جامعه

معضل مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها در دوران کرونا / پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک‌ها در کشور

رئیس دفتر کنترل و نظارت بر مصرف محصولات بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن هشدار در مورد استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها ، بیشترین مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی در کشور را نیز توصیف کرد.

به گزارش رویداد برتر دکتر نوشین محمد حسینی در یک کنفرانس ویدئویی با اشاره به هفته اطلاعات داروهای ضد میکروبی به خبرنگاران گفت: “آنتی بیوتیک ها یکی از موثرترین و مهمترین داروهایی هستند که می توانند در زندگی انسان نقش داشته باشند.” بیماری های عفونی نه تنها به آنتی بیوتیک ها ، بلکه به شیمی درمانی های مختلف ، جراحی ها و تعدادی از اقدامات پزشکی بستگی دارد که به وجود و اثربخشی آنتی بیوتیک ها بستگی دارد. از طرف دیگر ، متأسفانه ، مقاومت میكروب ها در برابر آنتی بیوتیك ها باعث ترس ما از بازگشت به روزی شد كه هنوز آنتی بیوتیك ها كشف نشده بودند.

وی افزود: همزمان با ظهور آنتی بیوتیک ها ، مقاومت میکروبی نیز آغاز شد. به عنوان مثال ، مقاومت پنی سیلین بلافاصله پس از سال اول ورود پنی سیلین به بازار گزارش شد ، اما آنتی بیوتیک های جدید در سال های اول معرفی شدند و در نتیجه ، مقاومت آنتی بیوتیکی کمتر بود. اما اکنون آنتی بیوتیک های جدید بسیار کمی در بازار دارو وجود دارد ، اما هر روز گزارش جدیدی در مورد مقاومت میکروبی دریافت می کنیم و با این فرآیند به تدریج از شر باکتری ها به طور کامل خلاص می شویم.

مشکل استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در طول تاج

نگرانی در مورد داروهای ضد انگلی ، ضد ویروس و ضد قارچ

وی ادامه داد: بر این اساس ، جهان یک هفته را صرف حفاظت از آنتی بیوتیک های باقیمانده کرده است تا آگاهی از مسئله مقاومت میکروبی را افزایش دهد. امسال به دلیل شیوع تاج ، این مشکل چند برابر شده است. هر ساله در این زمان از سال ، به دلیل شیوع آنفلوانزا ، شاهد استفاده بی رویه و خودسرانه از آنتی بیوتیک ها هستیم و اکنون ، به دلیل شیوع شریان کرونا ویروس ، می بینیم که مشکل در این منطقه چند برابر شده است. از طرف دیگر ، هفته گذشته هفته جهانی آنتی بیوتیک را برگزار کردیم ، اما امسال به هفته ضد میکروبی تغییر نام داد. تا سال گذشته ، آنها فقط نگران آنتی بیوتیک بودند ، اما امسال نگرانی در مورد عوامل ضد انگلی ، ضد ویروس و ضد قارچ نیز وجود داشت و متأسفانه مقاومت در برابر این داروها نیز وجود داشت.

قطع خودسرانه داروها ممنوع است

محمد حسینی در پاسخ به س aboutالی در مورد استفاده خودسرانه داروهای رویداد برتر گفت: باید توجه داشت که مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه فقط یک اقدام خودسرانه نیست ، بلکه گاهی اوقات پزشک خود را مجبور می کنیم آنتی بیوتیک برای ما یا افراد زیادی تجویز کند و به محض اینکه علائم از بین می رود. ، مصرف آنتی بیوتیک ها را که بخشی از استفاده خودسرانه است نیز متوقف کنید. لازم به ذکر است که وقتی باکتری ها به سطح بدن می رسند ، علائم ظاهر می شود ، در حالی که وقتی آنتی بیوتیک را شروع می کنیم ، گروه باکتری های غرق کننده ضعیف ترین هستند. بنابراین علائم از بین می روند ، نه همه میکروب ها ناپدید شده اند ، اما بسیاری از میکروب های ضعیف تر از بین رفته اند و میکروب های قوی تر هنوز وجود دارند و تعداد آنها کم است و مرد هیچ علائمی ندارد.

