار قانون طبیعت ، حقوق بشر و قانون محیط زیست و نقض و نقض بشریت است ، باید مورد توجه قرار گیرد. اقدام جدی و قانونی انجام دهید.

تخریب بی رویه جنگل ها ، مراتع و مناطقی از طبیعت ، افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین ، گسترش روزافزون آلاینده های صنعتی و شهری ، تجمع بی شمار و مداوم زباله های رسوب داده شده در طبیعت و منابع آبی و سو mis استفاده از منابع آب و دریایی ، فجایع طبیعی و زیست محیطی و غیرنظامی مانند سیل ، زمین لرزه های ویرانگر و مکرر و مانند آن ، آب و هوا و تغییرات جهانی آب و هوا ، و آب های زیرزمینی باعث تغییر زمین و منابع فعلی در کشور می شود و امکانات برای انتقال به استانهای کویری و مانند آن ، بدون مطالعات تخصصی شفاف ، مستند و قابل تأیید و اثرات مخرب بر محیط زیست در شمال کشور ؛ در این زمینه ذکر همه جوانب قابل ذکر است.

با توجه به غفلت از محیط زیست و تخریب عمدی و سودآور اشخاص حقوقی و حقوقی ، آرزوها و نگرانی های فرزندان و نوه های ما برای آینده به آیینه های ناگوار و غیرواقعی تبدیل می شود و در آینده نزدیک همه ما به تخریب و حمله به محیط زیست متهم خواهیم شد. درمورد آن و به نسلهای آینده منتقل شود. در این زمینه لازم است؛ محیط خود را بشناسیم ، به کودکان و دیگران اهمیت و نیاز به حفظ و مراقبت از آن را بیاموزیم و بر اهمیت و اهمیت این امر تأکید کنیم.

این ضروری است؛ آموزش و اطلاع رسانی مداوم و م inثر در این زمینه باید با تأکید بر آموزش ، نظارت ، حفاظت و اجرای حقوق محیط زیست در همه کشورها ، یک موضوع اصلی در سیستم آموزشی دانش آموزان و دانشجویان باشد. قانون محیط زیست ابزاری مهم برای نظارت و مدیریت توسعه پایدار است و به طور موثر سیاست ها و اقدامات حفاظتی و همچنین استفاده منطقی و پایدار از منابع طبیعی را تعریف می کند. اعلامیه جهانی حقوق بشر (1948) ، منشور سازمان ملل (1945) ، اعلامیه استکهلم (1972) ، اعلامیه جهانی طبیعت (1982) و اعلامیه ریو (1992) اصول محیط و توسعه و استانداردها را در نظر می گیرند. استانداردهای جهانی و بین المللی مندرج در برنامه آموزش محیط زیست سازمان ملل متحد در این زمینه مورد تأکید قرار گرفته است.

از رویکرد فعال غیرنظامی مازندران به محیط زیست تا رویکرد سیاسی و آزار و اذیت:

محیط بانان ، ایران سبز و شمال زیبا می دانند و می دانند. توجه و تخریب محیط زیست به ترتیبی که در بالا ذکر شد در واقع بیان همان نگرانی های زیست محیطی است که مبتنی بر حقوق شهروندی و فعالیت مدنی استاد حسین اسلامی ساروی ، با ادبیات ساده ، روان ، صادقانه و دلسوزانه وی است. احساس مسئولیت فردی و اجتماعی ، الهام گرفته و تجویز شده توسط اصل هشتم (ادعای امر به معروف و نهی از منکر) ، چهلم (منع آسیب رساندن به دیگران یا دخالت در منافع عمومی) و قانون اساسی پنجاهمین (حمایت از محیط زیست به عنوان منبع زندگی) رشد جامعه امروزی و نسلهای بعدی بعنوان یک وظیفه عمومی و ممنوعیت کلیه فعالیتهای اقتصادی و اقتصادی منجر به آلودگی یا تخریب غیرقابل جبران آن) و سرانجام ، خیرخواهی آشکار حفاظت و مراقبت از محیط زیست و تخلیه آب از منابع البرز به استان سمنان و سد فینسک به منظور جلوگیری از خطرات و عواقب آن بیان شده است و هیچ ادعا و منشی جنایی یا متوهمی وجود ندارد ، بنابراین باید برنامه ریزی کرد که اظهارات توهین آمیز علیه سمنان عنوان شود زیرا “برادران شریف مازندران و شمال ایران” نبوده و نخواهد بود …!

این بسیار تعجب آور و ناراحت کننده است که استاد اسلامی ساروی ، به عنوان یک مورخ و فعال مدنی مشهور در یک شهر مشهور شمالی ، رویکردی حسن نیت و زیست محیطی با تناقض و بازخورد داشته و بر لزوم حفاظت از محیط زیست و تخریب و جلوگیری از آن تأکید می کند. ناپدید شدن تدریجی اکوسیستم در شمال ایران با اجرای ضرورت پاسخگویی قانونی و رسانه ای ، طبق ماده 50 قانون اساسی “یک وظیفه عمومی” تلقی می شود. اینها برای مثال “افکار عمومی را به هم زده ، انسجام و وحدت ملی را از بین برده و وحدت ملی را بهم زده ، به سمنانی ها توهین و توهین کرده ، به خاطر بزرگان سمنان زخمی شده اند …”! و او اظهارات دلسوزانه و مسئولانه یک فعال مدنی را توصیف می کند که اصول هشتم ، چهلم و پنجاهمین قانون اساسی را “فردی توهین آمیز و گناهکار” توصیف کرده است. و طرح این است که “خواستار تأسف عمومی و شهروندان بخشهای شمالی کشور و سمنان شده و ذهن آنها را آشفته کند”! و باید اشاره به “مقامات اداری ، قضایی و امنیتی” تأکید شود !! احضار آنها به مراجع قضایی مورد توجه و توجیه قرار گرفته است!

ظهور جنبشهای مدنی و زیست محیطی متعدد و گسترده در شمال و ایران تحت عنوان هشتک “من حسین اسلامی هستم” و “هشتک Finszk نیست و متوقف شود” برخلاف بیانیه ای که برخی مقامات منطقه ای و استانی در صانع گفته و منتشر کرده اند مبنی بر اینکه “شهروندان مناطق شمالی کشور و سمنان برای مردم و شهروندان متاسف هستند” و ذهن سمنانی ها گیج شده و مردم خواستار بی نظمی و مجرمانه برای آنها هستند ” حمایت از رویکرد مسئولانه و دلسوزانه استاد حسین اسلامی ساروی در حضور هزاران نفر و همچنین نامه ها و رویکردهای فعالان شبکه محیط زیست و فعالان محیط زیست و مدنی به دادستان محترم مازندران و مقامات محترم منطقه ای و کشوری و همچنین درخواست های بیشتر برای منابع زیست محیطی و طبیعی. 500 نفر از کارشناسان و اساتید و همچنین بیش از 100 سازمان غیردولتی در این زمینه با وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی تماس می گیرند و خواستار پاسخگویی وی و توقف انتقال آب بین حوضه های البرز شمالی می شوند. این نشان می دهد که اتهامات علیه وی نادرست است و از رویکرد سیاسی برخی مقامات در استان سمنان و همچنین اینکه از حق آنها برای رسیدگی های قضایی نزد مقامات قضایی و انتظامی صالح محافظت می شود. بر خلاف ادعاهایی که علیه وی مطرح شده است – استاد اسلامی سروی همیشه نسبت به مردم شریف سمنان احترام و مهربان است و به عنوان برادر ، هموطن ، همسایه ، هموطن معتبر و شایسته و حتی بیش از یک بار نیاز به سهم داشتن سارقان با آنها محسوب می شود. . خیلی تأکید کنید …! درک و توجه درست و خیرخواهانه مقامات قضایی و سیاسی استانهای مازندران و سمنان یکی از الزامات قانونی وظایف قانونی آنها خواهد بود.

تجربه پروژه ها و برنامه های حمل و نقل آب در استان های یزد ، اصفهان و خوزستان و نظایر آن و همچنین ایجاد موانع غیرکارشناسی موثر مانند سد گتوند علیا و تخصیص بودجه های کلان برای آنها و نتایج این پروژه ها گواه دیگری بر نیاز به توجه حسین اسلامی ساروی است. درک بهتر مشکلات زیست محیطی و تأکیدات استاد توسط مقامات منطقه ای و ملی ، به جای پیروی از قضاوت سیاسی و رویکردهای زیست محیطی ، آسان بودن آن است ، اوایل ، اواخر فردا … و نتیجه گفتگو ، تکرار می شود ، و مطمئناً یک حیله نیست … !