وی افزود: اکنون اگر مصرف آنتی بیوتیک را متوقف کنید ، میکروب قوی که آنتی بیوتیک را می داند در بدن باقی می ماند و این بار دسترسی بهتری به محیط خواهد داشت و فرد چند بار دیگر بیمار می شود ، اما در عین حال به آنتی بیوتیک مقاوم می شود و در آنتی بیوتیک ها قویتر می شود. یکی دیگر از موارد دلخواه ، مصرف همان آنتی بیوتیک به توصیه یکی از دوستان یا به دلیل شباهت علائم به بیماری است.

ایران از نظر استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک در جهان است

وی گفت: “البته ، هیچ آمار دقیقی در مورد استفاده خودسرانه آنتی بیوتیك ها در هر جای دنیا وجود ندارد ، اما آماری وجود دارد.” زیرا از فروش آنتی بیوتیک و تفاوت بین تجویز و فروش آنتی بیوتیک ، می توانید حدس بزنید که مصرف خودسرانه و غیر منطقی چقدر است. متأسفانه ، این میزان در مجارستان زیاد است. ایران از نظر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در بین 65 کشور جهان در رده های دوم یا سوم قرار دارد و پس از آن ترکیه و سودان قرار دارند.

نقش آنتی بیوتیک در نسخه های پزشکان

وی در پاسخ به س anotherال دیگر رویداد برتر درباره درمان آنتی بیوتیک توسط پزشکان ، افزود: گروه تجویز و استفاده منطقی از داروها در کشور سالهاست که در دو شاخه جداگانه برای ایجاد فرهنگ استفاده از دارو برای مردم و آموزش پزشکان در این زمینه کار می کند. و این اقدامات از 51٪ به 39٪ نسخه های آنتی بیوتیکی افزایش یافته است ، که پیشرفت بسیار خوبی است اما هنوز آمار خوبی نیست ، زیرا سازمان بهداشت جهانی نرخ تجویز آنتی بیوتیک را در حدود 30٪ توصیه می کند.

مترونیدازول ؛ این پرکاربردترین آنتی بیوتیک در کشور است

محمد حسینی در پاسخ به س anotherال دیگر رویداد برتر ، درباره پرکاربردترین آنتی بیوتیک ها در کشور صحبت کرد.آنتی بیوتیک خوراکی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، مترونیدازول است که رتبه اول را دارد و پس از آن آموکسی سیلین ، کوآموکسی کلاو ، سفالکسین ، سیپروفلوکساسین ، سفکسیم و آزیترومایسین قرار دارند که بیشترین مصرف آنتی بیوتیک خوراکی را دارند. در زمینه آنتی بیوتیک های تزریقی ، پنی سیلین ها بیشترین مقدار مصرف می شود. بخصوص شش یا سه پنی سیلین در ردیف اول و به دنبال آن جنتامایسین ، سفازولین و سفتریاکسون. این داروها در خط مقدم تجویز و مصرف دارو در کشور هستند.

“لطفا با شنیدن نام این آنتی بیوتیک ها را مصرف نکنید. آنتی بیوتیک ها نه تنها به خصوص در بیماری های ویروسی کمک نمی کنند بلکه با از بین بردن میکروب های خوب روده که به جذب غذا و سیستم ایمنی بدن کمک می کنند نیز کمک نمی کنند” – او گفت. ما را تقویت کنید ، ما را در برابر ویروس ها غیر مسلح کنید. به پزشک خود اجازه دهید نوع آنتی بیوتیک و زمان مصرف آن را مشخص کند و سپس شروع به مصرف آنتی بیوتیک کند.

ادامه هید

دکمه بازگشت به بالا