محدودیت ها و مسئولیت قانونی دادستان در تعقیب جرم علیه اشخاص:

هیچ چیز ارزش ندارد طبق قانون ، دادستان محترم مازندران می تواند مطابق مقررات قانونی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و مطابق با وظایف قانونی خود به عنوان دادستان ، جرم کیفری را تنظیم کند ، اما در حریم خصوصی و چارچوب قانون نیز نیست. شهروندی و شهروندان اصلی و همچنین استاد حسین اسلامی (مشتکی آن) می توانند دادرسی کیفری را به عنوان مرجع کیفری اعلام کنند.

واضح؛ هرگونه جرم یا دادرسی کیفری غیرقانونی یا قابل تفسیر گسترده و اعلام خلاف الزامات قانونی قانون آیین دادرسی کیفری و واژه ها و عبارات منتشر شده در رسانه ها به وی نسبت داده می شود (با فرض اینکه دادستان افتخاری آنها را بیان کرده و به ترتیب منتشر شده در رسانه های خاص). مسئولیت قانونی و انضباطی دادستان محترم مازندران را می طلبد ، همانطور که در سرنوشت دادستان سرنگون شده و دادستان سابق تهران و تعدادی از قضات و بازپرس های مستثنی منعکس شده است ، که برای همه مقامات قضایی منطقه و کشور یکسان خواهد بود. وقایع ناگوار نباید در پرتو دادگستری کشور در استانهای مازندران و سمنان تکرار شود ، اگرچه مدتهاست که مراحل قانونی و قضایی بازپرس شمال در دادگاه معروف طبری و احکام و افکار عمومی آنها سپری شده است. برای ضابطان قضایی …!

اگرچه دادستان افتخاری به عنوان دادستان می تواند مطابق مقررات قانون آیین دادرسی کیفری جرم کیفری را اعلام کند ، دادستان افتخاری می تواند میزان اتهام مشترک را در رسانه ها اعلام کند. برخلاف الزامات قانونی مندرج در ماده 2 (مستندات قانونی دادرسی کیفری و حفظ حقوق طرفین دعوا) ، ماده 3 (استقلال و بی طرفی دادرسی کیفری و اشخاص در دادرسی کیفری) ، ماده 4 و ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری. قسمت هفتم قانون اساسی (اصل برائت) و تعهد مقامات قضایی و انتظامی برای رعایت حقوق شهروندان در تمام مراحل دادرسی کیفری ، همانطور که در “قانون احترام به آزادی های قانونی و حمایت از شهروندی” آمده است. عدم رعایت خودسرانه این امر (ماده 570 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375) اجازه داد تا زمان صدور حکم قطعی و احترام به احکام نهایی ، جزئیات احتمالی متهم (متهم) و جزئیات اتهام در رسانه ها منتشر شود. . این دارای مسئولیت حقوقی و انتظامی و حقوق استاد اسلامی سرو و وکلای وی است. در صورت لزوم ، مقامات مربوطه در صورت عدم رعایت موارد قانونی در دادگاه و دادرسی انتظامی محافظت می کنند.

شما باید بدانید و از آنها آگاهی داشته باشید:

شما باید شناخته و مطلع شوید. برابر اصل 50 قانون اساسی؛ “حفاظت از محیط زیست یک کار عمومی است …” و هشتمین اصل قانون “نهی از منکر و منکر به عنوان یک وظیفه عمومی مردم در قبال یکدیگر و دولت” و اصل چهل قانون این اصل بر اساس “قانون ممنوعیت آسیب” (منع تحریم دیگران یا تعارض با منافع عمومی) است و هیچ کس یا هر مقام نباید به دیگران آسیب برساند یا به منافع عمومی آسیب برساند و تجویز کند اصل 9 قانون اساسی بعلاوه ، اصل این است که “سلب آزادی قانونی مردم توسط هر مقام یا مرجعی حتی با وضع قوانین و مقررات ممنوع خواهد بود”.

شما باید شناخته و مطلع شوید. “حق بر محیط زیست”؛ این یک حق اساسی بشری است که هیچ مسئولی ، حتی رئیس جمهور ، به عنوان رئیس شورای عمومی محیط زیست یا وزیر قدرت در دولت خود ، نمی تواند آن را نقض کند … و این را باید شناخت و درک کرد. سمنان بخشی از ایران و مازندران است و شمال آن ایران است و “در همه جای ایران ؛ کشور بی نظیر ما و کشور ما ؛ شکوه و افتخار بی نظیر گام های ما” و حفاظت از محیط زیست “ایران و کره زمین ؛ میراث مشترک زمین یک وظیفه منطقه ای ، ملی ، انسانی و بین المللی و هر هرگونه خسارت وارده توسط شخص ، مرجع یا مرجعی در سطح ملی و بین المللی توجیه پذیر نبوده و مشمول مسئولیت حقوقی و بین المللی می باشد. این عمل موجب آزار و اذیت خواهد شد.

نیاز به حفظ وحدت ملی و نیاز به یک رویکرد تخصصی و تخصصی:

با تأکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام منطقه ای و ملی و پرهیز از رویکردهای عاطفی ، عاطفی ، عجولانه و غیرحرفه ای و همچنین ضرورت توجه به الزامات قانونی و نظرات کلیه دوستان محترم مازندران و محیط بانان. و سمنان بهتر است؛ “شخصی سازی موضوع” و “انتساب اصل حفاظت از محیط زیست و نیاز به حقوق زیست محیطی در شمال ایران” از طرف استاد اسلامی ساروی و تأثیرگذاری بر روندها و جهت گیری های سیاسی و سیاسی غیر سیاسی و دخالت غیرقانونی در روند کار. قوه قضائیه با احترام به آنها و جایگاه اجتماعی آنها ، پرونده خود را رد کرد و با راه اندازی کارگروه های تخصصی زیر و شناسایی و جذب نخبگان ، متخصصان و کارشناسان مربوطه ، بر اصول و نیازهای زیست محیطی و حقوقی تأکید کرد. ، و آنها را جدا و به اشتراک می گذارد. برای پیگیری مستمر و مثر هماهنگی لازم بین بازیگران مدنی و محیط زیست ، فعالان رسانه ای ، بازیگران سیاسی و دولتی و گروه های کاری فوق الذکر با آنها همکاری کنید و از نظر قانونی الزامات قانونی و حکومتی مربوطه را از دولت و نهادهای مربوطه طلب می کنیم. در قسمت شمالی کشور ، به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی ، عملیات اجرایی سد فنسک خاموش شد و حمایت حقوقی استاد اسلامی سروی به وی سپرده شد و حمایت قانونی از آن به وکلای منتخب آنها سپرده شد. کارگروههای ضروری و پیشنهادی عبارتند از:

1- گروه کاری در مورد محیط زیست (مطالعه و بررسی اسناد و اطلاعات مربوط به پروژه Fensk ؛ چالش ها ، محدودیت ها ، تأثیرات و پیامدهای آن برای محیط زیست کشور و منطقه و غیره)

2- کارگروه مشترک زیست محیطی شمال ایران و استان سمنان(مطالعه ، مطالعه و تبادل نظر با حسن نیت در مورد چالش ها ، محدودیت ها ، تأثیرات و پیامدهای ایجاد سد Fensk برای کشور و همچنین محیط زیست در شمال ایران و سمنان.)

3- کارگروه رسانه و روابط عمومی(اطلاعات در رسانه ها و تبادل ظرفیت ها و روابط رسانه ای)

4- کارگروه امور حقوقی و وکالت (شناسایی وکلا و وکلای دادگستری شمالی مقیم شمال ایران و سراسر کشور ، بررسی حقوقی و بررسی موضوع ، راهنمایی های حقوقی ، منطق قانونی دولت و سهامداران پارلمان و سازمان های مرتبط ، وکلا ، استاد اسلامی سروی و ارائه سناریوی حقوقی برای حمایت از وکلا در برابر مقامات قضایی ذی صلاح …)

5- کارگروه پارلمانی و دولتی (مشاوره و هماهنگی با دولت شمالی ، پارلمان و مجلس نمایندگان)

6- دیگر؛

با وجود موارد بالا ، سهراب سپهری می گوید بهتر است؛ “شما باید چشمان خود را بشویید ، باید متفاوت ببینید ، باید چترهای خود را ببندید ، باید به باران بروید ، باید افکار خود را در زیر باران بگیرید ، با همه مردم در شهر باید در باران بروید ، باید دوست خود را در باران ببینید ، باید عشق را در باران ببینید هر کجا که هستم ؛ آسمان از آن من است … “و کسانی که ایده و نگرانی های زیست محیطی دارند و به تابعیت و حقوق اساسی مردم احترام می گذارند به خوبی می دانند که:

حسن دنیا را با هم گرفت ، بله ، دنیا را می شود با هم گرفت … (حافظ)

* فعال حقوقی و محیط زیست و قاضی بنیادین دادگستری

دکمه بازگشت به بالا